Annons

Batch-nedsampla bilder. Är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Townes

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag är en hyggligt glad fotoamatör som nog behärskar fotograferandet godtagbart. Men då det kommer till efterbehandling av bilderna i datorn håller jag fortfarande på att lära mig grunderna.

Saken är den att jag har tiotusentals digitalfoton lagrade på en hårddisk samt på min NAS. Bilderna är i jpg format och är ca 5MB stora. Jag har också påbörjat livsprojektet att scanna in min digra samling diabilder och dessa är också i jpg format men ca 10MB stora. Vad jag skulle vilja göra är att förminska bilderna, vet inte om detta kallas nedsampla eller komprimera, men jag vill ha dem i en upplösning som matchar en iPad. Har iPad 2 men vill ha dem i retinaanpassad upplösning inför en eventuell uppgradering. Men huvudsaken är att filstorleken krymps ordentligt. Och retinakvalitet är inte nödvändigt om det blir för stora filer.

Jag kan leva med hårt komprimerade bilder om jag bara ska se dem på iPad. Men att förminska bilderna manuellt tar längre tid än det tar innan solens bränsle tagit slut. Finns det något enkelt och lätthanterligt program som kan göra jobbet. Tex komprimera, nedsampla eller vad det nu heter tex alla bilder i en mapp och spara dem i en annan mapp. Alltså skapa en betydligt mindre utrymeskrävande kopia av varje bild.

Grejen är som ni säkert förstår att jag vill kunna lagra så många bilder som möjligt på min iPad så att jag kan ta med dem. För mitt eget nöje samt för att kunna visa dem för intresserade. Detta kanske går att göra i PhotoShop om man har kunskap nog men jag söker efter ett lättbegripligt program som en amatör som jag klarar att hantera. Rimligtvis borde det finnas ett sådant program men jag hittar inget. Någon som har ett förslag? Och naturligtvis behöver det inte vara freeware utan jag betalar gärna för ett bra program.

Stort tack på förhand!

//Lars
 
De flesta bildbehandlingsprogram klarar detta, t.ex. Photoshop, Lightroom m.m. Det finns även en mängd olika "bildvisningsprogram" som har funktioner för detta, t.ex. FastStone och IrFanView.

Vilket/vilka program har du idag?

En viktig sak: jag hoppas att du inte tänker ersätta dina originalbilder med de nersamplade, för att spara diskutrymme? Risken är stor att du ångrar dig i framtiden.
 
Någon som har ett förslag? Och naturligtvis behöver det inte vara freeware utan jag betalar gärna för ett bra program.

Stort tack på förhand!

//Lars

Du har ju fått ett par förslag, men vill du ha en bra kvalitet på dina bilder är ett program som PhotoZoom Pro, som bara är till för att sampla om bilder, ett bättre alternativ. Både för att interpolera upp och interpolera ner bilder tycker jag det ger ett resultat som är ett par strån vassare än det du får i Photoshop. Att du sedan kan batcha detta är också en fördel. Nackdelen med programmet är ju att det tar lite tid, så det är en klar fördel att sätta igång en större batch på kvällen och sedan vakna upp till en mapp med bilder som är förminskade till rätt storlek.

Stefan
www.profiler.nu
 
Jag tackar ödmjukast för svaren. Jag ska kolla upp dem noga. Rent instinktivt känns PhotoZoom Pro som ett bra alternativ. Jag använder mig annars främst av PhotoShop, Lightroom och ACDSee Pro när jag arbetar med mina bilder. Men jag befinner mig i inlärningsstadiet och vill ha ett program som är lättbegripligt och bra. Jag testar lite så får vi se vad det blir till slut.

Och nej, jag kommer att behålla mina originalbilder lagrade på två diskar och en NAS och definitivt inte skriva över dem. Jag vill samla utvalda bilder i en mapp som jag sedan synkar med iPad och där är ju minnet begränsat till 32GB så det räcker inte långt om jag använder originalfilerna. Egentligen är jag beredd att offra en hel del i kvalitet för att kunna ta med mig dem på iPad. Man får kompromissa helt enkelt.

Tusen tack för alla råd och tips!

//Lars
 
Om du redan har LR så antar jag att det är det du använder som ditt "huvudprogram"? Åtminstone borde du göra det. Och isåfall så är det ju där som du lättast väljer ut x antal bilder som du med ett par enkla musklick exporterar ut som nya kopior i önskad pixeldimension. Eller t.o.m. skapar en "Publish service" som automatiskt, med ett enda musklick, exporterar vissa bilder i en bestämd pixeldimension till en viss mapp, och ser till att detta hela tiden hålls i synk. Själv gör jag så för att hela tiden ha en uppdaterad mapp med bakgrundsbilder i 1920*1200 pixel som passar min 24"-skärm.
 
Jag tackar ödmjukast för svaren. Jag ska kolla upp dem noga. Rent instinktivt känns PhotoZoom Pro som ett bra alternativ. Jag använder mig annars främst av PhotoShop, Lightroom och ACDSee Pro när jag arbetar med mina bilder. Men jag befinner mig i inlärningsstadiet och vill ha ett program som är lättbegripligt och bra. Jag testar lite så får vi se vad det blir till slut.

Och nej, jag kommer att behålla mina originalbilder lagrade på två diskar och en NAS och definitivt inte skriva över dem. Jag vill samla utvalda bilder i en mapp som jag sedan synkar med iPad och där är ju minnet begränsat till 32GB så det räcker inte långt om jag använder originalfilerna. Egentligen är jag beredd att offra en hel del i kvalitet för att kunna ta med mig dem på iPad. Man får kompromissa helt enkelt.

Tusen tack för alla råd och tips!

//Lars

ACDSee är ju lysande på att göra saker i batch. I verktygsfältet hittar du Batch och där kan du välja alternativet Resize för att ändra storlek på en grupp bilder. Se bara till att markera alla bilder du vill batchändra först. Andra batchåtgärder som ACDSee har är t.ex. rotera, ändra namn, icc-profil och ljushet. Jag tycker ACDSee är fasiken så mycket smidigare att använda för sådana uppgifter än både Photoshop och Lightroom.
 
Tack för tipset Krille!

Ja, som ni förstår har jag inte full koll på min mjukvara ännu;-) Så man kan göra detta i ACDSee, det är ju strålande i så fall. Ska genast experimentera med detta. Vad som oroar mig lite är att det blir en enda röra av bilderna. Så att stora och små bildfiler blandas i samma mapp tex. Väldigt smidigt vore om man dels kunde välja en helt egen mapp för de mindre bilderna men också om man kunde ändra namnet. Lägga till tex ett -s efter varje filnamn (inte efter filändelsen naturligtvis). Fungerar det att skicka de nedskalade bilderna till en egen mapp i ACDSee? Och har någon ett förslag på hur jag ska göra för att undvika ihopblandning? Har en väldans massa bilder som det är jobbigt nog att hålla reda på som det är.

Men det finns program som klarar att ändra namnet på en mängd filer samtidigt. Hade ett sådant en gång men det försvann när jag köpte ny dator. Det var användbart. Något med "file renamer" tror jag det var det hette. Och det verkar ju logiskt.

Stort tack för hjälpen!
 
Aperture

Vill man synka bilderna med en iPad och kör Mac då är ju aperture ett bra alternativ. Jag taggar alla bilder jag vill ha med på iPaden med taggen "Bildspel" gör ett smart album som jag senare väljer i iTunes när jag dunkar iPaden.

Då slipper du skala om (görs automatiskt i bakeunden) och kan alltid ha de bästa bilderna på iPaden.
 
Eftersom batchningen gör bilderna betydligt mindre än originalen är det lätt att sortera ut dem även om de hamnar i samma mapp. Sortera mappens innehåll efter storlek i utforskaren så kan du lätt markera dem och flytta över till din tablet.
Om det är många mappar kan du i stället använda utforskarens sökfunktion, markera mapparna och söka på storlek som understiger originalens filstorlek.
 
Det ratíonella är väl att dressera sin 'resizer' att lägga filerna i ett dedikerat utrymme, t ex ett underbibliotek till originalen.
 
Tyvärr kör jag med PC och inte Mac vilket hade varit enklare. Men det är för sent att tänka om nu. Men jag hade valt en Mac om jag idag skulle köpa min allra första dator och inte hade några program jag betalt dyrt för. Jag ska experimentera lite med hjälp av alla förslag jag fått hittills. Vilket jag är mycket tacksam för ska ni veta.

Men eftersom ämnet kom upp vill jag passa på att ställa en fråga angående synkning mot iPad. Jag har mina bilder i mappen Mina bilder vilket känns logiskt. Där har jag undermappar ordnade efter teman, resor, datum osv. I varje undermapp har jag ytterligare undermappar där bilderna ligger. Och ibland ännu en undermapp. Blir kanske rörigt men jag tar ett exempel. I mappen Mina bilder har jag en undermapp som heter Resor. Under denna undermapp har jag en underundermapp kallad Brasilien och där under ytterligare en underunderundermapp kallad Rio de Janeiro. Och där ligger då förstås en massa bilder tagna i just Rio de Janeiro.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Man måste ju försöka ha något sorts system för att organisera sina bilder. Har man riktigt många blir det lätt rörigt. Det finns säkert bättre sätt men nu har jag vant mig och orkar inte göra om det.

Men när jag första gången försökte synka iPad mot datorn så hamnade alla bilder i mappen Mina bilder/Resor i en enda mapp på iPaden som hette just Resor. Strukturen där jag hade ett mappträd med en mapp för varje land jag besökt och där under en mapp för varje ställe och stad jag varit i försvann. Tusentals bilder hamnade i mappen Resor på iPaden och det känns väldigt opraktiskt. Ska man ta fram en speciell bild får man scrolla sig fram genom enorma mängder bilder och det fungerar inte i praktiken.

Naturligtvis fylldes iPadens minne omgående och det visste jag att det skulle göra. Men jag skulle bara testa. Är det verkligen så illa att iPad inte kan läsa mappstrukturer? Finns det någon app som klara det?Mina tankar just nu är att lägga alla mina originalbilder i en annan mapp än
Mina bilder. Men på samma disk. Sedan får jag placera alla underst liggande mappar rakt under Mina bilder. Jag kommer att få upp en mapp som heter Rio de Janeiro och en som heter Kampala och en som heter Ngorogoro och en som heter Victor 11 år och så vidare.

Jag har inte räknat alla dessa understa mappar som är de enda mappar som innehåller bilder men det är hundratals. Det blir besvärligt nog att bläddra fram till rätt bild på iPaden och det blir en fruktansvärt massa mappar under mappen Mina bilder. Och de kommer att sorteras efter namn och helt utan logik. Enda möjligheten är att jag lägger till en nummerserie framför namnet på varje mapp om jag ska få dem i ordning. Tex kan alla mappar som berör resor börja på 4000 och därefter 4001 osv ordnat i den följd jag vill ha dem.

Detta känns lite stenålder och jag drar mig för detta enorma arbete. Men jag får ju ändå inte plats med alla mina bilder på iPaden hur mycket jag än förminskar dem. Så jag får välja mina bilder med omsorg och plocka ut de jag tycker bäst om. Men jag tycker att det är underligt att iPad inte kan läsa mera komplexa mappstrukturer än så.

Jag är trött och det här blev rörig ser jag. Hoppas ni förstår vad jag menar. Och finns det någon app för bildvisning som kan hantera komplexa mappstrukturer tar jag tacksamt emot tips. Men tycker ni inte att detta är en förvånande begränsning i iPads IO:s? Kan man tillverka en pryl som iPaden borde det gå att ordna bildhanteringen bättre. Eller har kanske "vanligt" folk bara 100 bilder i två mappar. Det kanske är vi som är extrema. Har svårt att tro att Apple har missat att det finns ett behov av bättre bilhantering. iPad är ju utmärkt när man hälsar på föräldrarna och ska visa korten från kusinens bröllop. Som exempel.

Tack för allt mina vänner, det uppskattas att ni bryr er.

//Lars
 
Låt oss backa lite. Du skrev förut att du bl.a. använder LR. Hur använder du det isåfall? LR är ju tänkt att användas som "den stora och enda bildorganiseraren" om man vill få ut det bästa av LR. Och där ingår bl.a. mapphantering och nyckelord. Och export av kopior i önskade storlekar. Och mycket annat.

Använder du LR? Isåfall hur? Om du använder LR som det är tänkt så ska det inte vara några problem att göra det du önskar direkt i LR, utan att använda andra program.
 
Lars,

Det "kaos" av mappar, undermappar, numreringar etc som du beskriver gör dig till en perfekt kandidat för att bli Lightroom frälst! :)

Du behöver säker lägga några timmar på att försöka förstå hur programmet jobbar men det kommer att betala sig i längden.

Libhtroom kan också lösa alla batchvisa ned-samplingar som du kan behöva. Att få in bilderna i din iPad känns som det minsta problemet.

Om du måste begränsa antalet bilder i iPaden går det också lätt att göra om du har lite disciplin. Om du stjärnmärker alla bilder från 1 till 5 så är det sedan enkelt att i Lightroom selektera ut alla bilder med exempelvis 3 stjärnor eller mer.

Det finns andra program som kan göra allt detta men eftersom du redan har Lightroom tycker jag du skall ge det en chans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.