Annons

Batteridrivna studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag funderade på samma sak, men jag hade Profoto Compact aggregat så jag ringde Profoto. De bekräftade att det måste vara en äkta sinusvåg samt att under laddningen så belastar blixen motsvarande 2000w.

Så det vara bara att leta efter en apparat som uppfylde detta. Det billigaste jag hittade kostade strax under 10000 kr med batteri.

Jag skaffade istället en Profoto 7B för det tredubbla priset men så är ju kvaliten oslagbar.
 
Jonas: Jo, en PRO 7b hade ju suttit fint men...no dineros för detta vet du...


(Men om man tar en cykeldynamo monterad på en träningscykel...och trampar utav helvette... Undrar om det finns växelriktare för det?)
 
elmqvist skrev:
Jag funderade på samma sak, men jag hade Profoto Compact aggregat så jag ringde Profoto. De bekräftade att det måste vara en äkta sinusvåg samt att under laddningen så belastar blixen motsvarande 2000w.

Så det vara bara att leta efter en apparat som uppfylde detta. Det billigaste jag hittade kostade strax under 10000 kr med batteri.

Jag skaffade istället en Profoto 7B för det tredubbla priset men så är ju kvaliten oslagbar.
Det gör inget att blixten VILL ha 2000W.
Den tar vad den får om effekten är mindre, det är bara laddtiden som blir längre.

Men det kan finnas ett problem till.
Vad händer med blixtens elektroniska styrning när den inte får den effekt den vill?

I sämsta fall så lägger elektroniken av och blixten laddas inte.
I värsta fall går ngt sönder.
Men troligtvis, så ökar bara laddtiden.
 
Kika hos ELFA...

MASCOT har nog bra grejjer, funderar själv på den här till bilen. Då slipper man fundera över laddare till datorer, kameror eller kanske låta flickvännen blåsa håret i flygande fläng.

http://www.elfa.se/pdf/69/06971568.pdf

De här kör "true sinus" och inte den riskablare modifierade sinusvågen.
Man undrar ibland hur känsligt det är eller om produkttillverkarna önskar sälja sina egna "fantasiska" produkter?

Ooops glömde nästan.... kolla blocket.
 
Fann ett märke till...

Mastervolt

Upp till 15 000 watt vilket bör tiifredställa de flesta fotografer....

Och det trevliga är att min leverantör lagerför dom!

Ska kolla priser i morgon...
 
En manick som gjort stor nytta på flera jobb och som tuffar 4-takt o går tyst o jämnt (på 95 oktan med sep smörja) och inte bråkat med varken urladdningsrör (2x600W) eller uppladdningstider är en inverter för runt 4500:-. Utmärkt backup på husbilsresan dessutom. Rekommenderas.
 

Bilagor

  • elverk.jpg
    elverk.jpg
    36.1 KB · Visningar: 219
"True sinus"

Det är ett märkligt begrepp i mina öron.
I princip all 230V i detta landet har mer eller mindre deformerad sinus med spikar.

Det "True sinus" gör är att smeta ut signalen.

Antingen switchar man snabbare eller så slänger man på en spole/trafo på slutet.
Spolen borde i dessa sammanhang ge både fasförskjutning (reaktiv effekt?) och effektförlust. Trafo ger effektförlust.

Troligtvis så switchar man alltså snabbare pga att undvika förlusterna.

Jag TROR inte en blixt är så känslig men tillverkaren försöker friskriva sig från ansvar och sälja ngt dyrare.
 
Fillipinerna någon?
Har browsat runt lite granna om inverters till blixtar, och lite här o där så står det att en inverter som ger fyrkantsvåg eller "modifierad sinusvåg" kan förstöra en studioblixt. Men de som påstår det är de som säljer de "äkta" sinusväxelriktarna så....


I vilket fall som helst så finns det en billig produkt som verkar riktigt intressant. Hittade nån firma i Holland som säljer den för 500 Euro.

Annars finns den för US$249 i Fillipinerna....

Tronix Explorer



Jag har köpt en sådan, det fungerar utmärkt. fick be eliktrikern byta uttag på den men annars en bra och billig lösning för dig som vill kunna ta med dig dina studioblixer ut på fältet.
 
myomy.se skrev:
Fillipinerna någon?
I vilket fall som helst så finns det en billig produkt som verkar riktigt intressant. Hittade nån firma i Holland som säljer den för 500 Euro.

Annars finns den för US$249 i Fillipinerna....

Tronix Explorer
PÅ Tronix hemsida finns det en ""Compability Chart", där listas de flesta fabrikat, bl. a Elinchrom.
"No" betyder att den inte är kompatibel med Tronix Explorer:

Elinchrom / Elinca SA
Style 100FX / 400FX
No

Style 300RX / 600RX/ 1200RX
No

Style 300S / 600S / 1200S
Yes

Style 300 / 600
Yes

Classic EL 500 / EL1000
Yes

...och längst ner står:

"To check if it is compatible:

If the power ratio control (power ratio variator) is a rotary or a slide switch, it is compatible with the Explorer. It is also compatible when the flash unit has no or basic (1/4, ½, 1) power ratio control.

To check if it is not compatible:

If the output control (power ratio variator) is digital and has a digital read-out, the Explorer may or may not work with your flash.

**NOTE: There have been conflicting customer reports on these models, there have been customers who says it is compatible while there are also customers who say otherwise. In this regard, to ensure customer satisfaction, these models are not recommended for Explorer"

Satan. Jag som har Elinchrom FX400...
 
Ja, jag läste den där kompatibilitetslistan...crap! Står dock inte någonting om Elinchrome BX400 modellen...eller är den att betrakta som FX modellen...
Ja, jag vete faan...
 
Elverket hittar du här

Den inverter Henri la upp hittar du på www.drift-underhall.se.

Köpte en KGE 3000 Ti 3000w (ger 2600w kontinureligt) för 5600 kr plus moms. Kostar 200kr frakt också. Fungerar bra, tycker att ljudnivån är lite hög. Dock är inte Honda elverken tystare. Detta ska dock var det tystades på marknaden enligt specarna, vilket stämmer enligt närj jag lyssnat.
 
Elverken verkar vara det bästa alternativet hittils. tack för hjälpen grabbar. Skall ta mig en närmare titt på Henris elverk...verkar vara det som passar mina behov bäst.
 
Mikael Ångström skrev:
Elverken verkar vara det bästa alternativet hittils. tack för hjälpen grabbar. Skall ta mig en närmare titt på Henris elverk...verkar vara det som passar mina behov bäst.

Observera att mânga billiga elverk har samma dâliga vâgform pâ utspänningen.
Tyvärr sâ hänger pris och kvalitet ihop här oxâ.
De ovan nämda inverter-verken är förmodligen OK till skillnad frân Rusta´s o andras billiga varianter.
 
Senast ändrad:
Jag mätte precis upp en Elinchrome RX 300, och inställningsljuset i den drar 1.13A, och när den laddar så drar den upp till 4.37A.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.