Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barndop

Produkter
(logga in för att koppla)

Emiltheking

Aktiv medlem
Jag ska på barn dop på lördag och ska försöka ta några fina dopbilder. Finns det någon som kan ge mig tips hur man bäst fångar ett barn på bild?
Tack på förhand Emil.
 
Genom att låta bli att använda blixt som stör i kyrkan. Du bör vara diskret, och gärna prata med föräldrarna och prästen innan Själv skulle jag använda snabb svartvit film, kort teleobjektiv på min tysta mätsökarkamera (Leica M2), gärna enbensstav och snabbkoppling. Även färg går givetvis bra, det blir kanske lite varmt färgstick i bilderna, men det är inget som stör mig. Tvärtom!
 
Bilder från festen efteråt är också uppskattade. Inte minst av föräldrarna. Då kan du använda blixt. Inte lika störande som i kyrkan. Men just småbarn blir lätt störda om man bränner av en blixt rätt i ansiktet. Det är lättare att gå nära barn om man inte använder blixt, men svårt att hålla kameran stilla, pga svagt ljus. Använd bord och bänkar som ett provisoriskt stativ. Var också på plats i kyrkan i god tid innan, så du kan välja ut bra kameravinklar. Tänk också på att starkt soljus som ibland faller in genom kyrkfönstren kan ställa till med problem, i synnerhet om du har skippat blixten.
 
De gånger jag plåtat i kyrkor har 1600-film och bländare 2.8 gett mig tider på runt 1/30 1/60. Var beredd på kassa ljusförhållanden om inte föräldrarna går med på några 1000W bygglampor.
 
Okej, tack för alla tips och råd, nu känner jag mig mer förberedd och jag hoppas att bilderna blir så bra som möjligt. TACK!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.