Annons

Batterikapacitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Guten

Medlem
Hej!
Hur många rullar kan man i genomsnitt knäppa med en eos300/300v innan man behöver byta batteri och hur många fler blir det om man har batterigrepp?

Är det ingen här som har koll på hur länge ett batteri, ungefär, räcker i en analog systemare....?

En datapunkt: Om jag minns rätt hann min EOS300 mumsa i sig tre uppsättningar batterier (à 2 st. CR2, alltså) och börja på den fjärde på ungefär tre år och 90 rullar film.

Tyvärr finns det inget riktigt bra svar på din fråga. Tures erfarenheter är några bra riktlinjer du kan gå efter men det varierar väldigt mycket på hur kallt det är när du använder kameran och hur mycket du använder inbyggd blixt, autofokus och andra strömtjuvar.

Bara för att illustrera hur mycket det kan skilja: Jag grävde lite i mina papper från den tiden då jag skulle köpa analog systemkamera och tyvärr listade inte Canon listade denna information i de kataloger jag har (annat än för EOS-1v :). Det är fullt möjligt att deras kundsupport kan ge dig motsvarande siffror för EOS-300. Nikon hade lite mer data även på sina enklare kameror i produktbroschyren och för tex en F-65 så ser det ut så här (fritt avskrivet):

Ungefärligt antal 36-bilders filmrullar per omgång färska 3V lithiumbatterier:

Utan blixt vid 20 grader C: 50
Utan blixt vid -10 grader C: 25
Med * vid 20 grader C: 10
Med * vid -10 grader C: 7

* innebär blixt och AF-hjälpbelysning för hälften av alla exponeringar. Dessutom skriver de: Efter lätt tryck på avtryckaren under 5 sek, autofokusering med [kitzoomen] över hela omfånget från oändligt till kortaste avstånd och tillbaka till oändligt för varje bild, med en slutartid på 1/90 sekund eller kortare, efter att exponeringsmätaren automatiskt slagits från (2 sek, eller 5 sek med blixt) upprepas samma operation före nästa bild.

Det varierar ganska mycket alltså. Kul att notera är testförhållandena. Undrar vad stackaren som får sitta i det kalla kylrummet och testa tycker om sitt jobb... klick... klick... klick... Bara 24 rullar kvar! :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar