Annons

Bas-iso vs Bas-iso

Produkter
(logga in för att koppla)

Twilice

Aktiv medlem
Vad är för och nackdelarna med de olika bas iso, jag har iso 200 som bas på min kamera. Men jag vet att många kameror har iso 100 som bas.

Men vad blir fördelarna med det? Det känns som om bilderna blir väldigt mörka med just iso 100 utan att man får någon direkt fördel i mindre brus (jag ser inget märkbart brus vid 200 som bas)
Eller finns det någon annan anledning till varför man har 100 som bas? Eller är det kanske inte så stor skillnad på dem?

Vad är för och nackdelarna med de olika bas iso, jag har iso 200 som bas på min kamera. Men jag vet att många kameror har iso 100 som bas.

Men vad blir fördelarna med det? Det känns som om bilderna blir väldigt mörka med just iso 100 utan att man får någon direkt fördel i mindre brus (jag ser inget märkbart brus vid 200 som bas)
Eller finns det någon annan anledning till varför man har 100 som bas? Eller är det kanske inte så stor skillnad på dem?

Möjligheten till längre slutartider. Dubbelt så långa slutartider när alla andra förutsättningar är lika!

Men bilderna bli väl inte särskilt skarpa vid så långa slutartider och då kan man väl lika gärna skruva ner till iso 100 (fast mer brus) Eller finns det något specielt exempel? Jag har aldrig fotat i porträtt eller studio eller något sådant så det kanske är mer användbart där?

Olika sensorer är helt enkelt tillverkade med olika grundkänslighet.

Att ISO 100 skulle ge mörkare bilder låter däremot konstigt.

Ljus är förutsättningen för all fotografering. ISO är ett slags mått på hur mycket fysiskt ljus som kameran använder för att göra bilden "lagom".

Lägre ISO = kameran använder mer fysiskt ljus för att tillverka en "lagom ljus bild".

Att kameran använder mer ljus för att tillverka bilden innebär att man får mindre brus, vilket gör att tonalitet, brus, färgåtergivning, detaljering osv förbättras.

Bas-ISO 100 betyder att kameran kan avända dubbelt så mycket ljus som en kamera med bas-ISO 200 utan att bilden "klipper", dvs slår över i vitt - blir ljusare än vad kameran kan hantera. Det betyder också att du BEHÖVER dubbelt så mycket ljus för att ta bilden. Detta betyder antingen ett steg större bländare, dubbelt så lång slutartid - eller ett mellanting mellan dessa båda.

Om du har mer ljus än vad du behöver (dagtid, solljus, studioblixtar osv) är bas-ISO100 bara bra. Om du inte har tillräckligt med ljus, utan är begränsad av att du måste använda längre slutartider än vad du skulle vilja kvittar det ju. Då får du använda det ISO som "passar".

ISO200 betyder i de allra flesta fall "mer än tillräckligt" mycket fysiskt ljus för att en normalt betraktad bild ska vara "nästan fullständigt fri från brus". Men visst finns det en skillnad.

Mörka bilder

Alla bilder blir mörkare, med för kort slutartid och liten bländare... om ljusförhållandet kräver mer. Det skiljer naturligtvis om man fotograferar med 200 eller 100 Iso. Ja jag har förstått att det skiljer mellan kameratillverkare vilken grundIso som är standard. Det vore intressant att veta varför. På Pentax är det 100, jag kan välja 80 men använder det sällan. Nu är sensorn på min K5, så duktig på att hantera brus att Iso sällan är ett problem.

Alla bilder blir mörkare, med för kort slutartid och liten bländare... om ljusförhållandet kräver mer. Det skiljer naturligtvis om man fotograferar med 200 eller 100 Iso. Ja jag har förstått att det skiljer mellan kameratillverkare vilken grundIso som är standard. Det vore intressant att veta varför. På Pentax är det 100, jag kan välja 80 men använder det sällan. Nu är sensorn på min K5, så duktig på att hantera brus att Iso sällan är ett problem.

Det har inte med kameratillverkare att göra utan det hänger på sensorn.

Som exempel:
Nikon D70 hade 200 som bas-ISO, D80 100 och D90 200 och D7000 100 igen.
D3/D700/D3s har 200 som bas-ISO och D3x har 100... Ska jag fortsätta? ;)

Senast ändrad:
Jag menar det känns som om 200 som bas iso är mer användbart överlag, man kan jue fortfarande ändra till iso 100 om man behöver det. Eller är det liksom bara för mig det känns mer användbart? Det finns inget exempel inom något användningsområde eller någon annan skillnad med det?

Det mest uppenbara användningsområdet har jag redan nämnt. När man har mer ljus än vad man egentligen behöver, och man vill ha maximal bildkvalitet.

Detta måste ju vägas mot bländare och slutartid. Är man begränsad av någon av dessa vinner man ju ingenting.

Sen finns det ju exempel där man VILL ha längre slutartid, men kanske inte blända ner ännu mer - då är ett lägre ISO enda sättet.

Jo men jag menar att kameror brukar ha en bas iso som den är kalibrerad mot att prestera bäst. Som alla vet är olika kameror inriktade för olika saker på sätt och vis, samtidigt som de ska vara lockande att köpa för så många som möjligt.

Men när har man i ett generellt läge för mycket ljus? Är det inte i de allra flesta lägen ett bättre val med iso 200 (inte i alla lägen men i de flesta) och eftersom man vill att kameran ska vara lockande för de flesta varför har inte alla 200 som bas iso? Är det tillfällen jag har missat då man verkligen behöver både kortare slutartid/störrebländare eller då det blir för ljust, alltså vid den större delen av tillfällena tycker jag mig inte behöva det, men andra kanske gör det inom något jag inte vet om eller tänkt på. Vilka områden är det? (jag måste liksom få en "bildlig logisk slutledning" i huvudet för att förstå varför)

Sen att iso 100 inte är användbart menar jag inte, utan jag undrar varför har vissa kameror iso 100 som bas. Istället för enbart som ett alternativ då det tycks som att iso 200 är mycket mer användbart i flera av de flästa lägena. (det ska observeras att jag inte fotograferat med en kamera med iso 100 som bas)

Det klassiska exemplet är när man vill ha ett mycket kort skärpedjup (det vill säga vill använda en stor bländaröppning) även i dagsljus, med ISO 200 som lägsta valbara kanske inte ens kamerans kortaste slutartid räcker till.

Kan du då gå ned till ISO 100 klarar du situationer med dubbelt så mycket ljus, många kameror kan sedan gå ytterligare ett steg under basiso (eg. ISO 50 för en kamera med basiso 100) villket ger fyra gånger mer ljus än ISO 200.

Bilden nedan är tagen med ett 50 mm objektiv på bländare f/1.4 med en slutartid på 1/8000 (kamerans kortaste tid) och ISO 100. Här räckte således ISO 100 precis, hade det varit ljusare hade jag fått sänka känsligheten till ISO 50. Räcker inte det hade jag behövt ett neutralt gråfilter (ND-filter) för att begränsa det starka dagsljuset ytterligare.

Bilagor

• 2011-06-08-0904-fs.jpg
    2011-06-08-0904-fs.jpg
    81.1 KB · Visningar: 332
Ah, det tänkte jag inte på så mycket. Det var precis ett sådant exempel jag ville ha.

Jag brukar endast använda mitt objektiv med större bländare när ljustet blir sämmre, så det används inte när det är soljus mitt på dagen. De andra objektiv har inte ett så lågt bländartal. Så har man bländare 1,4-2,0 för att få kort skärpedjup i solljus blir så pass ljust då att bilden blir utfrätt om man har iso 200?

Ah, det tänkte jag inte på så mycket. Det var precis ett sådant exempel jag ville ha.

Jag brukar endast använda mitt objektiv med större bländare när ljustet blir sämmre, så det används inte när det är soljus mitt på dagen. De andra objektiv har inte ett så lågt bländartal. Så har man bländare 1,4-2,0 för att få kort skärpedjup i solljus blir så pass ljust då att bilden blir utfrätt om man har iso 200?

Japp, risken för utfrätta högdagrar blir klart större.

och ljuset på olika håll i världen är väldigt olika. Här i norden går ja under största delen av året inte under 400. men t.ex i mellanöstern känns det ibland som 50 iso inte är lågt nog då man vill ha rörelse med i bilden och kanske ligga på max 8 i bländare. Visst, man kan köra filter, men så länge det ännu går så har jag skippat det. Men måste säga att en kamera 200 iso som bas skulle nog bli en tankeställare för mej.

Det har inte med kameratillverkare att göra utan det hänger på sensorn.

Som exempel:
Nikon D70 hade 200 som bas-ISO, D80 100 och D90 200 och D7000 100 igen.
D3/D700/D3s har 200 som bas-ISO och D3x har 100... Ska jag fortsätta? ;)

Ah intressant, Nikon D7000 har samma sensor som K5 och Iso 100... tack för förklaringen:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar