Självurladdningen på LiIon/LiPo är ytterst låg, och en viss toppspänning får EJ överskridas.
Laddningen sker i två faser, först laddar man med konstantström. När spänningen nått en viss nivå så går man över till konstant spänning. Ju högre spänningen i batteriet blir, desto lägre laddström. Har laddaren rätt utspänning så kan aldrig acken bli överladdad.
Om man bara ska ladda en typ av LiX ack, så kan man enkelt bygga en egen laddare. Det fungerar bra med ett stabiliserat nätagregat med strömbegränsning. Ställ in spänningen på ackens maxspänning och strömbegränsningen på max laddström. Då får man automatisk laddström som vid rätt spänning övergår till konstantspänningsladdning. Med den typen av laddare kommer det aldrig spela någon roll hur mycket spänning det finns i acken när man börjar. Har man en multiladdare, alltså en som kan hantera ackpaket med olika antal celler blir det svårare. Säkrast är om man måste tala om för laddaren hur många celler det är. Är laddaren helautomatisk får man se upp! Då måste den ju först mäta spänningen för att räkna ut hur många celler acken har. Är då acken redan full så kanske den tror att det är en större ack och försöker ladda den ca 4v till. Då smäller det snart.....
Litiumackar har enastående egenskaper och innom t.ex. modellflyget (mitt andra stora intresse) så har de verkligen inneburit en revolution. Men de måste behandlas med respekt, de har mycket energi i sig och även om de kanske inte exploderar, så brinner de väldigt intensivt. Till min kamera har jag två uppsättningar batterier, Nimh och Nicd. Trotts att Nimh-cellerna har flera Ah så räcker de aldrig mer än en dag, Nicd räcker ett par dagar. Det är helt enkelt självurladdningen som spökar. I min rc-sändare sitter det LiPo, planet drivs av LiPo. Jag laddar dessa ackar när jag flygit, sedan kan de ligga laddade tills andan faller på nästa gång. Eftersom det mest är foto som gäller nu så blir det långt mellan flyget. Sist så hade ackarna legat ca 3 månader. Inga problem alls! Bara att flyga, sedan ladda efteråt och lägga undan grejerna igen. Med NiXx måste man göra tvärsom, ladda precis innan grejerna ska användas. Då är det inte till att vara spontan... Gissa om det ska handlas litiumackar till kameran när den månatliga allmosan dyker upp?
Hursomhelst, med tanke på Litiumackars benägenhet att brinna om de överladdas, så är det svårt att ge råd om dessa när man inte känner till laddaren. Jag har doch svårt att tänka mig att den kan vara konstruerad på sådant sätt att man inte ska kunna sätta ett redan laddat batteri i den. LiIon har ju ingen minneseffekt och nästan ingen självurladdning. Det vore alltså perfekt läge för att se till att ackarna alltid är fulladdade. D.v.s ladda direkt efter användning istället för strax före. Acken tål detta om bara laddaren fungerar på rätt sätt.