Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Basic fråga om upplösning-storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomickan

Aktiv medlem
Vilse i upplösningarnas värld...

Bilder som laddas upp på fotosidan får vara 1024*1024 max 300 kB. När jag minskar ner många av mina bilder till 1024 *1024 klarar jag trots allt inte 300 gränsen. I ett fall (se mitt album Island) fick jag gå ner till 599*398 för att komma precis under gränsen (299). Vad gör jag för fel?

Detta är en uppenbar nybörjar fråga, men jag hittar den inte i tidigare forum. Tacksam för svar!

Du måste välja graden av kompression, jag kör oftast runt 900x650 med en kompressionsgrad på 9

Glöm inte att ange att du skall ha sRGB som färgrymd (ICC profil)

Normal skärmupplösning som många använder är 1024x768 jobbigt att titta på bilder som är större än skärmen.

Vet inte vilket bildbehandlingsprogram du använder, men i Photoshop går det som Jaroslaw beskrev att direkt välja kompressionsgrad och t o m se hur stor/liten bilden blir packad version innan du sparar den.

I andra program finns kanske bara låg/medel och hög att välja på plus andra varianter.

Men kör gärna på 72 punkters skärmupplösning och håll dig under 1024 så lär det funka bra om du komprimerar i medelkvalitet. Två olika bilder med samma mått kan packas helt olika så att dena blir exempelvis 176 kb och den andra 310.

Beror på om det finns större enfärgade partier i den första och en massa valörskillnader i den andra.

Om du har PS så i dialogrutan för Save for Web brukar jag lägga in Quality: 60 ooch sen justera Blur-värdet.
Jag lägger även in storleken jag vill ha på bilden i Image Size-tabben.

Jo, jag kämpar på i ps (cs).
Jaroslw, Bengt och Lennart - ni pratar med en nybörjare. Läser ord som kompressionsgrad och skärmupplösning. Var ändrar jag detta?

Säger Peter samma sak men med andra ord?

Islandsbilden mår mycket bättre nu efter era råd. Tusen tack alla ni för ert engagemang! Jag njuter av varje stund här på sidan ;-)

Fotomickan skrev:
Jo, jag kämpar på i ps (cs).
Jaroslw, Bengt och Lennart - ni pratar med en nybörjare. Läser ord som kompressionsgrad och skärmupplösning. Var ändrar jag detta?

Säger Peter samma sak men med andra ord?

Islandsbilden mår mycket bättre nu efter era råd. Tusen tack alla ni för ert engagemang! Jag njuter av varje stund här på sidan ;-)

Skärmupplösningen på din bildskärm är 72 bildpunkter per tum. DEn ändras inte. Därmed är det onödigt att i Photoshops dialogruta för Bildstorlek ange högre upplösning än 72 när bilden ska visas på bildskärm.

Kompression= Om du har en bild som blir 3 Mb stor så måste den "packas" ihop för att kunna skickas till Fotosidan. Alltså minst 10ggr blir kompressionsgraden (3 Mb dividerat med 10=300kb som är största storlek som går att sända till Fotosidan).

Det sker med s k jpeg (.jpg)-komprimering som är lite bildförstörande. Välj "spara som" jpg och färgprofil RGB, namnge filen och därefter "ja". Nästa diakogruta anger kvalitet med ett skjutreglage där 12 är högsta kvalitet. Längst ned kan du se hur stor bildfilen blir om du exempelvis ställer reglaget på 8 (blir kanske 318 kb och isåfall får du välja 7 som kanske blir 292 kb).

Sedan är det bara att sända filen. Hoppas jag lyckats bena upp begreppen lite (men man kan förklara det här in absurdum). I princip menar Peter samma sak men hans skärmdump är från en Mac. Jag tar exemplet som det blir på enklaste sättet i en PC(Hälsn LA

"save for web" har en behändig funktion: "optimize to file size"

Bilagor

• opt_to_filesize2.gif
    opt_to_filesize2.gif
    14.1 KB · Visningar: 496
Sålänge du håller dig till webben så spelar upplösningen inte ett dugg roll. Det är den faktiska storleken i pixlar som räknas. Sedan tillkommer kompressionsgraden vid t.ex. jpg. Men som sagt, det spelar inte ett dugg roll om du ställer upplösningen på 72, 300 eller vilken dpi som helst. Det enda dpi säger är hur många cm (egentligen tum) dina pixlar motsvarar, och det är ointressant i en webbbild.

Förresten, upplösningen har heller inget med filstorleken att göra. Det är antalet pixlar som bestämmer. Är det ett komprimerande format så är det pixlar och komprimeringsgrad tillsamans som bestämmer filstorlek. Inte upplösning.

Photocon skrev:
Skärmupplösningen på din bildskärm är 72 bildpunkter per tum. DEn ändras inte. Därmed är det onödigt att i Photoshops dialogruta för Bildstorlek ange högre upplösning än 72 när bilden ska visas på bildskärm.
...............

Bildpunkter/tum har väl ingen betydelse.
Verkar vara en vanlig missuppfattning att man måste ställa in 72 ppi för webbilder.

jtkarlsson skrev:
Bildpunkter/tum har väl ingen betydelse.
Verkar vara en vanlig missuppfattning att man måste ställa in 72 ppi för webbilder.

Nej, förvisso inte. Bilden blir lika liten eller lika stor om det står 72 eller 600 dpi. Kan inte fatta varför folk ska hänga upp sig (på bagateller) på en gång när det handlade om ett försök till pedagogisk förklaring som frågeställaren begärt. Det är ju helt onödigt om Mikaela märker att bilden är 3,5 cm i Bildstorlek och tror att den är för liten bara för att den råkar vara satt i 300 dpi. Och därefter misslyckas att spara den i 300kb efter att måttsatt den i 1024x760 exempelvis.

Tror ni hon blir hjälpt av mer ingående snack i nuläget må det vara hänt. Men att använda "spara för webben" är bra råd. Jag anser bara att man måste veta lite om varför och hur det funkar.

Mvh/LA

Kan inte tycka det är god pedagogik att blanda in irrelevanta saker som skärmupplösning i detta samanhang. Men när någon frågar om upplösning i sammanhanget filstorlek så måste väl någon förklara att det inte har ett dugg med varandra att göra. Inget i ditt inlägg förklarade det, istället blandade du in skärmupplösningen. Vad menar du är nyttan med det då?

Ingående eller inte, Det måste väl vara relevant fakta iallafall.

Photocon skrev:
Skärmupplösningen på din bildskärm är 72 bildpunkter per tum.(Hälsn LA

Det där stämmer nog inte särskilt ofta.
En 15" skärm med upplösning 1024x768 = c:a 85 bildpunkter per tum.

En 17" skärm med upplösning 1024x 768 skulle väl ge c:a 72 bildpunkter per tum men den upplösningen på en 17" skärm är nog rätt ovanlig idag. Troligare är att 17" skärmar har upplösningen 1280x1024 och då blir det närmare 100 b p t

Eftersom Mikaela redan i första inlägget håller sig till bildstorleken i pixels, så har hon kommit halva vägen. Strunta i det där med upplösning och gör bilderna så många pixels du vill. Angående skärmupplösning så är däremot det andra inlägget i tråden intressant, där Jaroslaw påpekar att många fortfarande kör upplösningen 1024x768 (inga dpi inblandade). Kan vara onödigt stort med 1024 bilder alltså.

Ok, men bestäm först en storlek i pixlar och strunta i upplösningen. Sedan sparar du bilden till jpg och då gäller det att välja komprimering. Det är här Mikaela som du ser till att filstorleken blir lagom. Men hur det går till, ja det beror ju på vilket program du kör.

Alltså: Vilket program använder du för att spara till jpg?

Hoppsan, missade det.

Ja, då har du fått en förklaring redan.

Det går också att "spara som" och jpg. Då kommer en dialogruta upp där man väljer kompressionsgrad.

Med "spara för webben" går det också att välja maxstorlek i kb, då anpassas kompressionen därefter.

Magnus Stenman har redan visat den här dialogrutan, men jag passar på att göra samma sak fast med ett par pilar. Den kan annars vara lite klurigt att hitta. Det är "spara för webben" vi pratar om och när du valt det så kommer ett nytt fönster upp. Uppe i högra hörnet klickar du på den lilla pilen och får fram menyn med "optimera till filstorlek".

Tror det ska hjälpa för att få ordning på filerna.

Bilagor

• spara-för-webben.jpg
    spara-för-webben.jpg
    49.2 KB · Visningar: 108
Photocon skrev:
Nej, förvisso inte. Bilden blir lika liten eller lika stor om det står 72 eller 600 dpi. Kan inte fatta varför folk ska hänga upp sig (på bagateller) på en gång när det handlade om ett försök till pedagogisk förklaring som frågeställaren begärt. Det är ju helt onödigt om Mikaela märker att bilden är 3,5 cm i Bildstorlek och tror att den är för liten bara för att den råkar vara satt i 300 dpi. Och därefter misslyckas att spara den i 300kb efter att måttsatt den i 1024x760 exempelvis.

Tror ni hon blir hjälpt av mer ingående snack i nuläget må det vara hänt. Men att använda "spara för webben" är bra råd. Jag anser bara att man måste veta lite om varför och hur det funkar.

Mvh/LA

Håller inte med om att det är bagateller.
Tycker det bara förvirrar när man blandar in ppi.
Som du själv skriver så spelar det ingen roll för filstorleken, så varför blanda in den?

Alltför ofta råder det förvirring och felaktiga uppgifter ang. storlekar, upplösning osv.
Vet inte hur många trådar som handlar om 72 ppi och webvisning av bilder.

Om jag ska anpassa en bild till skärmvisning tycker jag det är enklare att titta vilken skärmupplösning jag har, istället för att plocka fram måttbandet och räkna.
Men det är ju jag det.

/Thomas

ANNONS