Annons

BAREBONE PC - Någon som använder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag letar efter tysta datorlösningar och har börjat titta på barebones. Shuttle verkar ha en bra modell.

Någon som använder en barebone för bildredigering etc.

Några problem? Värme etc?

Hur ansluter ni extra hårddiskar? Innebär det att jag också måste köpa ett extra hårddiskkabinett med t ex FireWireanslutning?


Tack på förhand
 
Jag använder eb Shuttle, det fungerar fint. Det ska inte vara mer värmeproblem än om du använder nått annat.
Jag får plats 2 hårddiskar i min låda, men om du köper en större låda så får du plats med fler diskar. Eller så använder du firewire.

Jag kan inte påstå att min är tyst, men det är nog mest fläkten på mitt grafikkort som låter tror jag.

Johan Okker skrev:
Jag letar efter tysta datorlösningar och har börjat titta på barebones. Shuttle verkar ha en bra modell.

Någon som använder en barebone för bildredigering etc.

Några problem? Värme etc?

Hur ansluter ni extra hårddiskar? Innebär det att jag också måste köpa ett extra hårddiskkabinett med t ex FireWireanslutning?


Tack på förhand
 
Johan Okker skrev:
Jag letar efter tysta datorlösningar och har börjat titta på barebones. Shuttle verkar ha en bra modell.
Jag har hört sägas att en del barebones väsnas en hel del. Kanske värt att kolla upp, om du söker en tyst dator. Vet ej hur mycket man kan smäcka in i dem, men det är ju ganska små burkar, så du får nog inte plats med så mycket. Externa diskar väsnas de också, om man inte håller sig till typ Maxtor Onetouch eller Lacie d2. Men de ska man helst bara köra som backupdiskar och inte rena abetsdiskar, har jag hört.
 
Shuttle SB81P verkar vara intressant. Tydligen ganska nytt också.

3st 3,5" enheter + 1st 5,25"
Dvs floppy, 2HDD +CD/DVD

Frågan är ju då ljudet...


Ang ytterligare diskar och kabinett till dem.
Finns det tysta kabinett för t ex 2 HDD som håller för att ha som arbetsdiskar?

Blir det smidigt att köra via FireWire?
 
Jag är mycket nöjd med min Shuttle med avseende på storleken. Den går behändigt ner i en större byrålåda. Att förvara den i byrålådan är en strikt nödvändighet, eftersom den är allt annat än tyst... En klar besvikelse på den fronten. Det finns -avsevärt- mycket tystare datorer på marknaden, dels minitower-modeller med ljuddämpning, dels fläktlösa varianter som är grymt tysta. Dessa senare är väl inte helt lämpade som bildbehandlingsburkar dock eftersom dom ofta har rätt långsamma processorer.
 
köp en amd64 med en zalman 7000-fläkt och sätt i en datorlåda med tyst nätagg. låter inget alls och är billigare än en barebone.
 
wennerstrom skrev:
Jag är mycket nöjd med min Shuttle med avseende på storleken. Den går behändigt ner i en större byrålåda. Att förvara den i byrålådan är en strikt nödvändighet, eftersom den är allt annat än tyst... En klar besvikelse på den fronten.

Trist...
Men marknadsförs inte barebones som en vardagsrumsmöbel? och då kan det ju inte vaar acceptabelt med en brummande fläkt.

synd.. =/

Vilken modell av shuttle har du?
 
mill skrev:
köp en amd64 med en zalman 7000-fläkt och sätt i en datorlåda med tyst nätagg. låter inget alls och är billigare än en barebone.

kalla mig inskränkt om du vill, men amd är inte aktuellt..

det vore så skönt att slippa den där stora åbäkiga datorlådan som mest är i vägen under skrivbordet och samlar en massa damm..
 
Har en Shuttle. Upplever inga problem med värmen. Har stoppat in två Seagate Barracuda och en DVD-brännare, 1 gb minne och en P4 2.6 mhz, inget extra grafikkort utan använder det som är integrerat på moderkortet. Den är tyst i förhållande till min scsi-baserade burk, men faktum är att fläkten låter. Jag har också en HP Vectra VL420MT och en Compaq EVO, alltså helt vanliga stationära miditowers, som båda är tystare än Shuttlen.
 
AnnaKarin skrev:
Har en Shuttle. Upplever inga problem med värmen. Har stoppat in två Seagate Barracuda och en DVD-brännare, 1 gb minne och en P4 2.6 mhz, inget extra grafikkort utan använder det som är integrerat på moderkortet. Den är tyst i förhållande till min scsi-baserade burk, men faktum är att fläkten låter. Jag har också en HP Vectra VL420MT och en Compaq EVO, alltså helt vanliga stationära miditowers, som båda är tystare än Shuttlen.

