Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfokusering eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har en 350D samt en nyköpt 17-40/4L och jag är lite osäker om den bakfokuserar. Jag har satt kameran på stativ och tagit bilden med kameran lutande 45 grader.

Ser detta ok ut eller ligger skärpan lite långt bak?

Tack på förhand för hjälpen!
 

Bilagor

  • _mg_2546.jpg
    _mg_2546.jpg
    44.4 KB · Visningar: 266
Det är svårt att säga om ditt objektiv bakfokuserar eftersom resultatet måste tolkas utifrån bl.a. fotograferingsavstånd. Jag tycker nog att bilderna ser ut ungefär som man kan förvänta sig.

För riktigt korta avstånd (makrofotografi) tenderar skärpedjupet att fördela sig lika framför och bakom det inställda avståndet. För större avstånd blir skärpedjupet mer osymmetriskt med mer skärpa bakom inställningspunkten än framför. Detta verkar ju vara precis vad som är fallet med ditt objektiv.
 
Ett litet förtydligande bara...

Bilderna är tagna nära "närgränsen" för fokuseringen (Kanske 0,35m) där första bilden är 40mm zoom och andra bilden är 17mm zoom. Bländare 4.0.

Ser det då fortfarande bra ut?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.