Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteridummy

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Jag har köpt en batteri dummy till Nikon D7200 som jag tänkte använda vid tethering, eftersom det drar så mycket batteri. Den som jag köpte har ett usb-c kabel, så hur stark laddare behövs för att det räcker att ge tillräckligt ström?

1718179294986.png
 
Så länge den ger rätt spänning och kan leverera så mycket ström som kameran behöver så räcker det.
Om den kan leverera mer ström spelar ingen roll.
 
Tänkte nåt sånt här om det skulle funka.
 
Batteridummyn. Antar att den inte bara skickar strömmen direkt från adaptern till telefonen. EN-EL15 är på 7V, vilket den adaptern ser misstänkt lik ut att vara.

Vanlig USB är 5V och USB-PD förhandlar vad det skall vara. Antar att en D7200 inte kan förhandla det själv.

Så min misstanke är att batteriadaptern sköter det och levererar 7V till kameran.
 
Batteridummyn. Antar att den inte bara skickar strömmen direkt från adaptern till telefonen. EN-EL15 är på 7V, vilket den adaptern ser misstänkt lik ut att vara.

Vanlig USB är 5V och USB-PD förhandlar vad det skall vara. Antar att en D7200 inte kan förhandla det själv.

Så min misstanke är att batteriadaptern sköter det och levererar 7V till kameran.
Nej, "dummyn" lär behöva lösa det. Nikons egen "dummy" är inte USB överhuvudtaget. Vad den senare faktiskt skickar in i kameran vet jag inte, men det finns säkert en viss spänningstolerans om 9 V bara går rakt igenom, för ett fulladdat batteri är säkerligen mer än 7 V. Det är ju två celler och trycker man en vanlig 3,6 V-litiumjoncell helt full hamnar man på typ 4,2 V. Sedan kanske Nikon är lite försiktigare för livslängdens skull, men det vet jag inte.

Troligen är vanlig USB klent effektmässigt också, åtminstone om det ska fungera med alla kameror. Jag vet inte var effekttoppen ligger för kameror med EN-EL15(x), men mer än 10 W har jag definitivt sett mätningar på.

Tillägg: 9 V är förresten den nominella spänningen om man använder ett påmonterat grepp som tar sex AA ifall man använder alkaliska, slog det mig. De större husen med EN-EL15(x) kan ju även använda EN-EL18(x) (som har högre spänning än så med tre celler) i påmonterat grepp, men det gäller inte D7200.
 
Senast ändrad:
Nej, "dummyn" lär behöva lösa det. Nikons egen "dummy" är inte USB överhuvudtaget. Vad den senare faktiskt skickar in i kameran vet jag inte, men det finns säkert en viss spänningstolerans om 9 V bara går rakt igenom, för ett fulladdat batteri är säkerligen mer än 7 V. Det är ju två celler och trycker man en vanlig 3,6 V-litiumjoncell helt full hamnar man på typ 4,2 V. Sedan kanske Nikon är lite försiktigare för livslängdens skull, men det vet jag inte.

Troligen är vanlig USB klent effektmässigt också, åtminstone om det ska fungera med alla kameror. Jag vet inte var effekttoppen ligger för kameror med EN-EL15(x), men mer än 10 W har jag definitivt sett mätningar på.

Tillägg: 9 V är förresten den nominella spänningen om man använder ett påmonterat grepp som tar sex AA ifall man använder alkaliska, slog det mig. De större husen med EN-EL15(x) kan ju även använda EN-EL18(x) (som har högre spänning än så med tre celler) i påmonterat grepp, men det gäller inte D7200.
USB-C har jag för mig ska klara drygt 200W enligt specifikationerna, och spänningen är inte enbart 5V. Med snabbladdnnignsfunktionen ska en usbc-laddare efter handskakning med mottagaren leverera högre spänning, t.ex. 12V, vilket i så fall måste hanteras av batteridummyn om man inte vill bränna upp sin 7V-kamera.
 
Det här är specifikationerna för laddaren. Än så länge har den inte bränt upp kameran.

