Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara en brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Mest på skoj.

Om du bara fick välja en brännvidd, vilken skulle det då bli? Alltså, vilken brännvidd använder du dig mest av?
 
Vilken man använder mest har inte så mycket med saken att göra eftersom man med sämre valfrihet måste kompromissa. Varje gång du halverar antalet tillgängliga brännvidder så räcker det inte med att ta bort utan du måste omfördela de befintliga.
Placera kvarvarande i mitten så att säga.

Till småbild skulle jag välja 85mm dock.

/Erik
 
svår fråga, men om jag fritt får formulera om den lite:

om jag bara fick använda ett av de objektiv som jag har (alltså inga fritt val av alla objektiv som finns) och inte fick välja en zoom så blir det mitt 100/3.5 Macro
 
105 mm

Jag har inga problem med att ta med kameran ut med bara min 105/2,0. Jag har testat att bara använda min 50/1,4, men jag ångrar alltid det valet.
 
45 (eller närmast tillgängliga för EOS: 50mm). Men eftersom jag förlagt mitt 50/1,8 så blir det 200mm/2,8.
 
Den senaste tiden har det blivit mycket bilder med 21:an (till Leican). Det får nog bli den...

/m
 
Det är en väldigt hypotetisk fråga för mig - skulle jag bara få använda en brännvidd skulle jag sluta fotografera.
 
Tja det beroro på viken kamera det gäller skulle nog bli min Tilt-shift TS-E 45mm f/2,8 på min Canon 1Ds. Men för en Leica M6 så skulle jag nog valt en ultrakompakt Summicron 35mm f/2 och för en Hasselblad H1 100mm f/2,2.

//jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.