Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrund?

Produkter
(logga in för att koppla)

Myggan_

Medlem
Bakrund?

Här är ett problem, just fått ett rum på 5 x 5 meter i våran källare, köpt en del belysning mm. Men bakrund? (Om jag inte vill måla eller tapetsera) Vad ska man ha för matrial och färg? Har aldrig haft en egen fotostudio förut, vore tacksam om någon kunde berätta om ett bra och billigt sätt för denna fotoamatör! Studion är tänkt att andvänds till portätt- och modellfoto i sv/v.

/ ra.

En neutralgrå pappersbakgrund är en väldigt bra start! Du kan ljussätta så att bakgrunden blir både vit och svart. Senare kan du ju komplettera med en helsvart bakgrund om du vill.

Bakgrunderna kan du t.ex köpa på scandinavian photo. kostar runt en femhundring + moms.

En mer prisvärd bakgrund är svårt att hitta =o)

Lycka till!
Mvh /Peter

Tack Peter! Lät som ett bra altinativ, men jag tittade efter så var det beställningsvara, finns inget lättare sätt att få tag i någon som funkar? :) (Ska nämligen ta några porträttkort redan på fredag)

Kolla på fler ställen om du tror att papper skulle funka bra. (YFO, AIFO m.fl....) Annars kanske du kan prova med svart eller vitt tyg? Ska du plåta halv eller helfigur?

//Peter

Helfigur, ska ta kort på en modell i dvs positioner, liggades, ståndes m.m. Så du menar att en 2 x 2 meters svart tygstycke funkar, kanske ska lägga det dubbelt eller dyrligt?

Helfigur kräver nog större fond... 2x2 är i minsta laget. Det gäller att få bort skarven mellan vägg och tak också (om man null såklart) Personligen tycker jag det är snyggast så.

Mja... Jag skulle nog rekommendera dig att försöka jaga en pappersfond! Den kommer du ha mycket användning av.

Vit fond är ju en del som använder också. Den kan du också ljussätta så att den blir grå och i princip helt svart också med rätt ljus. Den kanske är lättare att få tag på?

Mvh /Peter

japp, ska se efter i den lokalfotobutiken ieftermiddag får se vad dom har att tillgå.
tack för tipsen!

jag har 3 olika bakgrunder.
Svart, blåmelerad och grå. Funkar bra och täcker vad jag behöver...

Alla är av tyg och köpta i vanlig tygaffär på rea...

Den svarta är 1.8*10m och det är trevligt då man får tyg över att lägga på golv och klä stolar m.m.

Min blåmelerade är 2.4*3m och duger hur bra som helst för både hel och halvkropp...

Hemtex, Åhlens eller IKEA m fl har ju alla låga priser på metervara, dock kanske lite smala runt 1,5 m i bredd, men det kanske går att kompensera med två i bredd?

Ska du skjuta s/v kanske det inte är så noga heller om färgen är brun/blå/grå osv.

Ska du har permanenta/utbytbara bakgrunder i tyg kanske en sån där rund gardinstång som vilar på sitt väggfäste är något att tänka på. Detta går ju att borra upp i taket också.

Ska själv fixa till något liknande när jag får tummen ur för att porträttera familjen.

det går bra att göra en skarv i mitten.
Kan ni se skarven på i denna bakgrund?

Bilagor

• sharp03.jpg
    sharp03.jpg
    37.6 KB · Visningar: 334
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar