Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri???

Produkter
(logga in för att koppla)

martinblomberg

Aktiv medlem
Hej alla...
Har börjat ganska nyligen med foto, och jag och min första systemkamrera (Minolta 505si) kommer bra överrens. MEN!
Hur ofta ska man behöva byta batteri egentligen? Har inte knäppt många filmer alls med den, och nu blinkar det för fullt... Har haft den i ca 4 månader.

Tack för hjälpen alla snälla!

Vad använder du för batterier? Jag skulle tro att de flesta "kamerabatterier" (CR123 och allt vad de heter) är ganska likvärdiga, bland vanliga AA batterier skiljer det sig dock en hel del. Dyra AA (Duracell UltraProPlusExtra m.fl.) kan ibland ha så hög intern resistans att spänningen sjunker under vad kameran vill ha rätt snabbt. Trots att batterierna fortfarande nästan är fulla anser kameran att de är tomma. De bästa AA man kan ha i en kamera är svindyra litiumbatterier, de räcker i evighet och klarar kyla utan problem.

Om kameran är helt ny är det väl heller inte omöjligt att du "torrkört" den en hel del också? Det drar också ström.

/Martin

Ok, tror inte jag fattade allt riktigt.
Men du säger alltså att jag ska pallra mig till nån affär å inhadla litiumbatterier. Vad kostar såna och, just jag, vaddå torrkört? Vad innebär det...?

Tack i alla fall /Martin

Menar du att du inte suttit inomhus och lekt med kameran utan film? Testat autofokusen, blixten etc? Sån lek drog ur mina batterier rätt snabbt när kameran var ny, men det kanske är jag som är konstig...

Vad jag menade var att om du använder vanliga AA (R6) batterier i kameran så lönar det sig att testa lite olika batterier. Dyra batterier är sällan bäst för kamerabruk. Undantaget är litiumbatterier som är överlägsna allt annat, men även överlägset dyrast (scandinavianphoto tar 32kr STYCK!).

/Martin

Aha..
Men jag har faktiskt inte lekt nåt alls faktiskt. Har tänkt att: Nu ska jag minnsann spara på batterier så de håller länge.. Men icke.
I min kamera sitter det några skumma Duracell batterier som jag aldrig tidigare sett, men inte tycker jag att 32:- styck är mycket. Gick in på Expert och frågade vad jag skulle ha och vad det kostade: 153:- för två stycken.. Då måste jag säga att 32:- helt klart är överkomligt. =)

Tack för hjälpen!

Ok, då är det någon form av specifika kamerabatterier din kamera använder, inte vanliga AA ficklampsbatterier som jag syftade på. Köp ett nytt set och se hur länge det räcker, kanske batterierna som földe med kameran när den var ny var dåliga.

För övrigt kan jag rekomendera att du köper förbrukningsutrustning som film och batterier etc från internethandlarna, tex

http://www.hegethorns.se
http://www.scandinavianphoto.se
http://www.cyberphoto.se

Brukar bli rejält mycket billigare än att handla på stan.

/Martin

Har typ likadan kamera som din (505su Super) och jag har bytt batterier en (1) gång på den...jag köpte kameran i Januari förra året.

Om man använder den inbyggda blixten så försvinner batterierna ganska så snabbt, jag har dock försökt att inte använda blixt då jag inte kan det och tycker att det ger så tråkigt blekt ljus.

Jag va inne och köpte batterier ifrån Expert, vilket va en dum affär då det va mycket dyra, kommer inte ihåg exakt...men det va panik och då gör man dumma affärer tyvärr.

Jag hade också Duracell-batterier i min kamera...nu har jag några vita små saker som jag inte vet vad de heter...men de fungerar bra i alla fall.

MVH Björn Westergren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar