Jonas Hasting skrev:
Hej J-O,
Bangkok är enligt mitt tycke totalt ointressant, en dyr och tråkig turistfälla och kan därför endast ge dig rådet att stanna där så kort tid som möjligt.
Har en egen guide (son) med oss och han råkar bo i Bangkok. Blir nog ledsen om han inte får visa oss "stora staden".
I Cambodia har jag varit stationerad nu i 4 år (bevakar Cambodia, Vietnam och Laos) och har därför en del erfarenheter av landet.
En dag i Phnom Penh låter otroligt lite för att få bra bilder och jag vet inte vilken typ av fotograf du är, men förslagen ovan om S21 och KF är ok om du vill turista, däremot är det inte mycket att slösa film på.
Russian Market är lite roligare än Central Market även om jag rekomenderar bägge.
Om socialreportage är din avdelning så finns det tillräckligt med tiggare, krymplingar, barnprostituerade och gatubarn överallt där det finns turister, tex Sisowath Kvay (riverside), runt Central Market eller längs Monivong Boulevard.
Undvik att ta med dig din kamera till Sway Pak eller andra stadsdelar med hög prostitution, det är inte speciellt omtyckt och du riskerar att komma hem till sverige i en plastsäck.
Efter att solen har gått ner så undvik bakgator och små gränder, ett människoliv här nere är inte värt ett skit och man kan bli skjuten för mycket minder en en kamera (tex ett paket cigaretter).
Runt Riverside är du relativt säker dygnet runt, men ingen annanstans.
"Vackra" turistbilder blir svårare, stan är ful som fan.
När vi planerade resan fanns inte Phnom Penh med i planeringen men "vår guide" vill visa oss Tuol Sleng, skolan som gjordes om till fängelse och tortykammare. Idag fungerar Tuol Sleng som museum. Även Killing Fields i Chuong Ek finns i planen. Platsen där 17.000 personer avrättades. Över 8.000 skallar finns bevarade som en påminnelse om att något liknande aldrig ska få äga rum igen.
Soluppgång äver Ankor Wat? Den bilden finns redan i 250.000 fotoalbum.
Allvarligt talat, det finns absolut inget mer att tillägga som fotograf när det gäller tempelstaden Ankor, om du nu inte råkar vara unikt kreativ och begåvad.
Världens främsta arkitektur och resefotografer har redan betat av området och det enda man får med sig hem är dåliga kopior på vad som redan gjorts av betydligt bättre kollegor.
Men.. det är absolut en upplevelse du inte får missa.
Jag har sett pyramiderna, kinesiska muren, Colloseum och andra "sevärdheter", dessa bleknar totalt i jämförelse med detta underverk.
Ankor Wat och Ankor Thom med Bayon är ett måste, dessa klaras av på ca 4-5 timmar, sedan finns det ca 50 tempel till, en del tämligen trista stenhögar men många helt fantastiska byggnader.
Prata med någon som har koll på läget i Siem Reap så kan du få veta vad som är bra för närvarande (mycket renoveringsarbete pågår och känslan försvinner lite när man måste trampa omkring bland byggplast och träställningar).
Hyr en Touk-Touk för en hel dag, du kan inte gå omkring i området, det är alldeles för stort.
Det är hit jag egentligen vill (Ankor Wat och Ankor Thom med Bayon) och orsaken till Kambodjabesöket.
Tar tacksamt emot rådet om en Touk-Touk. Vad betalar jag per dag? för att inte verka för turistig eller snål?
Ditt 11-18 mm är det enda du behöver släpa med dig runt i Ankor området, eller bättre, försök att låna ett raktecknande 12 eller 14mm (jag misstänker att din zoom inte är så vidare distortionsfri, de brukar inte vara det).
Du kommer förmodligen att sitta och svära framför PS när du kommer hem då allt är krokigt och lutar.
Lycka till och hör av dig (genom FS) om du får broblem.
PS. om du är Nikon fotograf så tänk på att du köper nya Nikon prylar här långt under begagnatpriserna i Sverige (tex nytt D2Xs hus: 25,200 SEK med full garanti).