Trist med ljudet... =/
Framförallt när det handlar om en burk som teoretiskt sett skall kunna stå på skrivbordet..

Gott att höra med anledning av värmeproblemet..
att det alltså inte är ett problem =)

Vilken shuttle är det du har?
 
Johan Okker skrev:
Trist...
Men marknadsförs inte barebones som en vardagsrumsmöbel? och då kan det ju inte vaar acceptabelt med en brummande fläkt.

synd.. =/

Vilken modell av shuttle har du?


Visst gör den det. Men det gäller att du har stereon på bra högt innan den dränker suset från burken. Har glömt vad modellen heter som jag har, det står inte på lådan :p Men det är en AMD2400+, styvt ett år gammal. En kompis köpte Intel-varianten, och den är lika högljudd den.
 
wennerstrom skrev:
Visst gör den det. Men det gäller att du har stereon på bra högt innan den dränker suset från burken. Har glömt vad modellen heter som jag har, det står inte på lådan :p Men det är en AMD2400+, styvt ett år gammal. En kompis köpte Intel-varianten, och den är lika högljudd den.

Verkar vara samma problem som för dem som köper projje och sedan plötsligt kommer på att.. hoppsan.. det sitter en fläkt i projjen.. och den väsnas..

Någon gissning på hur många DB du får ut från burken?
 
Jag har ett 350w nätagg, en zalmanfläkt på halvfart på processorn, och så bytte jag ut fläkten på mitt geforce kort mot ett kopparkylt system.

har aluminiumchassi och datorn är i princip helt tyst. Det som fortfarande låter är en fläkt i chassit som jag inte orkat byta, och hårddiskarna.

Så köp vilken låda som helst, lägg pengarna på ljuddämpning för hårddiskarna. Chassifläktar, gfxkylning och processorfläkt kostar tillsammans inte över 500:-

kolla gtek.se de har bra grejjer.


(notera att mitt mål va också att få min dator att bli så tyst som möjligt, inte lysa neon)
 
Johan Okker skrev:
Någon gissning hur mycket man kan lita på toms hardware?
hittade en recension här

Inte så speciellt tillförlitligt. Ungefär likadant lät det i recensionen när jag skaffade min Shuttle, den skulle heller inte låta mer än en viskning enl Toms.

SB-61G2 heter min.
 
Abit digidice barebone...

Köpte nyligen en Abit DigiDice på datorbutiken.com. P4 2,8, 1GB Ram, Radeon 9600 256MB. Enligt någon dansk test som jag hittade på nätet skulle den vara tyst... hmmm. Jag tycker nog att den snarast är aningen bullrigare, om än marginellt, än en standard miditower. Fördelen skulle vara möjlighet till 2x 3 1/2" enheter(hårddiskar) och 2x 5 1/4" (optiska enheter). Går förstås lätt att ställa i en hylla eftersom den inte är så djup, ca 26cm + 8cm utrymme bakom vilket behövs för utstickande sladdar. Har man möjlighet skulle det nog vara bäst att gömma datorn i en garderob. Då blir det riktigt tyst. Man behöver bara lite längre sladdar än vanligt ;-)
 
Själv kör jag med en Abit DigiDice som huvuddator. Den är inte speciellt tyst i standardutförande med det finns väl lite man kan göra för att få den tystare, har bland annat sett ett litet vattenkylningspaket som man modifierade lite (väldigt lite för att vara denna värld) för att de skulle få plats i den övre 5.25"-platsen.

Den har även inbyggd kortläsare för 6 olika korttyper, SM, MMC, SD, CMS, CF, Micro drive. Till den finns också en fjärrkontroll som man kan styra mediaspelaren med, men också ett bildvisningsprogram. Eftersom den är nästan ett år gammal så är den ganska billig nu, den är iofs lite bredare än Shuttles burkar, men man har plats för två 5.25":are och 2 hdd:s, plus att den är snygg ;)
 
Johan Okker skrev:
Verkar vara samma problem som för dem som köper projje och sedan plötsligt kommer på att.. hoppsan.. det sitter en fläkt i projjen.. och den väsnas..

Någon gissning på hur många DB du får ut från burken?

Två saker,
Wennerström har inte helt rätt - jag beställde en Intel men fick en AMD.

När det gäller ljudet så kan jag bara instämma med alla som påstår att den lever fan (sorry). Dock tror jag att den håller vad den lovar när det gäller DB, problemet är snarare att ljudet är irriterande än att det är högt. Framför allt vinande genom rastret som sitter framför fläkten. Detta kan man lätt avhjälpa om byter fläkt. Om man orkar vill säga.

För mig är det i det närmaste obegripligt att man inte kan kyla nätaggregatet på stationära datorer enligt samma princip som man använder för lap-tops.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.