ANNONS
Annons

Bandyfotografer...

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Hur kommer det sig att man så sällan ser bilder tagna från bakom målen? Fotar så sällan bandy så jag minns inte men är det för att nätet har grova maskor eller finns det andra skäl?

Till skillnad från maskorna i att fotbollsmål så är de i bandymålet mindre dessutom så är de dubbelt upp då det finns ett infångningsnät i målet. Tror inte det blir så roliga bilder då.
Har dock funderat på att skaffa en remotetrigger och placera en kamera nära stolpen. Skulle dock helst vilja ha den i målet om det var möjligt,
infångningsnätet kommer dock fortfarande vara ivägen (åtminstone som målen ser ut på zinken).

På Zinken kan de dessutom vara lite kinkiga ibland, om man plåtar på kortsidan(skymmer reklamskyltar).

/Andreas

Till skillnad från maskorna i att fotbollsmål så är de i bandymålet mindre dessutom så är de dubbelt upp då det finns ett infångningsnät i målet. Tror inte det blir så roliga bilder då.
Har dock funderat på att skaffa en remotetrigger och placera en kamera nära stolpen. Skulle dock helst vilja ha den i målet om det var möjligt,
infångningsnätet kommer dock fortfarande vara ivägen (åtminstone som målen ser ut på zinken).

På Zinken kan de dessutom vara lite kinkiga ibland, om man plåtar på kortsidan(skymmer reklamskyltar).

/Andreas
ja, just det... tänkte inte på det nätet som hänger ner i målet. "Infångningsnät"? ja, så kanske det heter.

Då får man antingen ta med nagelsaxen och klippa upp lite i infångningsnätet eller försöka placera kameran i krysset med netcam-box eller något.

Kortsidan, några meter in är ju lugnt men man vill ju inte gärna stå någon meter från målstolpen med ögat i sökaren. Den lilla bollen är duktigt hård.

Du som plåtar en del bandy Andreas, har du förslag på andra roliga vinklar för t.ex. en remotekamera?

Intressant fråga ang. nya vinklar. Plåtar ganska mycket åt VBK i Vetlanda.Man blir lätt lite enkelspårig i sina placeringar runt banan. Vad gäller fota bakom mål så kan jag spontant känna att det skulle nog krävas samma utrustning som målvakten för att det inte ska vara förenat med livsfara.Dom skott som haglar från alla möjliga och omöjliga vinklar runt ett bandymål i kombination med det oftast korta avstånd till reklamskyltarna gör att det känns på gränsen till galenskap att stå där. Tror faktiskt att de flesta arrangörer har ganska starka åsikter om man smyger för långt in på kortsidan.( I alla fall i Vetlanda nämnde dom detta första gången jag var där.)Tillbaka till vinklar. Hur blir det i de nya hallarna? Finns det kanske möjligheter att komma upp lite från isnivå för lite roligare vinklar? Eller blir kanske avståndet för långt? Kanske någon som har erfarenhet av det? Intresant att höra om fler har ideer om detta. Mvh. Lobsien

Senast ändrad:
Vet inte om det heter infångningsnät eller något annat, men du förstod iaf vad jag menade.

Tror de intressantaste bilderna skulle fås med en kamera i målet. Antingen i nättaket/krysset eller på marken.
Placerar du den på marken kan du få bra bilder vid frilägen m.m.
Placerar du den i nättaket/krysset kan du häftiga bilder vid hörnor också, då alla står i målet. Skytten kommer också sikta ovanför deras huvuden( i riktning mot kameran kanske).

Det finns dock två problem som jag antar måste lösas.
1. Få tillstånd. Jag vet inte om det räcker med att fråga domaren eller om det måste godkännas på högre instans.

2. Nätet inne i målet. Nätet hänger inte i krysset(längst in) utan i mitten av målet ungefär vilket gör att du ändå får med nätet om du monterar en netcam i krysset.

Övriga ställen att placera kameran på varierar väl lite mellan olika platser och vad man vill ha för bilder. Vid sidan av målet, vid hörnflaggan, högt upp för översiktsbilder med vidvinkel eller teleobjektiv mot målen o.s.v.

Finns nog mycket roligt att fota med remotemöjligheter.

Jonas, vet du om man köpa en netcam box någonstans eller får man tillverka den själv med lexan osv?

/A

...
Jonas, vet du om man köpa en netcam box någonstans eller får man tillverka den själv med lexan osv?

/A
Känner bara några få som har netcam-box och då för hockey. Tror de flesta byggt dem själva faktiskt. Misstänker även att den största kostnaden inte ligger på själva boxen utan på inköp av fisheyes, pw's och kablage.

Jag har planer på att bygga en nu i vinter, får se om det blir av

Jag har kört en del netcam i hockey. Dock väldigt väldigt sällan i Sverige. Tyvärr är det inte tillåtet att montera in en netcam under seriematcher som Hockeyförbundet/Hockeyligan arrangerar. Sverige är enda landet i hockeyvärlden som inte tillåter detta. Men om IIHF står som arrangör är det fritt fram om det godkänner själva lådan. Så de matcher jag har kört i Sverige är träningsmatcher.

Problemet tror jag med att montera en sådan i ett bandymål tror jag att målet är ju så stort så att det är frågan om bilderna blir så bra med ett fish-eye? Annars kan man kanske bygga en större låda som rymmer en annan glugg, men då får man ett annat problem, vikten.

Ett problem till tror jag även här är att få tillstånd. Men det är ju alltid värt att fråga

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar