Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier till EOS 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

merced

Avslutat medlemskap
En snabb och enkel fråga:
Är det olika batterier till EOS 300D och 350D?
Jag har kollat bilder på batterierna till 350D och de verkar se olika ut, men jag vill bara dubbelkolla.
Altså, kan man använda ett batteri från 300D i en 350D?
 
Köpte 2st till min 350d från Kaffebrus för ett par veckor sedan och de funkar super. Håller hur länge som helst. Kör med dubbla i batterigreppet.
 
Hu, ni är modiga. Jag vågar aldrig köra med annat än original när det gäller batterier och så, men jag är väl feg :)
 
Kvalitetsfrågor

Hej där

Beställde också batterier till min 350D från Kaffebrus. Frågade Henrik på Kaffebrus specifikt före om det hade varit några problem – vilket jag hade hört – med de här batterierna. Han sa att något enda av mängder levererade hade haft fel.
Jag beställde tre, och självklart var ett av de felande. Lite trist, när man tror att man har säkerställt kvaliteten. De andra funkar dock fint –_och det jag vill säga är att du inte bör beställa dessa och lita blint på dem utan att du har tid att provladda dem. De felande kommer att sluta ladda efter liten, liten stund.

Det är dock inga problem att få byta. Men du får pröjsa portot…:)

/Fredrik
 
Vad är det för skillnad på dessa batterier då?
Det skiljer ju rätt så mycket i pris menar jag.

Jag satt själv och jämförde dessa:
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/353_357_101/products_id/670
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2767

Sedan har jag ett par frågor om just orginal vs icke orginalbatterier:

1) Kan man pajja kameran på något sätt genom att köpa billigare batterier?

2) Kan man i ett batterigrepp blanda batterier av olika ursprung? Altså, köra med ett orginal och ett icke orginalbatteri samtidigt?
 
1) Nej, Så länge som piratbatteriet levererar samma spänning och ström ska det inte vara någon fara.

2) Ja och Nej. Man bör bara köra med batterier som har samma mAh. Har för mig att mitt orginal ligger på 1000 mAh medans mina två andra pirat ligger på 1500 mAh (inget man gråter över direkt)


merced skrev:
Vad är det för skillnad på dessa batterier då?
Det skiljer ju rätt så mycket i pris menar jag.

Jag satt själv och jämförde dessa:
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/cPath/353_357_101/products_id/670
http://www.zebramedia.com/butik/show_one.asp?ID=2767

Sedan har jag ett par frågor om just orginal vs icke orginalbatterier:

1) Kan man pajja kameran på något sätt genom att köpa billigare batterier?

2) Kan man i ett batterigrepp blanda batterier av olika ursprung? Altså, köra med ett orginal och ett icke orginalbatteri samtidigt?
 
robwah-9 skrev:
2) Ja och Nej. Man bör bara köra med batterier som har samma mAh. Har för mig att mitt orginal ligger på 1000 mAh medans mina två andra pirat ligger på 1500 mAh (inget man gråter över direkt)

Är det verkligen så viktigt då? Kameran använder väl ändå bara ett batteri i taget?
 
Godsmack skrev:
Är det verkligen så viktigt då? Kameran använder väl ändå bara ett batteri i taget?

Nja... Det var väl inte helt sant. Kontrollera själv. Ta ut batterierna när ungefär halva batterikapaciteten är förbrukad. Då borde ju enligt ditt resonemang 1 batteri vara tomt och ett fulladdat.

Min erfarenhet säger då att båda batterierna är halvfulla.
 
robwah-9 skrev:
Nja... Det var väl inte helt sant. Kontrollera själv. Ta ut batterierna när ungefär halva batterikapaciteten är förbrukad. Då borde ju enligt ditt resonemang 1 batteri vara tomt och ett fulladdat.

Min erfarenhet säger då att båda batterierna är halvfulla.

Ja, nu har jag ju inget batterigrepp, så jag kan ju inte prova. Men det var iaf så jag hade hört, men då var det väl fel då. :p
 
När jag startade denna tråden hade jag ingen 350D, men jag fick kameran och även batterigreppet idag.
Denna är citerat ur manualen till batterigreppet:

"If two battery packs are inserted, power is supplied simultaneously by both battery packs."

Det står även:

"Two battery packs with different charging levels can be inserted and used without any problems."

Det senare citatet, syftar dom med charging level på på antalet mAh då tro?
 
Med "charging levels" menar de bara att batterierna kan vara olika laddade. Deras originalbatterier har väl samma mAh och jag tror inte de vill skriva att de garanterar andra fabrikat.
 
Så summan av kardemumman är?

Finns det nån som har provat olika batterier av olika märke och kapacitet i sitt batterigrepp? Tror ni att det finns nån omedelbar risk med att ha ett Canon original och ett piratbatteri från Zebramedia för 150 spänn?
/Bullet
 
Re: Så summan av kardemumman är?

BulletBreath skrev:
Finns det nån som har provat olika batterier av olika märke och kapacitet i sitt batterigrepp? Tror ni att det finns nån omedelbar risk med att ha ett Canon original och ett piratbatteri från Zebramedia för 150 spänn?
/Bullet

jag tror inte det finns någon omedelbar risk. Men om något inträffar går garanterat garantin inte att nyttja.
 
Ni som kör med batterier från kaffebrus och liknande ställen, hur laddar ni dom?
Vågar man köra dom i originalladdaren eller finns det speciella laddare till dessa piratbatterier?
 
viachtor skrev:
Ni som kör med batterier från kaffebrus och liknande ställen, hur laddar ni dom?
Vågar man köra dom i originalladdaren eller finns det speciella laddare till dessa piratbatterier?

Från kaffebrus, originalladdaren.
 
He he, jag kör med blandade batterier i mitt grepp. Hade inte en tanke på att det kunde vara skadligt för kameran. Jag har gjort så i ett halvårs tid och inte märkt att något knasar sig.
Piratbatteriet laddar jag i Canonladdaren, inte heller det har medfört några problem....

/Sonja
 
Re: Så summan av kardemumman är?

BulletBreath skrev:
Finns det nån som har provat olika batterier av olika märke och kapacitet i sitt batterigrepp? Tror ni att det finns nån omedelbar risk med att ha ett Canon original och ett piratbatteri från Zebramedia för 150 spänn?
/Bullet

Jag har kört Zebramedias och Canons batterier parallelt några gånger utan att kameran har exploderat eller brunnit upp.
Kan man köra batterier med olika laddningsnivå är det troligen ingen fara att köra olika kapacitet heller. Risken med olika batterier annars är ju att de får olika spänningsnivåer efter ett tag och börjar mata varandra och brinna upp.

Att använda Li-ION-celler har alltid sina risker då skadade batterier har en förmåga att bete sig mycket otrevligt (läs brinna upp, eventuellt väldigt fort) och eventuellt är orginalbatterier rigorösare testade men med tanke på hur många piratbatterier det finns ute i omlopp tror jag knappast det är något stort problem.

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.