ANNONS
Annons

Batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Per_S

Aktiv medlem
Hej!
Sitter å är i köptagen...vill ha fler batteri till min 5D. Kan inget om el.

Har tittat på lite piratbatterier. Vad ska man tänka på? Förutom att Canon förmodligen säger att det kan bli härdsmälta eller värre i kameran.

Tänker närmst på det här:
BP-511 ersättningsbatteri (CANON)

159 kr

Specifikationer
Typ: Li-on
Kapacitet: 1400 mAh -Det här är spännande
Spänning: 7.4 V - Precis som detta...
Mått(HxBxL): 38x21x55 mm
Vikt: 70 g

men vad innebär det?
 
Vore det inte bäst att först kontakta en fotobutik?
På forumet är vi många med kunskaper inom fotografin, - men troligen inte inom batterier.
Kontakta agenturen för Canon.
 
Piratbatterirer fungerar utmärkt, jag har haft flera stycken som jag köpt via Zebramedia till min EOS 300D. Ett var det fel på när jag fick hem det men de skickade ett nytt istället.

Piratbatterierna har oftast lite högre kapacitet än original men jag vet inte om det märks någon skillnad när du är ute och fotar. Alltså antal bilder man får ut per batteri.

Köp du batterierna och var inte orolig.
 
larsborg skrev:
Vore det inte bäst att först kontakta en fotobutik?
På forumet är vi många med kunskaper inom fotografin, - men troligen inte inom batterier.
Kontakta agenturen för Canon.

Om du följer detta råd får du ett svar som
naturrligtvis styrs av ekomomisk vinst.
Canon BP-511A batteri på 1390 mAh Li-ion: 869SEK
I verkligheten har de "pirater" jag köpt
på tradera för 99SEK fungerat minst lika bra
med undantag för längre fotografering i sträng
kyla (-15).
 
Tack för svar. Känner mig säkrare då!

Ska inte fota när det är så kalt...inte så att jag är långt ifrån laddare iaf. Har lite mingelfoto och såna uppdrag som kan sträka sig över en dag eller så. och behöver då fler batterier. Men då ska det shoppas!

Ha det så bra!
 
Testa termistorn (= säkerhetsprylen som kan saknas)

Jag har köpt tre olika piratbatterier till Canon 350D (NB-2L). Inget av dem har haft lika bra prestanda som originalbatteriet men alla har fungerat bra och levererar fler bilder per krona. Efter att ha dragit mig till minnes några trådar om bristande säkerhet mätte jag precis upp resistansen mellan minuspolen och mittenkontakten.

Originalbatteriet samt de två först inköpta låg runt 11 kohm, det sist inköpta på 10 kohm. Jag lade dem sedan i frysen några minuter. Samtliga utom sist inköpta hade förändrats till ca 19 kohm, medan det sist inköpta, och billigaste, låg kvar på 10 kohm. Det batteriet saknar således termistor och har nu lagts åt sidan...

Jag återkommer med inköpsställe om jag hittar det, men jag vet att jag köpte det första (som varit med från början och som fortfarande verkar helt ok efter 30000 exponeringar med kameran, kanske 8-10000 med det) på Scandinavian photo. Det sist inköpta batteriet, utan termistor, var dessutom märkt 1000 mAh, något som borde väckt en varningsklocka... Det är f ö det batteriet som brukar ta slut först. Canonbatteriet är märkt 720 mAh, övriga piratbatterier något lägre.
 
Hej Anders...Du verkar ha koll på läget. Tyvärr har inte jag det.Fattade inte mycket av det du sa.

Kan du dra slutsatsen bebisenkelt så jag förstår ;-).
 
Senast ändrad:
Eftersom jag just läste detta så svarar jag i stället :)

Li-batterier är känsliga för överhettning. Därför har de en liten elektronisk "termometer" (termistor) som talar om för laddaren om batteriet börjar bli för varmt. Då kan laddaren ta det lite lugnt, eller vad den nu gör.

För att spara 1 krona har man i vissa billiga batterier ersatt termistorn med ett enkelt motstånd som lurar laddaren att batteriet alltid är tillräckligt svalt. Har du otur blir batteriet för varmt och kan i värsta fall explodera!

Per
 
Re: Testa termistorn (= säkerhetsprylen som kan saknas)

Anders74 skrev:


Intressant!

Menar du att vissa piratbatterier inte skulle vara utrustade med överladdningsskydd? (temperaturberoende)

Jag skulle kunna tro att vissa pirater bytt ut termistorn mot en aktiv temperaturavkännande halvledare i stället. Då funkar inte kylskåpsmetoden.
 
Tack Per för förtydligandet.

Man borde kunna ansluta en lysdiod mellan batteriets +pol och mittenkontakt om man saknar multimeter och se om ljusstyrkan halveras när batteriet kyls ner. Lysdioden kostar 1:50 på Kjell & Co, och ska anslutas med det långa benet (anoden) till +. Man ser också att lysdioden är avfasad på andra sidan (katoden) om benen är klippta. Då strömmen går från bara ca 0,5 mA i rumstemperatur till hälften i kyla blir nog effekten tydligare med en diod som är bra på att lysa vid låg ström. Jag har dock inte testat, det var bara en tanke på kvällskvisten för hemmafixare, men se upp med kortslutningar! Antagligen är det inget för den som saknar multimeter... annars är det kanske större risk involverad i att testa säkerheten än att använda batteriet otestat... (Jag såg nyligen en jämförelse i någon facktidning att ett vanligt AA-batteri har ungefär samma energimängd som en patron till en magnumrevolver, men i revolvern frigörs förvisso energin lite snabbare än i batteriet, dock förklarar det varför man bör ha lite respekt för dem.)

