Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara en färg.

Produkter
(logga in för att koppla)

Spike08

Medlem
Hej!

Jag undrar hur man gör om man vill ha ett svartvitt fotografi där till exempel det är rött också. Har sett många sånna bilder där hela fotografiet är svartvitt men så är det kanske en röd bil i mitten.
Är det helt enkelt något man får klippa o klistra med i Photoshop eller finns det något annat sätt?

Frågan har besvarats hundratals gånger tidigare i forumet, så ne sökning borde snabbt kunna ge dig ett antal bra svar.

Den metoden som jag föredrar (även om jag aldrig gör sådana bilder då det är så uttjatat) är att ha färgbilden i bakgrundslagret, och sedan göra ett nytt justeringslager "blanda kanaler" med lämpliga inställningar för att få en snygg svartvit-konvertering. Sedan "målar" man fram det man vill ha i färg genom att måla med svart färg i lagermasken. Målar man fram för mycket byter man bara till vit färg och målar tillbaka.

Sorry.. är det något speciellt man ska söka på för att få fram gamla trådar? alltså heter just det här något speciellt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar