Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteri D200

Produkter
(logga in för att koppla)

dentasinned

Avslutat medlemskap
Hallå....jag köpte två stycken pirat batterier som skulle passa i min D200 men gör det inte (EN-EL3) det är en liten plast klack som tar i för att hindra batteriet från att passa i kameran ..men det går att ladda i laddaren!
Min fråga är om detta batteri hör till D50 och D70 som också stog med i listan över kameror dom skulle passa till?

mvh dennis
 
dentasinned skrev:
Hallå....jag köpte två stycken pirat batterier som skulle passa i min D200 men gör det inte (EN-EL3) det är en liten plast klack som tar i för att hindra batteriet från att passa i kameran ..men det går att ladda i laddaren!
Min fråga är om detta batteri hör till D50 och D70 som också stog med i listan över kameror dom skulle passa till?

mvh dennis
Jag tror inte det finns några prater till just D200. Nikon placerade in lite mjukvara i batteriet för att försvåra för andrahandstillverkare. Jag hoppas dock att Nikon själva eller någon pirattillverkare snart kommer med något kraftigare alternativ. Det skulle behövas med tanke på D200:as batteriåtgång.
 
Ersättningsbatteri

Nyhet!

Ersättningsbatteri för flera Nikon-kameror, bland annat D50, D70s, D80, D100 och D200.

1400 mAh
7.4 volt

På kaffebrus.se
 
Batteri i jungeln..

Ska ut i djungeln i Sydamerika, har 2 st batterier till D200, tycker inte att dom håller så länge, vad kan jag göra för snåla på batterierna? Tips? Typ att inte använda display??
Andra tips oxå välkomna om både utrustning och annat, första gången med enbart digitalt nu..
 
Re: Batteri i jungeln..

Malla skrev:
Ska ut i djungeln i Sydamerika, har 2 st batterier till D200, tycker inte att dom håller så länge, vad kan jag göra för snåla på batterierna? Tips? Typ att inte använda display??
Ja, det är ett tips. Andra är att minska tiden som ljusmätning och monitor är aktiva, se till att LCD-belysning är av (vilket är standard), inte autofokusera i onödan (tex fokusera manuellt om du har ett AF-S-objektiv och "bara" ska testkomponera) och inte använda den inbyggda blixten i onödan.

AF-hjälpbelysningen bör rimligtvis dra mer ström, så om du inte redan slagit av den av andra skäl kan det vara en idé.

Enligt sidan 207 i manualen ska även NEF kunna dra mer ström (inte så underligt när större datamängder ska skyfflas runt), fast det kanske inte är något alternativ om man nu vill köra RAW.

Det var vad jag kan tänka mig så här på rak arm.
 
Re: Batteri i jungeln..

Malla skrev:
Ska ut i djungeln i Sydamerika, har 2 st batterier till D200, tycker inte att dom håller så länge, vad kan jag göra för snåla på batterierna? Tips? Typ att inte använda display??
Andra tips oxå välkomna om både utrustning och annat, första gången med enbart digitalt nu..

Ett tips måste väländå vara att beställa ett gäng batterier till ex vis från Dustin eller Zebramedia (20% högre kapacitet jmf med orginal). Känns som att denna djungeltripp inte är en vanlig tripp så att investera en 1000-lapp på två batterier måste väl ändå anses som en god investering.

Annars kan du ju alltid strunta i och spara både jpg och nef dvs att bara köra nef.

// Maxe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.