Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterier AA

Produkter
(logga in för att koppla)

brosun

Medlem
En "idiot" på jobbet påstod att om man sätter i vanliga AA engångsbatterier istället för uppladdningsbara AA i en kompaktkamera så kan man bränna kretsarna!! jag hoppas han har fel annars får jag be honom om ursäkt för att jag kallade honom idiot, för han kan väl inte ha rätt???

Engångsbatterier har högre obelastad spänning, 1,5 volt istället för 1,2 volt. Så i teorin, med en kamera som inte reglerar spänningen, så kan han ha rätt. I praktiken fungerar nog de allra flesta kameror med ett visst spänningsintervall. Annars lär de få kostsamma garantiåtaganden.

Det e nog ganska riskfritt. Många kameror levereras ju med vanliga batterier i snål stil...

För säkerhets skull kanske man bör kolla i respektive kameras bruksanvisning. I bruksen till min står det att man inte får använda piratbatterier, då börjar kameran brinna... men än har den inte fattat eld :)

Har mycket svårt att tro att någon kamera som mekaniskt kan hantera AA inte tål 1.5V alkaliska.

Kan sätta en hundring på att det inte finns någon.

Vill kameran ha ut samma effekt ur 1.2V som ur 1.5V så blir strömmen högre, och det är strömmen som kan bränna kretsarna eftersom högre ström ger mer värme.

Modern elektronik bör dock inte ha problem med sånt efetrsom man bygger in begränsare mot skador.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar