Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteridriven 3,5" extern hårddisk??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag såg att man kan få Jobo gigaone extern HD 80Gb för runt 1300kr om man tar en prenumereration på Fotomagazin.
Nu har jag bara ett "eventuellt" behov att ta med den i fält, så den ska stå som extra till min "lapp" som är full med bilder.
Men jag vill ha en 3,5" i stället på ca 300Gb så den räcker ett tag.
Men jag hittar ingen batteridriven 3,5 tummare(eller låda).
Några tips?? max 1500kr ??

När jag är ute på resa skulle det sitta fint att ladda ner bilderna till HD:n när korten blir fulla.
Jobon är ett sådant exempel, men dom finns bara i 2,5" varianter vad jag har sett. Med en 3,5" variant (på 300Gb istället för 80Gb)skulle den också kunna kompletera min bärbaras lilla inbyggda.

Jo, jag ska ha den till min "Barbara"(bärbara), men varför inte använda den på resa oxå?
>"Och vad spelar det för roll om den är på 2.5" eller på 3.5"?"
En Jobo Giga One 120GB är en 2,5" och kostar 2900kr på Cyber, medans en(3,5")Trekstor Data station maxi t.u 400GB kostar 2300kr på Cyber.
Det betyder en del för mig åtminstone.....
Problemet igen är att en 3,5" inte funkar med kamreran.
Frågan är om jag har missat nån extern HD eller låda som skulle funka?

2,5" drivs av 5 volt vilket är drivspänningen på USB, alltså behöver den inget batteri om man kör den direkt på sin Laptop.

3,5" drivs av 12 volt och drar mer ström vilket skulle göra paketet bra mycket större.

Jag har aldrig sett någon bärbar 3,5" med batteridrift, men det går ju att bygga själv om du är händig och väldigt inresserad av den lagringen.

Vill du bara koppla hårddisken mot Laptop utan batteri så är väl den största idag på 160 GB. Tror inte att jag sett någon större 2,5" disk.

Jag har både en bärbar ImageTank G2 40 GB(med värdelösa inbyggda batterier, köpte ett löst batteriacc från Zebra istället) samt en 2,5" portabel 80 GB som jag kopplar direkt till bärbara datorn.

Bärbara hårddiskar där du pluggar in minneskorten direkt har funnits ett längre tag i både billiga(som min ImageTank) och betydligt dyrare varianter.

Mitt tips är att köra en billigare 2,5" variant som kan laddas via datorn när den kopplas in via USB, vill minnas att jag sett någon sådan. Den kan då "knäcka extra" som lagringsdisk till din bärbara också. Jag tror att det är den bästa kompromissen du kan göra.

Tack, en lösningen är en Jobo gigaone 80Gb om jag vill använda den på resa. Annars är en 3,5" på ca 300Gb som står hemma billigast, och den kan oxå användas till nedladdning från kameran genom en dator på tex ett café.
Har mejlat Fotomagazin som jag prenumererar på och som har "abo"erbjudandet på en Jobo gigaone 80Gb för 135€, men inte för mig som förnyar prenumeration!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar