ANNONS
Annons

Batterigrepp MB-D10

Produkter
(logga in för att koppla)

Skåne10

Avslutat medlemskap
Hur är det att ha batterigrepp, för & nackdelar. vet inte om jag skall köpa 1, har en Nikon D300. Och skall man köpa orginal eller kopia
 
Tycker personligen att batterigrepp är väldigt bekvämt. Tyckte inte att min kamera (A300) var dålig (oskön) innan - men BG gjorde den bättre (skönare).

Det verkar dock vara väldigt individuellt, då många anser det bara bli klumpigt och onödigt, när vissa anser att det är ett måste.

+
Greppet skönare (personlig åsikt..)
Vertikalavtryckare (bekvämt vid helkroppsfoton)
Längre batteritid (med extra batteri, duh)

-
Tyngre (kan även vara en fördel, balanserar tunga objektiv vid handhållen kamera)
Större (tar mer plats ..)
 
Hur är det att ha batterigrepp, för & nackdelar. vet inte om jag skall köpa 1, har en Nikon D300. Och skall man köpa orginal eller kopia

Jag skulle aldrig vilja vara utan batterigreppet på min D300. När man tar av det så känns kameran liten och det goa greppet försvinner.
Köp ett batterigrepp och du ångrar inte dig.
 
Hur är det att ha batterigrepp, för & nackdelar. vet inte om jag skall köpa 1, har en Nikon D300. Och skall man köpa orginal eller kopia


Nu är ju detta en fråga som ger subjektiva svar. Men jag anser att det finns massor av fördelara. Stabilare hus med teleoptik, vertikalgrepp, alltid extra batteri med (om man vill), skönare grepp, kameran känns över lag stabilare.

Enda nackdelen är att det kan vara tungt och onödigt stor för en viss siutation.

Men ytterliggare en fördel med greppet är att det är lätt att skruva av så det är inga problem. =)


Edit: MB-D10 är gjorde i magnesium, samma material som kameran, så det håller för tyngden den kommer att utsättas för. batteripacket till D200 är gjort i plast och håller inte så bra.
 
Senast ändrad:
Du får väl den hastigheten med AA också.. Tycker absolut att MB-D10 är värt att satsa på om man har D300. Blir mycket skönare grepp, bättre balans med telen mm


Ja, det sägs det. Jag har inte testat själv varken med AA-batteri eller med EN-EL4 så jag ska inte lova något. Det jag hört är att man får 8 bps emd MB-D10 och AA, men att batterien inte räcker speciellt länge.
 
Enda nackdelarna jag ser med det är ökad vikt och att avtryckaren på batterigreppet är tok-känslig.
 
Du får 8bps med AA celler också. Mina AA celler är på 2500mAh och de ger mig lika många bilder som originalbatteriet. Dock inte i närheten av D2/D3 batteriets kapacitet.

Jag använder enbart mitt batterigrepp när jag vet att jag behöver den högre hastigheten eller skall ta många stående bilder. Dvs nästan enbart vid sportfoto eller porträttsessioner. Annars ligger det alltid hemma.

Jag använde tidigare en D2X som har inbyggt grepp och jag bytte den mot en D300 enbart för D300:ans mindre format och vikt. Tröttnade på att släpa runt på en massa dökött helt enkelt.

Visst var och är greppet kanon när jag väl håller i kameran men förutom vid några få tillfällen som sportfoto eller porträtt så hänger kameran oftare på axeln än sitter i min hand. Så min fantastiska slutledningsförmåga gav mig att ett avtagbart grepp vore det bästa vilket det är för min typ av fotografering.

D300an är ingen liten kamera och trots mina stora händer så har jag abslolut inga problem med att hålla i den naken. Men visst blir långa fotograferingssessioner trevligare med greppet, speciellt för stående bilder....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.