Annons

Batteriet laddas ur väldigt snabbt (LP-E6)

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS500D

Aktiv medlem
Jag har köpt en begagnad Canon EOS 60D och börjar fundera på om något är konstigt med kameran eller batteriet, alternativt något annat. Sökte lite här och såg att någon skrev att det kan hjälpa med att köpa ett nytt batteri.

Har laddat batteriet helt tills den gröna lampan lyser. Sedan gick jag genom menyerna och återställde till grundinställningarna samt tog lite bilder hemma (kanske 20-30 testbilder). Sedan sate jag ner kameran i väskan och tog fram den dagen efter. Då lyser batterinivån, att det är 2 kvar. Kollar och ser att det är 49 procent kvar. Då tog jag lite fler bilder, kanske 20-30 stycken till. Då kom jag efter ca 10-15 minuter ner på 21 procent. Verkar konstigt i alla fall. Det ska väl vara bra batteritid på den här kameran (?) Har satt i batteriet i laddaren och batteriet tar i alla fall emot laddning.

Batteriladdaren heter LC-E6E och batteriet LP-E6.

Vad hade ni gjort ? Vad tror ni att det kan vara ? Går det på något sätt att ta reda på om det är något fel på själva kameran ?

Lite tråkigt eftersom jag tänkte använda kameran när jag åker utomlands på fredag förmiddag. Funderar på om jag kan använda ett batteri från t.ex. Kjell & Company eller är det dåligt att sätta i kameran ? Inte säkert att det hjälper.

Det står att det är spänning 7,4 V och kapacitet 1400 mAh (i länken nedan), men det originalbatteri som jag har nu har spänning 7,2 V och kapacitet 1800 mAh.

http://www.kjell.com/sortiment/el/b...yp-canon/kamerabatteri-typ-canon-lp-e6-p42445

Vad tror ni ? Hoppas någon/några ser detta och kan svara ganska snabbt.

Nu laddade upp batteriet tills gröna lampan lyste. Sedan tog jag och satte i batteriet i kameran. Kollade direkt hur mycket batterinivån var då. Det stod 100 procent. Kollade sedan i Canon EOS Info med hjälp av USB-kabeln. Då stod det 80 procent. Märkligt att de inte överensstämmer.

Visst kan det vara kameran som spökar. Bästa sättet att ta reda på det vore väl att stoppa i ett nytt eller ett batteri som man vet funkar bra & sen testa. Mer troligt är ju att batteriet är dåligt eller förbrukat. Är det samma som följde med kameran från att den var ny har det ju några år på nacken.

Jag skulle gissa att det är batteriet som är slitet och köpa ett nytt. Batteriet från Kjell är kanske inte lika bra som ett svindyrt orginalbatteri från Canon, men funkar och skadar inte kameran.

Tack för svaren!

Om det är kameran som krånglar, vad skulle det vara för problem ? Går det att fixa för rimliga pengar eller blir svindyrt ?

På viset sätt är Kjells batteri sämre än Canons ? Ni kanske menar att Canons klarar av längre batteritid ? Vad skulle det annars vara ?

Dat brukar påstås att batterier av denna typen klarar cirka 1 000 laddcykler. Fast det bör man se som max. De kan bli dåliga långt tidigare.
Så prova med att köpa ett nytt batteri.

Dat brukar påstås att batterier av denna typen klarar cirka 1 000 laddcykler. Fast det bör man se som max. De kan bli dåliga långt tidigare.
Så prova med att köpa ett nytt batteri.

Ok! Det spelar ingen roll om det är olika volt- och mAh-tal på ett annat batteri ? Tänker på om det skadar kameran. Finns t.ex. både 7,2 V och 7,4 V och 1400 mAh och 2200 mAh.

Jag fick det senaste batteriet med till min 5Ds R. Det heter LP-E6N och det står 7,2 v och 1865 mAH.
Tror inte det spelar så stor toll om det är 7,2 eller 7,4 v fast det är väl lika bra att hålla sig så nära Canons original som möjligt.

Jag fick det senaste batteriet med till min 5Ds R. Det heter LP-E6N och det står 7,2 v och 1865 mAH.
Tror inte det spelar så stor toll om det är 7,2 eller 7,4 v fast det är väl lika bra att hålla sig så nära Canons original som möjligt.

Låter bra! Får försöka hitta ett batteri som ligger nära 1800 mAh då. Det ska inte vara några problem att sedan ladda de i batteriladdaren som heter LC-E6E ? Tänkte om det är en gammal laddare som de nya batterierna inte gillar. Laddaren verkar ju fungera som den ska iaf.

Det anges ju hur batteriets status är om du kollar batteriet i kamerans meny, tre lägen, är den på rött är det dags att byta

Jaså ? Det visste jag inte om. Ska försöka kolla detta senare när jag kommer hem. Batteriet verkar vara från 2011 men kameran ska vara från slutet av 2012. Förra ägaren kanske skickade med ett skitbatteri från en annan kamera eller så är det fel på min kamera (vore tråkigt).

På viset sätt är Kjells batteri sämre än Canons ? Ni kanske menar att Canons klarar av längre batteritid ? Vad skulle det annars vara ?

Jag har ett tre canonbatterier och tre kjellbatterier. Jag tycker det är märkbar skillnad att kjellbatterierna inte håller lika länge, speciellt när det är kallt ute.

Ett kjellbatteri var trasigt och fungerade inte i laddaren när jag köpte det (fick byta utan krångel). Ett till kjellbatteri har fått samma fel nu efter något år.

Så, jag skulle nog inte säga att dom är mer prisvärda än canons överprissatta batterier.

Jag har ett tre canonbatterier och tre kjellbatterier. Jag tycker det är märkbar skillnad att kjellbatterierna inte håller lika länge, speciellt när det är kallt ute.

Ett kjellbatteri var trasigt och fungerade inte i laddaren när jag köpte det (fick byta utan krångel). Ett till kjellbatteri har fått samma fel nu efter något år.

Så, jag skulle nog inte säga att dom är mer prisvärda än canons överprissatta batterier.

Jaha, misstänkte att det kunde vara sopor, men får se om jag köper ett batteri från Kjell för att klara helgens resa. Det är lite småkyligt på kvällen där, men hoppas att batteriet ändå kan hålla för 30-40 minuters fotografering efter att jag laddat upp det till grönt.

Är det någon som känner till en affär i Stockholm där det går att köpa ett batteri runt 1800 mAh som kostar något i stil med Kjell, nämligen 300-400 kr ?

Om du lägger ner kameran påslagen i väskan och något ligger mot avtryckaren så kan det hända att den försöker autofokusera varje gång du rör väskan. Då räcker ett batteri inte många timmar.

Har för mig det är kjell jag köpt det goobay LP-E5-kopia som sitter i min 5DmkII just nu. Brukar kunna fota 500 bilder mellan batteribyten, en hel del tittande på display inräknat. Har köpt ett par tredjepartsbatterier på Kjell och inte haft problem med något av dem. Gick till och med att springa dit och köpa ett som nödlösning för att kunna fortsätta fota eftersom de lagras halvladdade i butik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar