Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Istället för kvicksilver batteri 1,35V ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att det är hörapparatsbatterier som menas. Det är luft-zinkbatterier med den nominella spänningen 1,4 V. De är rätt billiga, kostar ca 50 kr för 6-8 st, beroende på fabrikat, på apoteket.

Det går bra med vilket som helst, bara det får plats i batteriutrymmet. Men. och det är viktigt, polariteten måste stämma och beroende på vilken typ av battteri Minoltan var avsedd för så måste kanske batteriet förses med en krage.
Här finns en hel del om detta:
http://rick_oleson.tripod.com/batt_adapt_us.pdf

http://www.buhla.de/Foto/eQuecksilber.html
 
Senast ändrad:
Nackdelen med dem är att så fort man brutit förseglingen på dem så börjar dom förbrukas, oberoende av om man har ljusmätaren igång eller. Håller alltså inte så länge...
 
Nackdelen med dem är att så fort man brutit förseglingen på dem så börjar dom förbrukas, oberoende av om man har ljusmätaren igång eller. Håller alltså inte så länge...

Jo, det är ju lite dumt. Hittade en Minolta Hi Matic F igår för 50spänn. Vill verkligen ha den men jag pallar inte att strula runt med batterier. Kollat lite på Hi Matic AF2 också eftersom den har 2 AA-batterier, verkar vettigare men jag vill ju inte AF haha.

Finns det inte något liknande Minoltan som använder "vanliga" batterier, manuell fokus och har samma sex appeal?
 
Nackdelen med dem är att så fort man brutit förseglingen på dem så börjar dom förbrukas, oberoende av om man har ljusmätaren igång eller. Håller alltså inte så länge...

I en av länkarna som jag pekade på i mitt inlägg ovan så ges det råd hur man kan förlänga livslängden på luft/zink-batterierna. De håller ända annars enligt min erfarenhet i kamerabruk minst en månad och kostar mellan 6 och 10 kr beroende på typ och inköpsställe.

I mina hörapparater håller batterierna vanligen 14 dagar, men det är betydligt hårdare drift.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.