De två piratbatterier som hade en termistor kom båda från Scandinavian Photo och är av märket Pixo. Jag återkommer när jag hittar inköpsstället för det tredje, men jag skulle tro att de flesta med något märke kostar på sig en termistor.

Stephan, halvledarlösningen är en rimlig tanke, men jag tror inte de har någon sådan i batteriet. Den resistans jag mäter (10 kohm) skulle innebära att någon halvledare hela tiden leder väldigt lågresistivt (om den ska kunna öka resistansen genom att bryta denna krets vid högre temperatur), detta utan att förbruka ström i vila, vilket med avkännarkrets antagligen skulle bli dyrare och mer platskrävande än termistorn. Att mäta spänningsfallet över en diod är ju billigt, men svårt att göra utan att dra lite ström. Dessutom talar den orimliga kapacitetsmärkningen (1000 mAh) för en mindre seriös tillverkare.

Jag tror att pirattillverkaren hoppas att batteriet laddas i en ganska öppen och ventilerad laddare (dvs att batteriet inte sitter inbyggt i en apparat som ansluts till en laddare) och att laddningen sker i rumstemperatur. Jag har aldrig lagt märke till någon större temperaturökning under laddning (annars hade jag inte vågat använda piratbatterier) men Canon vill säkert att batterierna t ex ska kunna sitta i en laddare ansluten till cigarettändaruttaget i en bil en solig dag, och då är man nog tacksam om laddaren kopplar ifrån i tid, eller t o m vägrar starta.
 
Batteri från Zebramedia

Det batteri jag testat och som inte verkar ha någon termistor (utan bara en resistor som lurar laddaren att allt är ok) kommer från Zebramedia. Det kostade dock bara 149:50 och inhandlades 10/4-06 så jag vet inte om det är samma batterier de säljer idag.
 
Hmmm... borde alltså testa mitt piratbatteri. Får låna en multimeter av någon och prova med frysmetoden. Om motståndet mellan minuskontakten och mittkontakten ökar när batteriet avkyls borde det alltså vara hyfsat säkert att köra med piratbatteriet. Särskilt om man laddar det i ett luftigt svalt utrymme.

Eller har jag fattat totalt fel?

//Anders
 
Jag har sett något meddelande från Canon (som jag inte hittar nu) där man påstår att det finns flera säkerhetsfunktioner som kan saknas i piratbatterierna, men jag känner inte till mer än termistorn.
 
Anders74 skrev:
Jag har sett något meddelande från Canon (som jag inte hittar nu) där man påstår att det finns flera säkerhetsfunktioner som kan saknas i piratbatterierna, men jag känner inte till mer än termistorn.
För att ett LiIon-batteri ska vara säkert behövs det även en elektronisk säkring som kopplar bort LiIon-cellerna om batteriet kortsluts eller laddas med för hög ström. Ett LiIon-batteri kan ge så mycket ström att det blir ordentligt varmt och därefter lätt börjar brinna. Den elektroniska säkringen är dyrare än en termistor och saknas i många billiga piratbatterier. Jag har tidigare besökt en sida på nätet där någon hade tagit isär flera original och piratbatterier. Det var flera piratbatterier som saknade både det ena och det andra... Tyvärr sparade jag inte adressen...
 
Jag har dissekerat....

"Tradera-batterier" fra et par leverantörer, som helt saknar säkerhetskrets.
Den ena handlaren visste inget, men innrömde å shoppa billigast i Asien. Den andra ville inte fatta :))
Batterierna är slängd, självfallet.
Köp i.a.f. batterier fra seriös handlare. Jag köper Hama hos min lokala fotohandlare til 1/2:a priset; dom är OK.
Det finns säkert andra; men att skilja klinten från vetet är omöjlig.
Basta!!
/Erik J
 
Göran, minns du om det var kamerabatterier eller batterier för mer avancerade tillämpningar som hade så mycket av elektroniken inbyggd? Hittar du igen sidan har du nog material för en artikel här på fotosidan ;), det är ju ett ämne som ständigt återkommer, vilket man ju kan förstå med tanke på prissättningen på originalbatterier.
 
Erik, som hann emellan, har kanske svaret på min fråga, om du även öppnade något seriöst batteri? (Verkar lite farligt att öppna dem, men jag antar att du vet vad du gör.)
 
Inte speciellt farlig, Anders.

Men batteriet är nog svårt att få på fötter igjän :)
Jo då, jag vet hur säkerhetskretsen skall se ut.
/Erik J
 
Erik, vet du då vilka olika säkerhetslösningar utöver termistorn som bör sitta i batteriet, eller är hela lösningen dold i en kapsel?

Angåend farligheten såg jag på någon sida att innehållet kan regerara starkt med fukt om man öppnar dem oförsiktigt, men jag vet inte om det gäller alla typer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar