Annons

Batteri till EOS 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike H

Aktiv medlem
Är det någon som fått icke originalbatteri till 6D (LP-E6) att fungera som ett original?
Jag har nu en hel hög som inte gör det.

Phottix batteri säger: "Kommunikationen med Canon LP-E6 batteriet är inte normal. Vill du fortsätta att använda detta batteri?" Det går därefter inte att se hur mycket laddning som finns i batteriet, men det går att använda tills det "dör". Går sedan att ladda och använda igen med samma felmeddelande igen.

Köpte ett med märket "Digital" som gav samma felmeddelande.

Köpte från teknikproffset som betedde sig minst sagt konstigt.
Batteriindikatorn på ovansidan av kameran visar alltid fulladdat batteri. Hela tiden oavsett hur mycket som använts.
Batteriindikatorn på skärmen, baksidan av kameran, visar fulladdat batteri, för att mot slutet försvinna helt från displayen.
Batteriindikatorn i kamerans menysystem visar fulladdat hela tiden. Där ska man se exakt hur många % det är kvar. Den visar 100% hela tiden.
När batteriindikatorn på baksidan av kameran slocknat, så utför kameran inte sensorrengöring vid avstängning. Efter ytterligare cirka 8 timmar, när kameran är helt avstängd, så går det inte att starta kameran då batteriet är helt urladdat. WIFI och GPS är avstängt.

Tycker ni att jag ska ge upp och köpa ett original? Eller någon som haft bättre tur än mig?
Jag skulle vara tacksam för tips.
 
Googla på "third party battery 6D" så ser du att du inte är ensam.
Skulle tro att ett originalbatteri är det som gäller om du vill ha korrekt batteriinfo. Kan ju inte bli dyrare än en hög med 3:e partsbatterier i slutändan.
 
Jag har ett original och ett pirat i original batterigrepp. Ordningen de sitter i spelar roll, märkte jag efter ett tag. Tyvärr står det bara "LHon BATTERY PACK" på batteriet och jag minns inte var jag köpte det.
 
Jag har två stycken märkta "DSTE" som fungerar i laddare och batterigrepp (kommer inte ihåg om jag har testat direkt i kameran). Köpta från tianlin2010 på ebay (tillsammans med en extra laddare eftersom jag var beredd på att det kunde bli strul med orginalladdaren).
 
Jag har ett originalbatteri till min Canon 6D men nu har jag helt plötsligt ett utropstecken till vänster om batteri-symbolen. Någon som vet varför??
 
Jag har ett originalbatteri till min Canon 6D men nu har jag helt plötsligt ett utropstecken till vänster om batteri-symbolen. Någon som vet varför??

Ja, se i menyn C.Fn III, undermeny 4 för vilka inställningar som ger utropstecken.

Det finns "When monochrome set", "When WB is corrected", When ISO expansion is used" och "When spot meter is set".
 
Googla på "third party battery 6D" så ser du att du inte är ensam.
Skulle tro att ett originalbatteri är det som gäller om du vill ha korrekt batteriinfo. Kan ju inte bli dyrare än en hög med 3:e partsbatterier i slutändan.

Jo, skämskudden är intryckt i ansiktet. Två batterier för 549 kronor. Ett för 109 kronor inkl. frakt. Två för 350 kronor, det blir drygt 1000 kronor. Visserligen går det att använda dom, men jag vill veta att det är dags att byta batteri INNAN den bara lägger av.
Scandinavian Photo tar 690 kronor för ett original, och jag hade klarat mig med två extra batterier.
Så ni behöver inte strö salt i såren. Hädanefter blir det bara Canon produkter. Oavsett vad det gäller. Köpte i förra veckan en ORIGINAL Canon blixt, Speedlite 430 EX II, då den gamla Nissin blixten inte fungerade på denna kamera. Den fungerar MYCKET bättre än vad Nissinen gjorde på den gamla kameran.
Läxan är lärd. Men jag kommer nog med fler frågor vad det lider.
Tack för er hjälp, även om det svider. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.