Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri till D70, -laddningstid

Produkter
(logga in för att koppla)

Annifey

Medlem
Jag har hittat flera inlägg om batterier men inga om laddningstid, alltså hur lång tid tar det innan batteriet är full-laddat?

Och sen funderar jag på hur länge batteriet håller om man glömmer kameran på?

Hur upplever ni att batterierna räcker?
 
Enligt manualen tar det 2 timmar att ladda upp ett urladdat batteri. Batteriet räcker vääääääldigt länge även om kameran är på. Jag fick min kamera förra veckan och jag har bara laddat batteriet en gång (dvs när jag packade upp kameran). Har plåtat ett par hundra bilder och har även glömt den påslagen i ett dygn.
 
ingen varning

Efter den första laddningen upptäckte jag är att tiden mellan batteriindikatorn halveras och börjar blinka är otäckt kort. Dvs att det tog ganska lång tid (och hundratals bilder) innan indikatorn halverades. Men efter tiotals bilder till började den blinka och kameran satte stopp på fortsatt bildtagning. Vet ej om det gäller bara den första laddningen men annars tycker jag att kameran borde kunna ta ungefär lika mycket bilder efter indikatorhalvering som innan det (ungefär som på bensinmätaren i en bil). Helst skulle man kuna "köra" ett tag även efter indikarorn börjar blinka tills man hinner till den närmaste "ladningsstation".:)
 
Re: ingen varning

timofej skrev:
Efter den första laddningen upptäckte jag är att tiden mellan batteriindikatorn halveras och börjar blinka är otäckt kort. Dvs att det tog ganska lång tid (och hundratals bilder) innan indikatorn halverades. Men efter tiotals bilder till började den blinka och kameran satte stopp på fortsatt bildtagning. Vet ej om det gäller bara den första laddningen men annars tycker jag att kameran borde kunna ta ungefär lika mycket bilder efter indikatorhalvering som innan det (ungefär som på bensinmätaren i en bil). Helst skulle man kuna "köra" ett tag även efter indikarorn börjar blinka tills man hinner till den närmaste "ladningsstation".:)

Håller med, blev rejält snopen när kameran helt plötsligt lade av trots att jag hade halvfullt batteri enligt indikatorn. Problemet blir faktiskt värre av att batteriet håller såpass länge som det gör, -man glömmer helt enkelt bort att kolla indikatorn med jämna mellanrum! ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.