Tack Per för förtydligandet.
Man borde kunna ansluta en lysdiod mellan batteriets +pol och mittenkontakt om man saknar multimeter och se om ljusstyrkan halveras när batteriet kyls ner. Lysdioden kostar 1:50 på Kjell & Co, och ska anslutas med det långa benet (anoden) till +. Man ser också att lysdioden är avfasad på andra sidan (katoden) om benen är klippta. Då strömmen går från bara ca 0,5 mA i rumstemperatur till hälften i kyla blir nog effekten tydligare med en diod som är bra på att lysa vid låg ström. Jag har dock inte testat, det var bara en tanke på kvällskvisten för hemmafixare, men se upp med kortslutningar! Antagligen är det inget för den som saknar multimeter... annars är det kanske större risk involverad i att testa säkerheten än att använda batteriet otestat... (Jag såg nyligen en jämförelse i någon facktidning att ett vanligt AA-batteri har ungefär samma energimängd som en patron till en magnumrevolver, men i revolvern frigörs förvisso energin lite snabbare än i batteriet, dock förklarar det varför man bör ha lite respekt för dem.)
De två piratbatterier som hade en termistor kom båda från Scandinavian Photo och är av märket Pixo. Jag återkommer när jag hittar inköpsstället för det tredje, men jag skulle tro att de flesta med något märke kostar på sig en termistor.
Stephan, halvledarlösningen är en rimlig tanke, men jag tror inte de har någon sådan i batteriet. Den resistans jag mäter (10 kohm) skulle innebära att någon halvledare hela tiden leder väldigt lågresistivt (om den ska kunna öka resistansen genom att bryta denna krets vid högre temperatur), detta utan att förbruka ström i vila, vilket med avkännarkrets antagligen skulle bli dyrare och mer platskrävande än termistorn. Att mäta spänningsfallet över en diod är ju billigt, men svårt att göra utan att dra lite ström. Dessutom talar den orimliga kapacitetsmärkningen (1000 mAh) för en mindre seriös tillverkare.
Jag tror att pirattillverkaren hoppas att batteriet laddas i en ganska öppen och ventilerad laddare (dvs att batteriet inte sitter inbyggt i en apparat som ansluts till en laddare) och att laddningen sker i rumstemperatur. Jag har aldrig lagt märke till någon större temperaturökning under laddning (annars hade jag inte vågat använda piratbatterier) men Canon vill säkert att batterierna t ex ska kunna sitta i en laddare ansluten till cigarettändaruttaget i en bil en solig dag, och då är man nog tacksam om laddaren kopplar ifrån i tid, eller t o m vägrar starta.