Kapacitet, förbrukning och strömförsörjning​

Drivs avNätadapterIngångsspänning11-240VAC 50/60HzUtgångsspänningUSB-C1/USB-C2 output : 5,9,15V/3.0A, 20V/2.25A (45W max), USB-C1 output : PD 5.0V/3.0A, 9.0V/2.77A (25W max), USB-C2output : PD 5.0V/30.A, 9.0V/2.22A (20W max)Ström ut (A)USB-C1/USB-C2 output : 5,9,15V/3.0A, 20V/2.25A (45W max), USB-C1 output : PD 5.0V/3.0A, 9.0V/2.77A (25W max), USB-C2output : PD 5.0V/30.A, 9.0V/2.22A (20W max)Laddhastighet ut45WSnabbladdningPD 3.0, PPSMaximal utångseffekt (watt)45
 
USB-C har jag för mig ska klara drygt 200W enligt specifikationerna, och spänningen är inte enbart 5V. Med snabbladdnnignsfunktionen ska en usbc-laddare efter handskakning med mottagaren leverera högre spänning, t.ex. 12V, vilket i så fall måste hanteras av batteridummyn om man inte vill bränna upp sin 7V-kamera.
Jag förstår inte vad du vill säga? Det handlar om USB-PD, inte USB-C i sig. Däremot är USB-PD implementerat via USB-C-kontakten. Vad det klarar beror helt på vilken version och kombination av enhet och laddare det är. Ska man ha över 60 W behöver man även "chippad" kabel.

Min poäng var bl a att kameran rimligen inte går att köra med vanlig USB 5 V, eftersom batteriet helt enkelt har högre spänning än så. Troligen är risken dessutom att effekten är får låg åtminstone för en del kameror som använder batteritypen som imiteras.

Det finns ett antal olika spänningar som kan levereras av USB-PD, bl a 9 V som Nikon själva använder för ändamålet via en vanlig "dum" kontakt. Hur någon tredjepartsaktör har konstruerat sin batteridummy är ju svårt att veta, så köper man sådant får man hoppas att det är korrekt gjort, eller låta bli.

Eftersom batterigreppet som finns som tillbehör, som sagt i tillägget, kan ta 6 st AA, så måste kameran rimligen åtminstone 10 V (plus någon marginal) då alkaliska ligger på mer än de 1,5 V de har nominellt när de är nya. Husen som kan ta det stora batteriet från kameror med inbyggt grepp i sina tillbehörsgrepp klarar helt uppenbart mer än så, i och med att dessa har högre spänning. Det gäller dock inte det i tråden aktuella huset.
 
Om inte bägge ändar stödjer USB-PD skall en USB-laddare leverera 5V.
Annat än 5V blir det bara om bägge parter klarar att förhandla fram det.

USB-PD finns även på USB-A och B, men som ztenlund säger så krävs USB-C och därför certificerad kabel som också är med i förhandlingen för att leverera över 60W.
 
Om inte bägge ändar stödjer USB-PD skall en USB-laddare leverera 5V.
Annat än 5V blir det bara om bägge parter klarar att förhandla fram det.

USB-PD finns även på USB-A och B, men som ztenlund säger så krävs USB-C och därför certificerad kabel som också är med i förhandlingen för att leverera över 60W.

Det är normalt sett bara implementerat med USB-C om vi pratar om standarden. Däremot finns t ex Quickcharge, Fastcharge o dyl med USB-A. Jag har både en gammal HTC-laddare för eluttag och en Samsung för 12 V-ciggtändaruttag som i teorin har snabbladdning, och som har USB-A i laddaränden. Dessa fungerade med min gamla HTC 10, men ingen av dem kan snabbladda mina nyare telefon som har standardiserad USB-PD. Det blir bara vanlig 5 V med den.
 
Jag har 3 olika laddare och en powerbank som har blandat C och A och dom har alla USB-PD på A-kontakten också. Dom har dessutom alla display så att jag ser vad dom levererar på sina portar. Min Surface Pro och min powerbank kan sörpla i sig 120W, resterande saker jag äger ligger alla under 60W.

Edit: Det kanske är enbart QC på A-kontakten, det ser jag inte. Kan dock få ut närmare 60W på den.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.