ANNONS
Annons

Batterigreppet på 350D krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Karlsson

Aktiv medlem
Batterigreppet (BG-E3) på min 350D har den egenheten att kameran varnar för låg batterinivå och den stängs av. Tar jag sedan och sätter batteriet direkt i kameran så håller det säkert lika länge till som jag redan fotat.
Ja, jag har skruvat fast det ordentligt. Jag har rejäla nypor. ;)
Egentligen är det väl inget stort problem då jag oftast har kameran utan men det är ju inte som det ska i vart fall.

Är det månne någon mer med 350D som har samma problem och vet att råda bot. Jag har förstått att problemet finns på 20D.

/Lennart

Har hänt mig med min 300D när det är kallt, Batteriet blir mycket kallare när det sitter i batterigreppet. Gränsen går väl någonstans vid 10 grader, varmare så håller det lika länge, kallare så räcker det kanske 2/3 i batterigreppet.

Detta är vid rumstemperatur. Har stängt av kameran och sätter på den dagen efter med batterigreppet. Startar inte!
Tar av batterigreppet och sätter batteriet direkt i kameran. Kameran startar och håller ett antal hundra bilder.

Ledsen att jag är offtopic, men var finns greppet att beställa? Tycker inte jag sett till det nånstans...

På itbolaget.com kan man söka på endera "BG-E3" eller "350D" så kommer det upp. 1039:- + frakt.
Det står inte att det finns i lager men det gjorde det inte när jag fick det heller, så förmodligen är det beställningsvara hos grossisten, SMG.

/Lennart

Karlsson skrev:
Batterigreppet (BG-E3) på min 350D har den egenheten att kameran varnar för låg batterinivå och den stängs av. Tar jag sedan och sätter batteriet direkt i kameran så håller det säkert lika länge till som jag redan fotat.
Ja, jag har skruvat fast det ordentligt. Jag har rejäla nypor. ;)
Egentligen är det väl inget stort problem då jag oftast har kameran utan men det är ju inte som det ska i vart fall.

Är det månne någon mer med 350D som har samma problem och vet att råda bot. Jag har förstått att problemet finns på 20D.

/Lennart

är det med standard-batteri eller med 6xAA? pirat eller original?

Hände 2ggr med min 300D oxå, att den inte startade med greppet i m.m.
Plockade bort det och putsade kontakterna lite
med suddigummi, efter det har det inte hänt igen.

Suck, låter precis som felet med 20ds batterigrepp. Mitt har varit inne på service två ggr för att det lägger av trots att batteriet har mer än halva kapaciteten kvar, och idioterna på canon hävdar att det inte är något fel på det... Nu ska jag ge dem en chans till, annars ska jag ha pengarna tillbaka!

bp

har nyligen skaffad batterigrepp till min 33V och har alkaline batterier (4st) i den och dett funkar jättebra i kyla, kan vara att mjukvaran i 350 D behöver uppdateras.

Jag ska testa lite till innan jag eventuellt kontaktar Canon.

Just nu är mitt Tamron 28-75/2.8 i Tyskland för justering. Hoppas att det går att använda externa blixten sedan.
Det första exemplaret av Canon 50 1.8 II var defekt redan från fabrik (gav Err99 på 10D) så det fick jag ett nytt.
En Olympus C-2100UZ slutade att fokusera efter 4 dagar så det fick till Portugal en vända.
En Pentax Optio jag hade för en del år sedan hade flera döda pixlar (var vita med grönt runt) så den var också på åtgärd.

Det är mycket besvär med det digitala men funkar det så är det ju fina grejer...

/Lennart, som tänker tillbaka på sin digitalkamerakarriär.

Jimmy Thörne skrev:
Suck, låter precis som felet med 20ds batterigrepp. Mitt har varit inne på service två ggr för att det lägger av trots att batteriet har mer än halva kapaciteten kvar, och idioterna på canon hävdar att det inte är något fel på det... Nu ska jag ge dem en chans till, annars ska jag ha pengarna tillbaka!

Jag har precis samma fel.fick tillbaks mitt från canon i samma skick som när jag skickade den till dom,tragiskt tycker jag.

Vad många bilder brukar ni kunna ta på ett originalbatteri.Jag brukar kunna få 250 bilder,men från ett kraftigare pirat endast 130 bilder.

troligt att om du använder uppladningsbara batterier att om kameran inte används på ett tag att strömmen minskar, det är vanligt med Nickelmetalhidrit batterier, bättre att använda alkaliska batterier om du fotar litet på långa perioter då det inte försvinner strömm trots att man inte använder kameran

händer det något?

Jag är just i köpartagen av ett BG-E3...
nu blir jag tveksam.. står på de flesta siter att nästa leverans kommer i juni? en uppgraderad version månne?

Ni som har haft problem.. har det löst sig ännu eller har ni bara tröttnat på att elta problemet här?

Jag var inom igår hos Canon med batterigreppet och kameran.
Det gick bra att lämna den direkt i Oslo på Canon Norges huvudkontor trots att jag köpt den i Sverige.

Canon har ju gått ut numera och talat om att de har problem med greppet till 20D i varje fall. Så det lär ju inte vara några problem längre med att få greppet utbytt/reparerat, nu när de äntligen har insett att det faktiskt finns grepp som fungerar bristfälligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar