** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Batteriladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

Claus

Avslutat medlemskap
Har ett EN-EL3a batteri till min D70s, till frågan, jag har plåtat en hel del med nuvarande uppladdning och gissar på att kameran snart indikerar att batteriet behöver laddas upp. Nu tänkte jagg ta en tur över till Köpenhamn och plåta lite och vill gärna ladda upp batteriet först och i manualen står det att batteriet skall helst laddas ur innan en ny laddning påbörjas. Alltså, tar det någon skada av batteriet att det laddas upp trots att det finns ström kvar på den?

Ja, jag funderar på ett extra batteri.

/Claus
 
Glöm det där med urladdning av nyare litiumackar! Det är direkt skadligt. Ladda närhelst det behövs. Och måste Du nån gång ta ett batteri ur laddaren innan det är helt fullt, är inte det något problem heller.

Här finns allt upptänkligt vetande om batterier:

http://www.batteryuniversity.com/index.htm

Per

http://ofverbeck.se

"In a world without walls and fences, who needs Windows or Gates?"
 
Det som står i manualen är att man inte ska sätta ett fulladdat batteri i laddaren. Varför man nu skulle vilja göra det...
 
dumbo skrev:
Det som står i manualen är att man inte ska sätta ett fulladdat batteri i laddaren. Varför man nu skulle vilja göra det...
Och varför det nu skulle ha nån betydelse om man gjorde det. Fullt är ju fullt liksom:-D
Kanske är hysterisk laddspänning och tidsbegränsad laddning på de där eller så?
 
Jag skulle kunna tänka mig att det är extra försiktighetsåtgärd bara, OM laddaren inte skulle känna av att batteriet är fullt och börjar ladda OCH batteriets egen skyddskrets inte fungerar som den ska. Skulle detta ske har man en explosion på halsen. Risken är ofanligt liten, men som sagt...
 
dumbo skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att det är extra försiktighetsåtgärd bara, OM laddaren inte skulle känna av att batteriet är fullt och börjar ladda OCH batteriets egen skyddskrets inte fungerar som den ska. Skulle detta ske har man en explosion på halsen. Risken är ofanligt liten, men som sagt...
Jag vet faktiskt inte hur just den här batteritypen funkar, men man tycker ju att det även utan automatik inte kan bli mer än fullt. Men det kanske börjar ske massa andra konstiga reaktioner när den önskvärda elektrolysen är färdig:-S
Jaja, man ska klart vara försiktig, men jag tror inte man behöver oroa sig.
 
Lithium-jon-batterier är mycket känsliga för både djupurladdning och överladdning och om detta sker så blir det något slags kristallisering i batteriet som gör att det expanderar kraftigt och kan orsaka en explosion.
Som sagt risken att det ska hända är väldigt liten, men den finns ju. Det är ju det som hänt med dedär skriverierna i tidningen om mobiltelefonbatterier som exploderat.
Det har hänt med kamerabatterier åxå, i minst ett fall här på FS, i det fallet med ett ersättningsbatteri från 3:E part dock:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24596&highlight=explodera+batteri
 
Makten skrev:
Och varför det nu skulle ha nån betydelse om man gjorde det. Fullt är ju fullt liksom:-D
Kanske är hysterisk laddspänning och tidsbegränsad laddning på de där eller så?

Alla laddare ligger på med en liten laddström för att hela tiden hålla batteriet fulladdat, därför bör man ta ur det från laddaren när det är fulladdat, en kortare tid dvs över natten tror jag inte har så stor betydelse, men flera dagar i sträck mår det nog inte bra utav.

Prova att lägga ett fulladdat batteri en timme på bordet utan att sätta i det i kameran, sätt sedan i det i laddaren igen, är det fortfarande helt fulladdat ?

Svar nej, batteriet tappar spänning även fast du inte använder det, därför ligger laddaren på med en svag spänning för att hålla det fulladdat.

kent.
 
Senast ändrad:
Självurladdningen på LiIon/LiPo är ytterst låg, och en viss toppspänning får EJ överskridas.

Laddningen sker i två faser, först laddar man med konstantström. När spänningen nått en viss nivå så går man över till konstant spänning. Ju högre spänningen i batteriet blir, desto lägre laddström. Har laddaren rätt utspänning så kan aldrig acken bli överladdad.

