Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteridrivna studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
4.37 Ampere 240 Volt. det blir över 1000 Watt per blixtaggregat. (Om det är resistiv last) Jag tror inte FX400 drar mindre än en RX300. Belastningen är i och för sig momentan, men jag vet inte hur omvandlarna (eller elverken) klarar det.
 
Erik Schalin skrev:
Alltså jag fattar inte riktigt den data du har kopierat från Clkas Ohlsons sida.

Men jag gissar att sekundärsidan är på 230V och är säkrat för 0,7 A.
Förstår inte varifrån siffran 1000W kommer ifrån.

Effekten(P)=spänningen(U) * ström(I)
P=UI

230V*0,7A=160W på sekundärsidan(blixtens sida)

På primärsidan så gäller samma lag vilket skulle ge I=P/U => 160/12= 13 1/3 Ampere (Den kabeln :))

Batteriet har 60Ah => 60/13 1/3 = 4,5 h

Det i sin tur ger 150W till inställningsljuset och 10W till att ladda upp blixten.

Om blixten är på 400Ws så tar det 400/10 = 40sek att ladda blixten.

Men detta är teoretiska beräkningar utan förluster vilket kommer att ge lägre effekt i verkligheten.

Har du glömt bort elläran? :)
230V * 0.7A blir inte 160W när vi pratar om växelström, det blir 160VA (voltampére).

Formeln ser altså ut S=U*I, inte P=U*I.
Formeln för P ser ut så här: P=cos φ*S (φ står för phi. OBS: Inte att förväxla med PI)
 
Sven_H skrev:
4.37 Ampere 240 Volt. det blir över 1000 Watt per blixtaggregat. (Om det är resistiv last) Jag tror inte FX400 drar mindre än en RX300. Belastningen är i och för sig momentan, men jag vet inte hur omvandlarna (eller elverken) klarar det.


Ja, frågan är om det endast är resistiv last i blixtaggregaten? Någon som vet?
 
Det lär väl inte vara en rent resistiv last.
Under laddningen är det väl en stor jädra kondensator som ska laddas upp. Instälningsljuset är nog att betrakta som resistiv last (induktans=resistans=R) men uppladdningen är förmodligen kapacitiv (induktans=1/sC) om tillverkarna inte kompenserat för den.
Detta gör att man förmodligen behöver ännu större effekt.
 
Sven_H skrev:
4.37 Ampere 240 Volt. det blir över 1000 Watt per blixtaggregat. (Om det är resistiv last) Jag tror inte FX400 drar mindre än en RX300. Belastningen är i och för sig momentan, men jag vet inte hur omvandlarna (eller elverken) klarar det.
Tja go' vänner !
Det blir bara lite över 1000 W så då borde Maskot 2286 räcka. Fast nu var det väll 2 st och då måste man ha 2287'an som Crister Lindmark nämde (pris i ELFA 5160 kr, ELFA är bara "halvbilliga" så den kan finnas till lägre pris). På´jobbet (Ericsson) har vi mycket Maskot (Norskt märke om någon undrade över namnet) så de är bra !

Anars är nog ett elverk att rekomendera, kanske kombinerat med en så'n där filtergrunka (snyggar till sinusformen).

/ Erik
 
Jag har beslutat mig för att spola Elinchrome varianterna (och diverse tillhörande bensindrivna elaggregat) och gå direkt på ett system som tillåter både nätdrift och batteridrift. Bowens Esprit Gemini serie kan både köras med vanlig väggkontakt men även köras med en fristående Travel-Pak batterigenerator. Har varit i kontakt med återförsäljare av systemet och denna lösning verkar vara helt sjukt smidigt.

Bowens blixtarna (Gemini 500w) får jag ge en liiite större slant för än jag ursprungligen hade tänkt. I längden är det förmodligen ändå det mest ekonomiska alternativet. Den tillhörande batterigeneratorn (Travel-Pak) kostar ca 7000kr (inkl moms) vilket är den i särklast billigaste batterigeneratorn på marknaden.

Så planen lyder:
1) Beställa kompaktaggregaten med tillhörande utrustning.
2) Inhandla en Travel-Pak om någon månad eller så...

Förstår inte att jag inte undersökte Bowens systemet lite tidigare!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.