Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Banding, vertikalt brus
- Trådstartare sunaren79
- Start datum
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om du med "över- eller underexponerad" menar "för ljus eller för mörk" så håller jag med, men det är en fundamental skillnad mellan digital och kemisk fotografi där det i det senare fallet faktiskt är viktigt att exponeringen blir rätt för att svärtningskurvan ska bli korrekt (så att negativet eller diat återger de detaljer man har valt att återge i hög- och lågdagrar). För digital fotografi med en linjär sensor spelar det ingen roll hur man exponerar, förutom att bruset blir mer störande ju mer man förstärker bilden. Det påverkar förstås också dynamiken, men hur ljus eller mörk bilden blir styr man med förstärkningen, och inte med exponeringen.
Vi är överens om det första Per men visst spelar det roll hur mycket ljus jag släpper in till sensorn och det kan jag ju bestämma själv eller hur. För att göra det enkelt så skruvar jag på ett helt manuellt objektiv med adapter på min kamera. Kameran har ingen aning om detta objektiv, för det har ingen kontakt med kameran elektriskt överhuvudtaget. Det är jag som bestämmer hur sensorn ska exponeras. Genom att vrida den mekaniska bländarringen bestämmer jag hur mycket ljus som ska träffa sensorn. Så i det läget har jag svårt att se att det bara skulle handla om förstärkning eller hur? Kollar jag i min Live View så är det lätt att konstatera att det spelar roll vad jag gör med detta objektiv som kameran inte har en aning om existerar ens vilket lätt kan konstaeras genom att det inte raporterar några EXIF-data från objektivet.
Väljer man så att göra detta på bas ISO (ISO 100 i mitt fall), vilket är mitt naturliga läge så sker väl inte så mycket förstärkning heller.
PMD
Aktiv medlem
Klart att du bestämmer hur mycket ljus som träffar sensorn genom att variera bländare och slutartid, men det spelar inte så stor roll för hur ljus eller mörk bilden blir (så länge du inte övermättar sensorn).
Hur ljus bilden blir avgörs av förstärkningen. Antingen förstärkningen som styrs med ISO-inställningen i kameran, eller förstärkningen som man kan göra i RAW-konverteringen i efterbehandlingen.
Hur ljus bilden blir avgörs av förstärkningen. Antingen förstärkningen som styrs med ISO-inställningen i kameran, eller förstärkningen som man kan göra i RAW-konverteringen i efterbehandlingen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo det är klart att det gör, precis som på filmtiden så där är det ingen större skillnad, bara olika media. Vad man gör i efterbehandlingen däremot är en helt annan sak och det var det på den analoga tiden också. Jag pratar om bas ISO digitalt och inget annat.
PMD
Aktiv medlem
Jo det är klart att det gör, precis som på filmtiden så där är det ingen större skillnad, bara olika media. Vad man gör i efterbehandlingen däremot är en helt annan sak och det var det på den analoga tiden också. Jag pratar om bas ISO digitalt och inget annat.
Jo, det är stor skillnad. Med film är det väldigt noga att exponera rätt annars blir svärtningskurvan fel, och det går inte att justera hur ljus eller mörk bilden blir i efterhand utan svåra kvalitetsproblem.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det där vet vi båda två Per. Det är därför jag och många gamla fotografer fortfarande alltid försöker exponera så bra det går under givna förhållanden även med digitalkameror, eftersom vi alltid gjort det. Ska man få det bästa ur exv. dia så måste man vara noga med exponeringen. Där kunde man ju inte efterbehandla överhuvudtaget, eftersom man överhuvudtaget inte var en del av den framkallnings / efterbehandlingsprocessen. Det är dessutom inte heller så att man undgår kvalitetsförluster om man hamnar väl fel även i den digitala världen, även om de praktiska problemen ser lite annorlunda ut där och det vet vi också båda två, så jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Det jag reagerade över var att jag uppfattade att du menade att allt bara handlade om förstärkning i digitalkameror och det gör det ju inte alls bara om man inte helt skärmar av andra parametrar - om vi pratar bas ISO, där jag parkerar i bergis 90% av mina bilder. Eftersom min kamera överexponerar så rör jag mig dessutom i så fall åt andra sidan av skalan .
Det jag reagerade över var att jag uppfattade att du menade att allt bara handlade om förstärkning i digitalkameror och det gör det ju inte alls bara om man inte helt skärmar av andra parametrar - om vi pratar bas ISO, där jag parkerar i bergis 90% av mina bilder. Eftersom min kamera överexponerar så rör jag mig dessutom i så fall åt andra sidan av skalan .
PMD
Aktiv medlem
När det gäller hur ljus eller mörk bilden blir så handlar det bara om förstärkning.
Bengf
Aktiv medlem
När det gäller hur ljus eller mörk bilden blir så handlar det bara om förstärkning.
Ingår exponeringskompensation, i vad du kallar förstärkning. Man vill i bland att bilden blir lite mörkare utan att göra anspråk eller påstå att bilden är korrekt exponerad.
