Annons

Batterier

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Finns det någon som kan ge mig en snabblektion i (ffa laddningsbara) batterier?

Vilka som är bäst? vid vilka temperaturer de funkar bäst? nickelmetallhybrid dit- kvicksilver dit...?

Jag har hört rykten om att en del sorts batterier måste man ladda ur helt pga att de annars tappar förmågan att "ladda fullt"- kommentarer?

Jag kör för tillfället Claes Ohlsson NiMh 1,5v blandat 1300 och 1600 milliampere och är inte särskilt imponerad av livslängden. Ffa suger blixten mycket kräm...

Så här ligger det till med batterier, enligt mig.

NiMH behöver du inte ladda ur innan du laddar upp dom igen. Det behövde du med NiCD batterier... dessa är inte lika vanliga nu för tiden, del p.g.a. ovannämnda nackdel samt att det är belastade med en hård miljöskatt, därav högt pris.

NiMH finns i 1300, 1600, 1800 mAh. Det som skiljer dem åt är kraftuttaget i dem. Men det betyder inte att man kan använda alla tre. Det hänger på din batteriladdare. Den kanske bara kan ladda 1300 mAh's batterier.

Ang Claes Ohlssons batterier så skulle jag inte rekommendera dem till min värsta fiende. Jag har dock inte testat deras NiHM LR06 batterier, men har erfarenhet av deras Mobilbatterier samt deras konvensionella batterier. Kassa lätt uttryckt.

Jag säljer batterier (och 2999 artiklar till) till yrket. Vi kör bara ett märke på alla batterier ochj det är GP Batterier. Jag vill på inget sätt göra någon form av reklam för dem för att jag säljer dem själv, bara säga att jag och merparten av mina kunder är kanon nöjda!

Kan nämnas att deras mobilbatterier ibland är bättre än originalbatteri....

Vi säljer GP Powerbank 3, en laddare med 4 st LR06 1800mAh för 329:-. Gp garanterar minst 500 upp och urladdningar... Jag rekommenderar 1800mAh till en blixt!

Batterier i almänhet funkar bäst mellan +10 - +40 grader. Blir det minusgrader mår de inte speciellt bra.

Hoppas att du har fått lite hjälp i alla fall.

/Jonas

NiCD vs. NiMH

Hej!!

Kan tala om att detta är mitt första inlägg här någonsin, efter några månader av inaktivt surfande på sidan.

Hur som helst så vill jag påtala att NiMH har som sagt bättre kapacitet än NiCD, men NiMH har högre självurladdning. Med andra ord så laddas de ur fortare om de bara ligger oanvända. Men å andra sidan så är det som Jonas skriver, att de inte tar lika mycket stryk om man laddar dem även om de inte är urladdade.
Dessutom försämras kapaciteten avsevärt vid lägre temperaturer. Om man ska ut å fota i snö och rusk är NiCD mycket hållbarare!

Sen vill jag ha min kamera nångång!! =)
Hade bra... /Micke

Hmm,kollade mina batterier och det visade sig att det är GP NiMH jag har- 4 st 1300 mAh och resten 1600mAh.

Det kan vara så att jag köpte laddaren i ett paket med 1300mAh batterierna och kompletterade med de andra vid senare tillfällen- finns det en risk att 1600mAh batterierna inte laddar ordentligt med laddaren? Säljaren hävdade att de funkade bra ihop (fast det vet man ju hur säljare är ;) )och jag reflekterade inte vidare över att det kunde vara några problem...

Ett problem är att jag är periodare vad gäller mitt fotande och att jag sällan har kräm i batterierna när jag kommer ut. Antar att självurladdningen är den stora boven i dramat.

Nu har jag istället börjat göra så att jag laddar alla batterier jag har- oavsett hur mkt kräm de har eller inte har- innan jag vet att jag ska ut.

Är det här en dum taktik (ur batterisynpunkt asså)? Det är jäkligt opraktiskt med tanke på att det blir rätt många batterier, de flesta har olika mkt kräm, effekt osv och dessutom laddas de olika länge beroende på hur bråttom jag har osv... (Tror jag ska skulle behöva köpa mig nån laddare till)

Jag har ingen info om laddningstider vid tomma, halvladdade resp fulladdade batterier - nån som kan bidra med ungefär vilka tider det handlar om?

Tack på förhand

/e

Det finns en regel ang. ALLA ladningsbara batterier som man alltid borde följa använd dom tills dom är helt slut och ladda upp dom fullt, låt dom inte ligga för länge utan använd dom. Många batteri tillverkare skriver att det är lungt att ladda batterierna innan dom är slut mm men batterierna mår inte alls bra av det, visst man kan göra vissa undantag ibland tex ska man ut och resa vill man ju inte att mob. bara ska dö utan då laddar man ju upp den innan man åker.

Ang urladdning.

Ni-Cd mår bra av att laddas ur helt pg av minnes effekten

Ni-Mh ska INTE laddas ur helt det försämrar prestandan.

Li-jon (mobil) ingen riktig koll men laddning verkar inte påverka batteriets prestanda.

Ok,då får ni bestämma er;) Ladda ur eller inte ladda ur? Jag hoppas- som ni förstår -på det sistnämnda...

Walkerboh skrev:

Li-jon (mobil) ingen riktig koll men laddning verkar inte påverka batteriets prestanda.

hade den typen av batteri till min telefon i nästan 2 år..ladda aldrig ur den..kan inte säga att jag märkte någon försämring.

erhu skrev:
Ok,då får ni bestämma er;) Ladda ur eller inte ladda ur? Jag hoppas- som ni förstår -på det sistnämnda...

Ni-Mh behöver inte laddas ur, kanske var 30:de gång brukar tillverkarna ange.

och de ska aldrig laddas ur helt!

alltså, använd batteriet tills de tar slut i kameran, de är inte helt urladdade då..men det behövs bara någon gång i bland.

mvh/Kim

Senast ändrad:
Kim7i skrev:

och de ska aldrig laddas ur helt!

alltså, använd batteriet tills de tar slut i kameran, de är inte helt urladdade då..men det behövs bara någon gång i bland.

mvh/Kim

öhmm, hur laddar de ut ordentligt då?

och hur var det med de där laddtiderna- nån som har en uppfattning om ungefärliga tider?

är jag dum i huvudet när jag dunkar i ett par batterier som inte använts sen förra laddningen och låter de sitta i och ladda över natten?

man kan ladda ur batterier helt med vissa typer av batteriladdare som har den funktionen,
ett annat sätt är att använda en vanlig freestyle,
den drar ut batterierna nästan totalt..eller en ficklampa.

hur lång tid det tar att ladda hänger helt på laddaren, vissa snabbladdare kan ju ladda på en timme..och är batterierna halvfulla tar det väl ca halva tiden.

laddare

Hallojj!!

Ska du införskaffa en laddare, så se till att det blir en med någorlunda smart logik i. En som kan ladda ur batterierna och sen övergå till laddning/snabbladdning och sedan underhållsladdning. Då kan du i princip låta batterierna sitta i laddaren tills du ska använda dem... kanske inte i månader dock, men...

Vissa laddare är termostat-styrda, så de slutar ladda när batterierna uppnått en viss värme. Sådanna laddare är ja lite skeptisk mot, för batterierna kan inte blir fullt laddade på detta sätt. Att överladda batterier är också en dödsstöt mot dem.

Detta var väl vad jag hade att bidra med. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar