Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterilivlängd, D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Mushkot

Aktiv medlem
Har haft D200an i ett par dar nu, men jag har som mest kommit upp i strax under 300 bilder innan det har varit dags att ladda. Har iof kollat lite på bilder, zoomat, grävt i menyer osv, men tycker ändå att det verkar lite lite? Hur länge räcker era batterier?
 
Tydligen så tar det rejält med kraft när kameran laddar upp det interna batteriet så efter en vecka eller så bör du förhoppningsvis få bättre batteritid. :)
 
D200:ans inre batteri laddas upp vilket tar kraft. Från andra källor så tar det ett tiotal laddningar innan det inre batteriet är laddat.

Det finns ett antal rapporterade fall med kameror som laddar ur sig själva men det är ytterst ovanligt, 99% av fallen handlar om att det inre batteriet laddar upp sig.
 
Min första laddning räckte ca 500 bilder med en del grävande i menyer/tittande på displayen, raw+jpg, dock bara innomhus där det var varm och skönt... mycket bilder på krukväxter mm :)
 
henriksson skrev:
Min första laddning räckte ca 500 bilder med en del grävande i menyer/tittande på displayen, raw+jpg, dock bara innomhus där det var varm och skönt... mycket bilder på krukväxter mm :)

Oj! Min första laddnin räckte till ca 80 bilder...
 
OK. Det skall alltså bli bättre med tiden...?
Alltid en liten tröst. ;-]
Jag fick knappt 300 bilder på min första laddning. Precis när sista bilden var tagen på den dagens tredje jobb, dog kameran...
Nu har jag två fulladdade i batterigreppet. Skall bli spännande att se hur det går nästa vecka. Provade med 8 st uppladdnigsbara AA igår. Dom klarade ungefär 100 bilder.
Den drar energi, den här kameran...
Kan man hoppas på att dom tillverkar bättre batterier senare?
 
Senast ändrad:
Tufft att dra iväg och göra tre jobb första gången man använder en kamera. 300 bilder på 3 jobb = 100 bilder / jobb, ¨Mycke film blir det¨. Om du nu tar så mycket med analoga grejer vill säga.
 
¨Blinn¨Anders skrev:
Tufft att dra iväg och göra tre jobb första gången man använder en kamera. 300 bilder på 3 jobb = 100 bilder / jobb, ¨Mycke film blir det¨. Om du nu tar så mycket med analoga grejer vill säga.

Jag plåtar helt annorlunda med film. Det blir fler exponeringar med digitalt.

Jag hade förstås testat lite innan jag kastade mig ut... :-]
Men, en kamera i den prisklassen skall ju kunna leverera, tycker jag. Det är väl det man betalar för?
 
Det blir ¨självklart¨ mera bilder med digitalt. En undran , vad menar du med ¨testat lite innan¨?
Kan inte hjälpa det men det verkar som du räknar med att bara för du har kört med Nikon innan så ska en 200 funka som du vill direkt när du tar den ur kartongen. Hur många gånger har du laddat batteriet?
 
Jag testade en dag innan jag gjorde någonting annat. Skärpa, vitbalans, ISO och sådant...
Det första batteriet är laddat tre gånger. Det andra (som jag köpte med batterigreppet) är laddat en gång (12 timmar). Har inte kört med två batterier i greppet någon gång ännu. Det blir i nästa vecka. I helgen får arbetshästen vila.
 
8 uppladdningsbara AA ?? Batterigreppet tar väl ändå 6 batterier??

Gällande det batteritestet från akam.no så verkar det tveksamt. Hur mäter dom egentligen som får över 7000 bilder med 20D? Och 1700 bilder med D200:an? Jag skulle vara jättenöjd om jag fick så många.
 
D 200 är en mycket bra kamera givetvis - men på just den här punkten har t.ex Nikon:s d50 bättre batterikapacitet än d200 - men jag undrar egentligen VAD som gör den skillnaden - eftersom även efter uppladdning av d200:s interna batteri så kommer d200 (vad jag har läst - eller?) ändå inte upp i närheten av kapaciteten av vad d50:s batterier presterar.

Ligger isåfall "problemet" i batterierna (annan typ?) eller i kameran? Någon med en d200 som kan bekräfta på ett ungefär hur många bilder d200:s batteri klarar efter "ett par veckors" laddning?

Visst, man kan köpa några extra batterier att ha med sig för att lösa "problemet" med d200-kapaciteten... men VAD är det som sedan - efter ett par veckor - drar så mycket mer ström i d200 jämfört med d50 undrar man ju då - de bygger väl ändå, i grunden, på ganska så lika teknik? I diagrammet som Erik länkar till i inlägget här innan påstås d200 klara ca 1788 bilder - någon med en "uppladdad" d200 som kan bekräfta det? (Jag har tagit nästan uppemot ca 2000 bilder på en laddning med en d50. I "Eriks" tabell påstås dessutom d70s klara ca 3237 bilder)?
 
En rapport från min D200 just nu. Batterigreppet med 2 batterier. Bilder tagna i komprimerad RAW+JPEG normal, litet blixtbilder mest utan, har använt skärmen en del för att titta på tagna bilder och för att göra inställningar.
objektiv AF-S 24-85
minneskort sandisk extreme III 2.0 GB som räcker till cirka 170 bilder, jag vet inte om det drar mer eller mindre att skriva till olika kort.

V fack 32% kvar 435 bilder H fack 98% kvar 0 bilder

Min uppfattning är att 2 batterier som har laddats några ggr räcker till cirka 1000 bilder komprimerad RAW+JPEG normal
hans
 
Hans William skrev:
Min uppfattning är att 2 batterier som har laddats några ggr räcker till cirka 1000 bilder komprimerad RAW+JPEG normal
hans

Hur var det i början? Har kapaciteten förändrats?

Jag plåtar med blixt hela tiden, tittar alltid på bilderna direkt och sorterar sedan bilderna i kameran efter jobbet (använder skärmen rätt så mycket, alltså). Använder också Extreme III 2 GB.
 
Kör man batterigrepp med nmhi så tar batterierna slut fortare även om man har samma kapacitet.

Nmhi batterier har en urladdningskurva som sjunker brantare än med ett litiumbatteri med samma kapacietet - litiumcellen håller spänningen ända till slutet.

Detta gör att man inte kan använda det sista ur nmhi cellerna då spänningen sjunkit.

Testade och bygga en mockup på eget batterigrepp till 10D med 6 celler och kan inte använda all kapacitet ur batterierna.
Tänkte prova 8 och spänningsreglering för att kunna ta ut samma kapacitet.

Någon som testat skillnaden mellan alkaliska 1,5v och laddbara 1,2v.
 
pareli skrev:
Hur var det i början? Har kapaciteten förändrats?

Jag plåtar med blixt hela tiden, tittar alltid på bilderna direkt och sorterar sedan bilderna i kameran efter jobbet (använder skärmen rätt så mycket, alltså). Använder också Extreme III 2 GB.

Ja mycket första laddningen räckte till 80 bilder, men det är inte rättvisande då jag mer använde skärmen för inställningar och att lära mig kameran.
för övrigt är det en bra kamera mycket bättre än min D100 Jag har med intresse följt Mikaels tester om brusbild. Jag upplever att D200 är bättre vad gäller brus än D100. Vad gäller Cannons digitala sytemkameror kan jag inte uttala mig jag har inte ens hållt i någon.
Just ordet system betyder för mig att jag har ett system för att ta bilder där kameran är en del. Jag har bestämt mig en gång för Nikon 1975 och känner inte något behov av prova andra märken. Men följer gärna debbatten som pågår och den tekniska utvecklingen.
Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.