PMD
Aktiv medlem
Hela grejen med resonemanget om skillnaden mellan kemiskt foto och digitalt foto är att det inte finns någon korrekt exponering när det gäller digitalfoto (inom de ramar jag satte upp, med linjär sensor etc). För film är det dock viktigt att exponera korrekt eftersom svärtningskurvan bestäms av exponeringen och framkallningen. För en digital bild bestäms svärtningskurvan av hur mycket man förstärker signalen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hela grejen med resonemanget om skillnaden mellan kemiskt foto och digitalt foto är att det inte finns någon korrekt exponering när det gäller digitalfoto (inom de ramar jag satte upp, med linjär sensor etc). För film är det dock viktigt att exponera korrekt eftersom svärtningskurvan bestäms av exponeringen och framkallningen. För en digital bild bestäms svärtningskurvan av hur mycket man förstärker signalen.
Nu är det så att du fastnat i ett teoretisk resonemang som är tämligen ointressant för mig och förmodligen en hel del andra också. Det enda som intresserar mig rent praktiskt är exponering som jag upplever den i tagen bild med de inställningar jag haft. I det sammanhanget handlar det överhuvudtaget inte bara om "förstärkning" även om man kan välja att ha en rent teknisk syn på sakernas tillstånd men inte ens då tycker jag den hållningen håller eftersom det påståendet är väl luddigt.
Korrekt exponering är f.ö. en ren smaksak. En del gillat "high key" och andra "low" och åter andra hamnar mittemellan.
Bengf
Aktiv medlem
Nu är det så att du fastnat i ett teoretisk resonemang som är tämligen ointressant för mig och förmodligen en hel del andra också. Det enda som intresserar mig rent praktiskt är exponering som jag upplever den i tagen bild med de inställningar jag haft. I det sammanhanget handlar det överhuvudtaget inte bara om "förstärkning" även om man kan välja att ha en rent teknisk syn på sakernas tillstånd men inte ens då tycker jag den hållningen håller eftersom det påståendet är väl luddigt.
Korrekt exponering är f.ö. en ren smaksak. En del gillat "high key" och andra "low" och åter andra hamnar mittemellan.
Min bror hade dille för några år sedan att han skulle ljusa upp alla bilder i Elements, vad bra det blir sa han, brorsan hade passerat dom sjuttio och tyckte att det såg så bra ut, okej en del av bilderna blev väl bra, men många dåliga i mitt tycke, liksom en ljusslöja över motivet, som mattade bilden. mins när man skruvade på Tv:n för mycket ljus dödade kontrasten.
PMD
Aktiv medlem
Oavsett om man fotograferar kemiskt eller digitalt så är det förstås ett "tekniskt resonemang" man måste föra om man ska förstå hur det fungerar. Det är en fundamental skillnad mellan kemiskt foto och digitalt foto. Med kemiskt foto är man låst (mer eller mindre) till egenskaperna hos filmen man har i kameran. Dessa egenskaper kräver att man exponerar korrekt för att få en bild med en svärtningskurva som återger motivet så bra som möjligt. En felaktig exponering ger en sämre bild.
Ovanstående gäller inte för digitalt foto. För digitalt foto gäller det att fånga så mycket information som möjligt vid exponeringstillfället. Sen gör man bilden sån man vill ha den med hjälp av förstärkning. På detta vis arbetar man i stort sett vare sig man vill eller inte, men man kastar bort en massa möjligheter om man inte är medveten om vilka val man har.
Ovanstående gäller inte för digitalt foto. För digitalt foto gäller det att fånga så mycket information som möjligt vid exponeringstillfället. Sen gör man bilden sån man vill ha den med hjälp av förstärkning. På detta vis arbetar man i stort sett vare sig man vill eller inte, men man kastar bort en massa möjligheter om man inte är medveten om vilka val man har.
PMD
Aktiv medlem
High key eller low key har inte så mycket med exponering att göra när det gäller digitalt foto. Det har att göra med hur ljus eller mörk man gör sin bild (kombinerat med hur man väljer sin gamma-kurva).
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
High key eller low key har inte så mycket med exponering att göra när det gäller digitalt foto. Det har att göra med hur ljus eller mörk man gör sin bild (kombinerat med hur man väljer sin gamma-kurva).
Det beror på vilken typ av fotograf du är. Om man äre som jag så strävar man åt att exponera så rätt det går från början för att slippa lyfta bilden (förstärka) i senare del av processen. Vi vet ju alla att det alltid är en kostnad kvalitetsmässigt att göra detta och det går väldigt enkelt att se kostnaden genom att studera ISO-kurvan per variabel hos DxO. Man tappar alltid valörer (dynamiskt omfång) vid förstärkningen, så är det bara och bilderna blir mer orena. Varför ska man vara slarvig med det i onödan när man inte behöver det? Jag tar fortsatt 90-95% av mina bilder på bas-ISO och då är exponeringen helt klart något relevant att förhålla sig till. Jag behöver pratiskt taget aldrig "rädda" en bild idag genom stora korrigeringsinsatser i efterhand.