Om man bara ska ladda en typ av LiX ack, så kan man enkelt bygga en egen laddare. Det fungerar bra med ett stabiliserat nätagregat med strömbegränsning. Ställ in spänningen på ackens maxspänning och strömbegränsningen på max laddström. Då får man automatisk laddström som vid rätt spänning övergår till konstantspänningsladdning. Med den typen av laddare kommer det aldrig spela någon roll hur mycket spänning det finns i acken när man börjar. Har man en multiladdare, alltså en som kan hantera ackpaket med olika antal celler blir det svårare. Säkrast är om man måste tala om för laddaren hur många celler det är. Är laddaren helautomatisk får man se upp! Då måste den ju först mäta spänningen för att räkna ut hur många celler acken har. Är då acken redan full så kanske den tror att det är en större ack och försöker ladda den ca 4v till. Då smäller det snart.....

Litiumackar har enastående egenskaper och innom t.ex. modellflyget (mitt andra stora intresse) så har de verkligen inneburit en revolution. Men de måste behandlas med respekt, de har mycket energi i sig och även om de kanske inte exploderar, så brinner de väldigt intensivt. Till min kamera har jag två uppsättningar batterier, Nimh och Nicd. Trotts att Nimh-cellerna har flera Ah så räcker de aldrig mer än en dag, Nicd räcker ett par dagar. Det är helt enkelt självurladdningen som spökar. I min rc-sändare sitter det LiPo, planet drivs av LiPo. Jag laddar dessa ackar när jag flygit, sedan kan de ligga laddade tills andan faller på nästa gång. Eftersom det mest är foto som gäller nu så blir det långt mellan flyget. Sist så hade ackarna legat ca 3 månader. Inga problem alls! Bara att flyga, sedan ladda efteråt och lägga undan grejerna igen. Med NiXx måste man göra tvärsom, ladda precis innan grejerna ska användas. Då är det inte till att vara spontan... Gissa om det ska handlas litiumackar till kameran när den månatliga allmosan dyker upp?

Hursomhelst, med tanke på Litiumackars benägenhet att brinna om de överladdas, så är det svårt att ge råd om dessa när man inte känner till laddaren. Jag har doch svårt att tänka mig att den kan vara konstruerad på sådant sätt att man inte ska kunna sätta ett redan laddat batteri i den. LiIon har ju ingen minneseffekt och nästan ingen självurladdning. Det vore alltså perfekt läge för att se till att ackarna alltid är fulladdade. D.v.s ladda direkt efter användning istället för strax före. Acken tål detta om bara laddaren fungerar på rätt sätt.
 
Intressant, Per-Erik. Det var ungefär så jag trodde att det funkade.
Om man då har en laddare som bara är till för EN enda specifik batterimodell så borde det vara helt drullesäkert:-D
 
Japp, fast det känns riskabelt att lova nått nått när Litiumackar har en förmåga att leka fyrverkeri om de överladdas.
 
P-E Claesson skrev:
Japp, fast det känns riskabelt att lova nått nått när Litiumackar har en förmåga att leka fyrverkeri om de överladdas.

Kan inte annat än hålla med, och dessutom inte bara överladdning, stötar går också bra. Har själv eldat upp ett alldeles nytt LiPo-paket i en elseglare. Hård landning (krasch) och spännade saker hände med batteripaketet. En hård stöt räckte alltså. När jag tog ur paketet ur planet så hann jag inspektera det och såg att det inte var punkterat eller så, ändå fräste det i paketet så jag slängde det på marken och beskådade showen. Ingenting jag skulle vilja se hända inomhus kan jag säga. Har förresten en kille i klubben (modellflyg) som tippade ett paket i golvet från bordet, och samma sak hände där.
 
Innan alla blir livrädda för sina Litiumackar så kanske det ska påpekas att LiPo-ackarna i modellflyget lever ett riktigt hårt liv. Inga skydshöljen, inga skyddskretsar för varken över eller underladdning mer än det som är inbyggt i laddare/fartreglage, stora strömmutag och ibland snabbladdning över specifikationerna. Användandet i kameror och mobiltelefoner ligger väl mer på en nivå som batterierna är gjorda för. Som drivack i ett modellflygplan, ja då kan vi börja snacka om hardcore! Jag tror också det är vanligare att våra ackar liksom för Peter oftare brinner efter en krasch än av överladdning. Å det händer heller inte så ofta.

Revolutionen på batterifronten har som sagts märkts väl innom modellflyget. Det är lite som med digitalt kontra analogt, fast lägren försöker banka argument om förbränningsmotor kontra eldrift i huvudet på varandra. Men så är det väl alltid när det finns mer än ett val att göra, å specielt när det gäller nytt kontra gammalt.
 
Kom å tänka på en sak till. Åtminstone LiPo cellerna har ett problem: de levererar dåligt när de är kalla! NiMh är bättre, men även dem är kännsliga. NiCd var betydligt bättre på det området.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar