Annons

Batterienhet för studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)

RickE.nu

Aktiv medlem
Jag var bara tvungen att testa en back-UPS för datorer etc. som extern strömkälla för studioblixtar utomhus, fungerade fint!

Driftstid (upp till) 13.9 min på halv laddning står det på förpackningen, jag testade en 300W studioblixt på mindre än halva effekten och fick ut drygt 200 blixtar innan strömmen var slut, tycker jag är en vettig extern strömkälla för priset 995:-

Har inte hunnit prova med full effekt, men gissar att man kanske får ut en max 50-60st ??

Kolla Back-UPS på komplett nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119785

Provade nu i kväll -10 grader ute var det åxå ( brr )

Någon annan som testat använda denna som strökälla för blixtar eller andra smarta strömkällor för 220V ??
 

Bilagor

  • blixten.jpg
    blixten.jpg
    48.7 KB · Visningar: 3,024
Intressant alternativ. Hur lång tid tar det mellan varje urladdning innan blixten är klar att användas igen?
 
Hm, jasså, fan det var juh himla synd att man slängde en sån för nått år sen då, bara pga att den var "lite äldre" och inte använde den...

Klart ett alternativ om jag skall börja använda blixtarna "on location" så att säga iaf!


/Jocce
 
Maxieboy skrev:
Intressant alternativ. Hur lång tid tar det mellan varje urladdning innan blixten är klar att användas igen?

Jag vet inte exakt, men det tar inte mycket längre laddtid än ett vanligt 220 volts uttag.
Jag kan testa hur stor skillnad det kan vara?

Jag har även en trådlös blixttändning och det är ju smidigt, vet inte hur mycket mer ström det kan tänkas ta p.g.a det? men det är väl marinellt skulle jag tro.

Ingen fler som testat använda den so strömkälla eller andra smarta ideér??

/Ricke
 
Grymt mannen!

Ett lysande budgetalternativ verkar det som!

Läste under den detaljerade specen om utspänning: "Stegapproximation till en sinusvåg".
Frågan är hurpass "nyttig" strömmen är för blixtaggregaten. Men har man ändå ett par budgetblixtar för lite on-location då och då spelar det kanske inte så stor roll.
 
Puffar lite på denna tråden... Ni som använder detta konceptet - hur har det fungerat? Några problem med "fel ström" från UPS'en? Tappar den mycket kapacitet med tiden?

Tacksam för mer respons om detta! =)
 
Fungerar bra för mig!

Tjenare!

Det fungerar bra för mig i allafall, tar ca: 200-250 blixtbilder innan strömmen är slut ( beroende på vilken styrka jag kör på blixten )

Jag har gjort som en krok på stativet som batterienheten hänger på i en liten väska och fungerar samtidigt som vikt så inte blixten blåser omkull!

Kan bara rekomendera detta då UPS:en är mycket billig numera, finns ju med större kapacitet också.

/Ricke
 
Re: Fungerar bra för mig!

RickE.nu skrev:
Tjenare!

Det fungerar bra för mig i allafall, tar ca: 200-250 blixtbilder innan strömmen är slut ( beroende på vilken styrka jag kör på blixten )

Jag har gjort som en krok på stativet som batterienheten hänger på i en liten väska och fungerar samtidigt som vikt så inte blixten blåser omkull!

Kan bara rekomendera detta då UPS:en är mycket billig numera, finns ju med större kapacitet också.

/Ricke



Har du lampan pa eller avstängd när du tar det antalet bilder?

/Timmy
 
Givetvis utan att ha lampan ( inställningsljuset på ) med den tänd blir det inte många blixtbilder.

/Ricke
 
RickE.nu skrev:
Givetvis utan att ha lampan ( inställningsljuset på ) med den tänd blir det inte många blixtbilder.

/Ricke

Tack för ett kanontest!

Har själv en BELKIN UPS PRO 1200VA som jag använder hemma. Har haft funderingar på att använda denna "on location". Måste provas!

Att sedan kunna komplettera med ett elverk som driver UPS-en och genererar ren kraft till blixtarna är ju nästa steg...

// Maxe
 
RickE.nu skrev:

Kolla Back-UPS på komplett nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119785

Provade nu i kväll -10 grader ute var det åxå ( brr )
Hehe, står i detaljerad specifikation att lägsta temperatur vid drift är 0 grader. :) Skulle vara skoj att veta hur den presterar vid varmare temperaturer, hur många blixtar får du ut inomhus t.ex?

Har funderat lite på kaffebrus 2X110 W paket men har ju velat plåta utomhus också vilket har verkat svindyrt. Men med den här prylen så verkar ju det gå! Tack för tipset! :)

/Fabian
 
Att tillägas bör är att ett ups drar ganska mycket ström på "tomgång" utan belastning, så driftstiden i minuter är inte en faktor som man kan relarera till antal blixtar bara.
Men helt klart en intressant och prisvärd lösning.
Oftast går det att få tag på "skrotade" ups:er som det bara är att byta accar på som kan inhandlas billigt på t.e.x biltema.
 
Maxe skrev:
Tack för ett kanontest!
Att sedan kunna komplettera med ett elverk som driver UPS-en och genererar ren kraft till blixtarna är ju nästa steg...

// Maxe


Bara som kuriosa så finns det faktiskt UPS:er som ger "ren" ström - förutsatt du med "ren" ström menar en "snygg" analog sinusvåg. Du får slanta lite mer för dessa, eftersom de återfinns bland mellandyra till dyra alternativ, lite beroende på märke. Det är inte bara VA talet som skiljer olika ups:er åt... ;)

UPS:er har flera riktigt trevliga egenskaper och skall jag vara ärlig tror jag att blixtarna mår bättre MED en ups permanent inkopplad, även med en stegad sinusvåg. Strömmen vi får ur väggen är inte alltid så himla "ren" som man lätt kan invaggas att tro...

De flesta prylar känner ingen större skillnad mellan "finström" (nät/vägg) och en stegad siniusvåg, för "stegen" blir för små för att det skall ha någon påverkan. Appagrunken uppfattar det som en sinusvåg. Det ligger sas inom "felmarginalen". Men som sagt, det finns ups:er som matar ut en mycket exakt och stabil sinusvåg om man är orolig av sig. ;)

Dessutom har de flesta prylar egen strömomvandlare från nät till egen intern spänning (som oftast är avsevärt lägre och inte sällan likströmsbaserad). Blixtagg använder väl någon typ av konding gissar jag? Så blixten lär knappast ta nån större skada av en ups. Kondingens "natur" är ju att "ta upp och förvara" ström och lider knappast av att insignalen är stegad (det är ju inte direkt on/off som är stegen). ;)

Själv har jag testat köra en liten ups mellan väggen och stereon. Kunde inte höra nån skillnad mellan "finström" från den dyrare online ups:en med inbyggd sinusgenerator och den lite enklare ups:en med "fulström". Däremot blev ljudet annorlunda (på samma sätt) med ups inkopplad. Framförallt förändrades ljudkaraktären på cd & lp.

Ooopss, hamnade visst off-topic lite...
 
har tidigare tänkt att lägga pengar på en innovatronix men det här med ups verkar ju ble mer och mer intressant. är dock helt ny på de här med ups så jag undrar till coh börja med hur man får ut ström till blixtarna, måste man programera dom på nått specieltt sätt eller är det bara plugg & play?
sen undrar jag hur lång tid kan man ha blixtarna i gång om man jemför med innovatronix alternativ? om man bara kan ha dom igång ca 10 min känns det ju lite kort, blir väldigt stressigt om det är på det viset.. mkt tacksam för svar :)
 
Bild från i Fredagskväll med UPS och en 300Ws Starfoto Kaffebrus blixt.

Det krävs inga inställningar på blixtarna för att köra med UPS, det är exakt samma fast det kan ta lite längre tid att ladda upp dem. Normalt laddar mina på under 1 sekund i studion men ström från "2 hål i väggen" oich utomhus med UPS tar det kanske 1,5 sekunder. Det går att få ut över 350 blixtar ur en batteriladdning! Man använder inte modelleringsljuset utomhus då det i sig drar minst 150Watt.
 

Bilagor

  • malin.jpg
    malin.jpg
    36.2 KB · Visningar: 995
Kanoners med UPS

En plåtning med UPS samt med kaffebrus blixtrar för 2 veckor sedan.
Ngn nämnde för en tid sedan att man skulle undvika att använda digitala blixtar, som tex Elinchrom!
Jag vad tvungen att testa, och för mig höll dem åtminstonde hittils :)
 

Bilagor

  • fotosidan_ups.jpg
    fotosidan_ups.jpg
    66.5 KB · Visningar: 988
har nu fått min ups och den går som smort! dock så började min ena d-lite blixtblitxra av sig själv till och från.. men det gör ju det hela allt mer spännande :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.