Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp - vilken funktion fyller den!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan

Har nyligen införskaffat mig en Canon 600D och kollat på lite tillbehör då jag har sett batterigreppet och börjat fundera lite.

Istället för att köpa ett batterigrepp, blir det inte billigare att bara köpa ett extrabatteri och byta när det behövs? Eller vilka ytterligare funktioner har ett batterigrepp?

Någon som kan hjälpa mig med denna fråga?

Hej, för min del är det inte i första hand batterifunktionen jag är ute efter, utan att det ger mer att hålla i och att man får praktiska knappar för stående foto. Det ger också stadigare grepp i liggande läge. Sen blir det ett extra plus att man i nödläge kan stoppa i vanliga AA-batterier. Nackdelen är att det blir ett större och tyngre ekipage att bära på när man inte använder det. (När jag fotar ser jag lite extra storlek och vikt som enbart positivt.)

1. Batterigreppet ger dig ett mer ergonomiskt grepp om du fotograferar i porträttläge (det vill säga med med kameran lutad så höjden på bilden blir större än längden …) Detta gäller om kamerans batterigrepp har avtryckare och kontrollknappar för de viktigaste inställningarna. Jag gillar detta stort! Har idag svårt att använda kamera utan batterigrepp ...

2. Ett extra batteri, redan kopplat till kameran, gör att du kan vänta längre med att byta batteri - om det du fotograferar är viktigt, men tar lång tid missar du inte det väsentligaste. (till exempel du behöver inte byta batteri just när brudparet kysser varandra.)

3. I en del fall ger ett extra batteri snabbare seriebildstagning.

4. Batteripacket kan ge möjlighet till andra sorters batterier. (Nikons batteripack till D300, D300s och D700 ger möjlighet att använda D3:ans batteri (om man köper en speciallucka), D800-ans ger möjlighet att använda D4:ans batteri (samma brasklapp) … Båda batteripacken ger möjlighet att använda AA batterier med medföljande tillbehör.)

Vet inte hur det är med 600D men normalt köper man ett batterigrepp för att kunna ta mer bilder per sekund, ha mer att hålla i, få smidigare kontroller vid vertikal bildtagning och/eller för att det ser coolare ut.

Personligen tycker jag kameran blir skönare att hålla i med grepp samt att den känns mer balancerad när man har en lite tyngre glugg på.

Nackdelarna är att kameran blir tyngre och att det blir lite svårare att får ner den i väskan eller ryggan.

Vet inte hur det är med 600D men normalt köper man ett batterigrepp för att kunna ta mer bilder per sekund,.........

Tror bara det är så på vissa Nikonmodeller. Ingen Canonmodell har så iaf =)

Det mesta är redan sagt. För mig är det en enorm skillnad i balans och ergonomi när man har ett stort och tungt tele påskruvat.

Istället för att köpa ett batterigrepp, blir det inte billigare att bara köpa ett extrabatteri och byta när det behövs?

Jovisst. Det enda rationella skälet för att använda batterigrepp är att det gör det enklare att hantera kameran när man vrider den 90 grader (och tar bilder i stående format). (På vissa kameramodeller kan det dessutom under vissa omständigheter ge möjlighet till högre antal bilder per sekund.)

Sen finns det förstå en massa irrationella skäl också (och det är inget fel på sådana, iaf inte så länge man inser att det är det de är).

Batterigrepp gör att kameran ser mer macho ut och blir klumpigare och tyngre. ;-)

Jag tycker att det är mycket bättre att ha med ett extrabatteri i väskan eller fickan. Ju lättare kamerautrustning destor bättre.

Jag är ingen vän av batterigrepp. Det är en inbyggt nödvändigt ont i EOS ettor. Jag har ett till E-3 men bara för att ge bättre balans med 50-200 på stativ. Med mindre objektiv blir det svårare att nå fokus- och zoomringarna. För barnfoto måste man ändå ner på deras nivå och då hamnar armbågen i vägen om man håller kameran med underarmen lodrätt som med batterigrepp i porträttläge. I kyla är det bättre för batterikapaciteten att ha extrabatteriet i varmt förvar i fickan än i ett kallt batterigrepp. Så jag skulle sammanfatta tillfällena då batterigrepp är till nytta så här:
1) större tyngre telen för balans
2) om man skall fota händelser som kräver mycket bilder som mer än tömmer ett batteri och man inte hinner byta
3) om man använder kameran mycket i porträttläge och står och fotar
4) hos Nikon ger batterigreppet med vissa batterier fler bps

Tänk också på att hos flera kameramodeller så dupliceras inte både AF-ON och AE-L knapparna. Det går inte heller i menyerna att bestämma att den vertikala AE-L knappen skall ge AF-ON medan den horisontella skall ge AE-L och att den vertikala slutarknappen skall ge AE-L och den horisontella bara aktivera slutaren. Skall man ha tillgång till t ex AF-ON knapp i batterigreppet så måste AE-L knappen då användas till detta men då duplicerar den horisontella AE-L knappen bara AF-ON knappens funktion - dumt!

Canons EOS ettor duplicerar i varje fall allt väsentligt i vertikalgreppet. Sonys batterigrepp är föredömliga i det här hänseendet. Nikon har länge varit värst på detta men verkar ha rykt upp sig. Tänk också på att slutarknappen inte skall kunna aktiveras av misstag i liggande läge utan att låsas. Nikon har dragits med detta länge tills de äntligen fixat till det i D4. Slutarknappen bör vara lite nedsänkt i batterigreppet i någon vinkel för att undvika detta. Jämför greppet med en EOS etta - där fungerar drt perfekt - går nästan inte att komma åt knappen av misstag.

Jag är personligen vän av batterigrepp. Gillar att det känns rejält att hålla i. Men visst, det blir större och tyngre.....kändes lite i nacken häromdagen med D7000, batterigrepp och mitt nya Tokina 12-24/4. :)
Men, en fundering; varför måste batterigreppspriserna följa kamerapriserna? Det är inga små skillnader vi pratar om. Ex Nikon MB-D12 till D800, nästan 4000 spänn! Till en D90, MB- D80 för ca 1500..... (jfr original nu, inga piratgrejor).....hmmm.

Jovisst. Det enda rationella skälet för att använda batterigrepp är att det gör det enklare att hantera kameran när man vrider den 90 grader (och tar bilder i stående format).
...

Mitt skäl, och jag tycker nog det är högst rationellt, är att greppet blir bättre framförallt i liggande format. Med en kortare sida på kameran så tenderar min högra handflata och lillfingret att glida in under kamerakroppen och det blir mindre stabilt grepp om kameran. Kanske det beror på hur man håller kameran och hur stora händer man har, men personligen så trivs jag med det rejälare greppet för högerhanden, och har alltid haft extra grepp om det inte är inbyggt i kameran redan.

Extra grepp och kontroller i stående format är också viktigt skäl, kommer in på plats två. En basketmatch t.ex. fotar jag med majoriteten av bilderna stående, och då skulle det bli väldigt jobbigt med armbågen i luften så länge. Extra batteritid är en mindre bonus. Någon inbillad förhöjd macho-look är jag däremot inte imponerad av. :)

Så jag skulle sammanfatta tillfällena då batterigrepp är till nytta så här:
1) större tyngre telen för balans
2) om man skall fota händelser som kräver mycket bilder som mer än tömmer ett batteri och man inte hinner byta
3) om man använder kameran mycket i porträttläge och står och fotar
4) hos Nikon ger batterigreppet med vissa batterier fler bps

Du glömde:

5) för att kameran ska se koolare ut ...

Visst ser kameran coolare ut! Det är lättare att ta sig fram i en folkhop med kamera med grepp och en telezoom, helst vit. På med en viktig min och sen bara slingra sig genom... ;)

Allvarligt, jag får skarpare bilder med mitt 70-200 och grepp på min 7D. Jag har jämfört. Det är viktigaste anledningen för mig.

/Per

Tja, coolare och coolare, man blir ju lite flexibel iaf. Tung telezoom=batterigrepp på=stabilt och rejält. Gatufoto och liknande=batterigrepp av och 35/1.8 på=litet och smidigt. Och allt däremellan......

Är jag den enda som önskar ett rent vertikalgrepp (motsvarande VG10 till EOS5) med vettig ergonomi och inte lika klumpigt som dagens batterigrepp.

Är jag den enda som önskar ett rent vertikalgrepp (motsvarande VG10 till EOS5) med vettig ergonomi och inte lika klumpigt som dagens batterigrepp.

Ergonomin må ju så vara. Det jag helst skulle vilja se är ett batterigrepp som sitter så pass bra att det känns som "ett med huset". Sen fästskruven uppdaterades (och blev sämre) känns batterigreppet bara som ett sladdrigt bihang.

EDIT: Pratar om Canon.

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto