Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Barnfoto
- Trådstartare Dyfra
- Start datum
Canonliza
Aktiv medlem
Låt dom bekanta sig med kamera o blixt, dvs bränn av blixtar o knäpp som en tokig i början så de kan släppa intresset att glo in i kameran eller inte bli rädda för blixtljuset.
Sen är ett tips att fota dom när de gör nåt de tycker om (om du inte ska ta traditionella porträtt) i en miljö de känner till och är bekanta med. Allt för att de ska vara avslappnade.
Ska du ha traditionella porträtt, dvs sitta still-bilder, får du nog räkna med att det tar lite tid om du inte är van själv. Men trivs du med barn trivs dom med dig.
Låt dom röra på sig ofta, korta pauser. Planera sessionen en tid när de inte är trötta eller hungriga.
Låt dom vara med o styra lite så gott det går.
Jag kan skriva massor om detta, men det här var väl lite tips iaf. Hoppas det är nåt för dig.
Å ha det så kul!
//Liza
Sen är ett tips att fota dom när de gör nåt de tycker om (om du inte ska ta traditionella porträtt) i en miljö de känner till och är bekanta med. Allt för att de ska vara avslappnade.
Ska du ha traditionella porträtt, dvs sitta still-bilder, får du nog räkna med att det tar lite tid om du inte är van själv. Men trivs du med barn trivs dom med dig.
Låt dom röra på sig ofta, korta pauser. Planera sessionen en tid när de inte är trötta eller hungriga.
Jag kan skriva massor om detta, men det här var väl lite tips iaf. Hoppas det är nåt för dig.
Å ha det så kul!
//Liza
Brummelisa
Aktiv medlem
Canonliza skrev:
//Liza
Jag håller med Liza. Något som en del brukar tycka vara kul är att själva få ta kort på fotografen. Dock måste man tänka lite när man gör det. Det får inte vara det första man gör, för det kan sluta med att barnen bara vill fotografera.
Helst ska barnen inte heller få fotografera andra barn, för då börjar dem väl slåss om kameran.
Men det kan vara en rolig avslutning för alla att låta barnen få agera fotograf (om du vågar och har en bra försäkring...)
/ Marcus
zlice
Aktiv medlem
En miljö där barnen trivs tror jag fungerar bäst. Försök att "komma med i leken". Då tittar dom på dig med ett leende när du ställer knorkade frågor som dom inte är vana vid att höra från vuxna.
Fotar du digitalt så kan du visa dom bilderna på en gång. Det tycker dom är roligt och vill bli fotade ännu mer.
Fotar du digitalt så kan du visa dom bilderna på en gång. Det tycker dom är roligt och vill bli fotade ännu mer.
maerklund
Aktiv medlem
Detta kan tyckas självklart, men är man ovan att fota barn kan det vara värt att nämna:
Sänk kameran/stativet till barnens nivå, dvs sitt, ligg eller stå på knä så att du får rätt perspektiv och kameravinklar. Foton tagna uppifrån på lekande eller poserande barn är inte så kul.
Sänk kameran/stativet till barnens nivå, dvs sitt, ligg eller stå på knä så att du får rätt perspektiv och kameravinklar. Foton tagna uppifrån på lekande eller poserande barn är inte så kul.
hailstorm
Aktiv medlem
Jag tycker om såkallade "props" (svenskt ord?) dvs små ateraljer barnen gillar typ sin teddybjörn (fota teddy åsså), Sin fotboll, sin cowboysarpistol m.m. På ateljeuggla (http://www.atelje-uggla.a.se/) Under Barn är den första bilden på en flicka med en kissekatt. Detta är ett väldigt bra sätt att komma ifrån "skolbilderna" litegrann... Jag plåtar alltid svartvitt (Hänger kvar sedan jag körde analogt)... tycker det ger en speciell känsla till bilderna...
Ett annat tips jag plockat upp från just Uggla är Nakna fossingar... barns fötter är gulliga och är väl värda att föreviga (plus att du slipper svarta fotavtryck på pappret).
Ett annat tips jag plockat upp från just Uggla är Nakna fossingar... barns fötter är gulliga och är väl värda att föreviga (plus att du slipper svarta fotavtryck på pappret).
modilak
Medlem
Intervjua dem och fotografera medan de pratar. Be dem titta på något som finns i omgivningen. Försök förutse deras rörelser och fotografera när de pekar på något eller funderar på dina frågor.
Med barn runt 1,5 - 2 år är det rätt kul att stimma upp dem och sedan backa bort och fotografera medan de jagar dig. En av de bilder jag är mest nöjd med är gjord på det viset: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=415031
... men det gick väl åt en halv rulle för att få fram en riktigt bra bild...
De flesta bilder blir dessutom bättre i svartvitt, tycker jag.
/rf
Med barn runt 1,5 - 2 år är det rätt kul att stimma upp dem och sedan backa bort och fotografera medan de jagar dig. En av de bilder jag är mest nöjd med är gjord på det viset: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=415031
... men det gick väl åt en halv rulle för att få fram en riktigt bra bild...
De flesta bilder blir dessutom bättre i svartvitt, tycker jag.
/rf
PerFogelberg
Aktiv medlem
Mycket läsvärtchristian veltman skrev:
http://www.kultur1.se/forum1/viewtopic.php?t=87
PerFogelberg
Aktiv medlem
Föräldrar kan vara duktiga på att förstöra en barnfotografering. Se till att ha koll på föräldrarnas uppskruvade förväntningar på sina barn. Genom att få föräldrarna att slappna av blir resultatet mycket bättre.
Barn har inte tålamod. Jobba fort och ta pauser ofta.
Allt är bara en lek. Blir det bilder så är det en bonus.
Barn har inte tålamod. Jobba fort och ta pauser ofta.
Allt är bara en lek. Blir det bilder så är det en bonus.