Tittar jag historiskt på hur mina bilder exponerats genom åren så har det blivit allt enklare att få till en jämn exponering sett över de bilder jag tagit och det beror ju också på att de hjälpmedel jag har idag är bättre än tidigare.
PMD
Aktiv medlem
Förstärkning av signalen är, per definition, alltid något som görs senare i processen. Det kan förstås göras mer eller mindre senare, men med en modern sensor spelar det inte så stor roll när förstärknignen görs.Det beror på vilken typ av fotograf du är. Om man äre som jag så strävar man åt att exponera så rätt det går från början för att slippa lyfta bilden (förstärka) i senare del av processen. Vi vet ju alla att det alltid är en kostnad kvalitetsmässigt att göra detta och det går väldigt enkelt att se kostnaden genom att studera ISO-kurvan per variabel hos DxO. Man tappar alltid valörer (dynamiskt omfång) vid förstärkningen, så är det bara och bilderna blir mer orena.
Att "exponera rätt" med en digitalkamera innebär inte att man får de rätta nivåerna i bildfilen vid exponeringstillfället. Att göra så kan innebära att man kastar bort information som man skulle ha kunna använda vid efterbehandlingen för att göra bilden så bra som möjligt. Se andra stycket i inlägg #54 i den här tråden.
Varför ska man vara slarvig med det i onödan när man inte behöver det? Jag tar fortsatt 90-95% av mina bilder på bas-ISO och då är exponeringen helt klart något relevant att förhålla sig till. Jag behöver pratiskt taget aldrig "rädda" en bild idag genom stora korrigeringsinsatser i efterhand.
Tittar jag historiskt på hur mina bilder exponerats genom åren så har det blivit allt enklare att få till en jämn exponering sett över de bilder jag tagit och det beror ju också på att de hjälpmedel jag har idag är bättre än tidigare.
Digitalt foto är som sagt fundamentalt annorlunda mot kemiskt foto. Att exponera rätt betyder inte samma sak i de båda teknikerna.
Parsi
Aktiv medlem
Förstärkning av signalen är, per definition, alltid något som görs senare i processen. Det kan förstås göras mer eller mindre senare, men med en modern sensor spelar det inte så stor roll när förstärknignen görs.
Att "exponera rätt" med en digitalkamera innebär inte att man får de rätta nivåerna i bildfilen vid exponeringstillfället. Att göra så kan innebära att man kastar bort information som man skulle ha kunna använda vid efterbehandlingen för att göra bilden så bra som möjligt. Se andra stycket i inlägg #54 i den här tråden.
Digitalt foto är som sagt fundamentalt annorlunda mot kemiskt foto. Att exponera rätt betyder inte samma sak i de båda teknikerna.
Mja, genom att skriva ett argumenterande inlägg här, förstod jag till sist vad du menade, så jag behöver kanske inte posta det inlägget.
Det du alltså egentligen menar, är att man skall inte exponera 'knappt' (om man inte är nöd och tvungen), därför att man med en digitalkamera har ett så stort exponeringsomfång? Som man kan utnyttja?
Helmetrock
Aktiv medlem
Det där vet vi båda två Per. Det är därför jag och många gamla fotografer fortfarande alltid försöker exponera så bra det går under givna förhållanden även med digitalkameror, eftersom vi alltid gjort det. Ska man få det bästa ur exv. dia så måste man vara noga med exponeringen. Där kunde man ju inte efterbehandla överhuvudtaget, eftersom man överhuvudtaget inte var en del av den framkallnings / efterbehandlingsprocessen. Det är dessutom inte heller så att man undgår kvalitetsförluster om man hamnar väl fel även i den digitala världen, även om de praktiska problemen ser lite annorlunda ut där och det vet vi också båda två, så jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Du missar en sak. Ligger man på bas-ISO och överexponerar bilden ett steg för att sedan backa ett steg i efterbehandlingen blir effekten densamma som om man hade tagit bilden på ett stegs lägre ISO från början. Det gäller såklart bara så länge man inte blåser högdagrarna, men så länge man inte gör det vinner man på att inte exponera som du kallar rätt från början.
PMD
Aktiv medlem
Det du alltså egentligen menar, är att man skall inte exponera 'knappt' (om man inte är nöd och tvungen), därför att man med en digitalkamera har ett så stort exponeringsomfång? Som man kan utnyttja?
Om man vill, och behöver, så kan man exponera väldigt lite. T.ex. om det är mörkt och man inte vill ha rörelseoskärpa i bilden. Med en linjär sensor spelar det då ingen roll om man har basiso inställt (och förstärker i efterbehandlingen) eller om man ställer in ISO 25600 och inte gör någon förstärkning i efterbehandlingen.
Om man kan välja fritt så bör man dock exponera så rikligt som möjligt, dvs ge sensorn precis så mycket ljus den tål utan att bottna. Då har man samlat in maximalt med information för att kunna göra en så bra bild som möjligt. (Kallas även "expose to the right", med referens till hur histogrammet ser ut vid sådan exponering).