Annons

Barnfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

elinelvesten

Aktiv medlem
Hej!
Ska snart åka på barnkalas och tänkte ta kameran med mig. Har kamera Nikon D3000 och objektiv 35mm 1.8G.

Jag skulle nu vilja ha en massa råd på hur jag gör den bästa barnfotograferingen, så att jag kan få så fint ljus, bokeh och klarhet i bilden som möjligt?

Mvh
Elin
 
Om du inte hunnit iväg än, så skulle jag tro att det enda tipset som kan vara värt nått i detta ögonblick är att slänga sig på golvet och fotografera barnen ur barnens perspektiv, dvs max en halv meter över golvet. Va d det gäller inställningar, skit i stoltheten och se till att få med såmmycket ungar som möjlgt. Både ungar och föräldrar gillar att kolla på bilder och kommer inte se de tekniska kvaliteerna utan enbart situationerna. Så sikta på stämning, lägen och ögonblickerna.
 
Japp, kryp runt på golvet. Kom hem sist med lite ryggont, men det var det värt :)
Kåpan är bra om du har en, skyddar lite mot småstötar då den fjädrar en aning. Vet dock inte hur stort det objektivet är, det kanske är ganska litet.
Men ta med dig en microfiber duk och eventuellt lite linsrengöring :)
 
Senast ändrad:
Mitt bästa tips är (förutsatt att det är ljust ute) att sitta på golvet så att du har ett fönster bakom ryggen så får du fint ljus :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.