Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakfokus på 18-70 kitobjektivet.

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Har ett nytt 18-70 objektiv som jag köpt begagnat. Problemet är att det uppvisar väldiga bakfokuseringsproblem, mina andra gluggar fungerar utmärkt vad gäller fokus på min D70. Är det möjligt att gå till närmaste Nikon återförsäljare med garantin och få det fixat/utbytt?
 
Hej Göran!

Dessvärre gäller bara garantin för förste ägare.
(och även om du var förste ägare så är det inte sannolikt att de skulle byta ut gluggen rakt av)

Så att gå till en åf är inte att rekommendera (även om de skulle ta det så kommer det gå väldigt långsamt, då du kommer behöva skicka in både hus och objektiv, som de sedan skickar vidare till Nikon)

Det snabbaste sättet är att ta dig till ett Nikon Service center, och lämna in hus och objektiv för att få det justerat på plats.

Lyckat till

MVH
Paul L.
 
Varför skulle garantin bara gälla den första ägaren? Jag har själv en begagnad Canon 10D som bakfokuserade, den fixades på garantin. Garantin gäller prylen du köpt och under en viss tid, om du sedan köpt den ny eller begagnad spelar ingen roll.

Jonas
 
Det låter onekligen märkligt om garantin bara skall gälla den första ägaren. I så fall borde man väl få lov att legitimera sig då det uppstår problem och det har jag aldrig behövt göra tidigare.
 
Det är inte helt ovanligt att garanti bara gäller förste ägaren. I SanDisks garantibevis står detta. Har även varit uppe till diskution på svt:s Plus...
 
jonasandersson skrev:
Varför skulle garantin bara gälla den första ägaren? Jag har själv en begagnad Canon 10D som bakfokuserade, den fixades på garantin. Garantin gäller prylen du köpt och under en viss tid, om du sedan köpt den ny eller begagnad spelar ingen roll.

Jonas

:)

Detta gäller i stort sett allt. (inte nyare bilar där garantin kan föja med till näste ägare)

Garantin gälle inte seconhand marknaden.

tror det eller ej, tillverkar/åf har rätt att neka dig service/garanti om du inte är förste ägare.

När du handlar begagnat så gäller köplagen

Även om du har ett registrerings/köp bevis så gäller inte garantin såvida du inte är förste ägare (hurvida åf/tillverkare skall bevisa att du inte är det är en anna femma..)


Så att du får ett kvitto med när du köper en begagnad vara är enbart bra för dig som köpare att se att varan inte är stöldgods och se hur gammal varan är. Har alltså ingenting med garanti att göra.

Vill du få det bekräftat ring din konsumentvägledare eller Nikon själv.


MVH
Paul L.
 
gost skrev:
Det låter onekligen märkligt om garantin bara skall gälla den första ägaren. I så fall borde man väl få lov att legitimera sig då det uppstår problem och det har jag aldrig behövt göra tidigare.

Japp och det visade hur okunnigt svenska folket är när det gäller konsumentköpslagen.(för alla blev helt shockade) KO representanten fick upprepa det flera gånger för att det skulle gå in i skallen på Sverker :)
 
Senast ändrad:
Vad är "bakfokusering"?

Undrar bara - bra att veta om man själv skulle råka ut för det. Har det med RF "rear focusing" att göra?

//Lasse
 
Jo, det är samma sak...


Angående garantin, så är det nånting som är nödvändigt för att dagens konsumtionssamhälle ska fungera. Folk köper prylar för att testa och sedan säljer vidare. Om garantin bara skulle gälla första köpare då hade många tänkt efter riktigt noga innan köpet.

T.ex. mobiltelefonmarknaden skulle kollapsa, för många vill byta redan efter nån månad. Vem ska då köpa alla beggade mobiler utan den säkerhet som garantin ger? Mobiler har dessutom en högre tendens att självdö än några andra produkter. Samma sak gäller även en del andra brancher, som exempelvis hifi där apparater testas och säljs vidare efter en mycket kort tid. Att kunna sälja vidare är en nödvändighet för att folk ska tycka att det är värt att hålla på med hifi.

Butikerna vet att begagnatmarknaden är viktig och jag har aldrig någonsin hört att någon skulle ha blivit nekad en garantireparation på elektronik.
 
marooned skrev:
Jo, det är samma sak...


Angående garantin, så är det nånting som är nödvändigt för att dagens konsumtionssamhälle ska fungera. Folk köper prylar för att testa och sedan säljer vidare. Om garantin bara skulle gälla första köpare då hade många tänkt efter riktigt noga innan köpet.

T.ex. mobiltelefonmarknaden skulle kollapsa, för många vill byta redan efter nån månad. Vem ska då köpa alla beggade mobiler utan den säkerhet som garantin ger? Mobiler har dessutom en högre tendens att självdö än några andra produkter. Samma sak gäller även en del andra brancher, som exempelvis hifi där apparater testas och säljs vidare efter en mycket kort tid. Att kunna sälja vidare är en nödvändighet för att folk ska tycka att det är värt att hålla på med hifi.

Butikerna vet att begagnatmarknaden är viktig och jag har aldrig någonsin hört att någon skulle ha blivit nekad en garantireparation på elektronik.

Jag kan förstå att folk tycker detta är konstigt. Men det är fakta och inget annat, sen om man tycker att det är rätt eller inte är en anna sak :)

När det gäller att köpa begagnade saker via butik, så är det inte längre köplagen som gäller eftersom du inte köper av privat person. Självfallet kan butiken ge dig garanti genom dem. Hur de sedan löser det med sina leverantörer är deras problem.

MVH
Paul L.
 
Ja, där ser man hur okunnig man är. Tur att det inte står vem som köpt prylen på mitt garantibevis utan bara i vilken butik den är såld i. Nu kommer väl marknaden för förfalskade leg att blomstra, kanske får vi se annonser som:

Begagnad kamera säljes med 1 års garanti kvar, leg medföljer med köparens bild men säljarens personuppgifter för att garantin ska gälla!

Jonas,
Som lär sig nya saker var dag!
 
Konstigt? ingenting är konstigt. Jag skrev bara vad som gäller och det vet butikerna också. Utan överlåtbara garantier blir det svårt att sälja. Sen om garantierna är lagstadgade eller inte, det har ingen betydelse så länge allt rullar på.

Men om aftonbladet drar en snyftstory om nån som har köpt en fet plasma från Blocket som har självdött och butiken vägrar fixa det under garantitiden, lär det bli ett jävla liv. Det vet butikerna om och de reparerar snällt. För butikerna spelar det ingen roll vem som äger produkten. De tar en risk med att lämna garanti och det är inkalkylerat i priset.
 
Det Paul säger är alldeles korrekt. Garanti är något som säljaren FRIVILLIGT lämnar vid köp av en vara och är ett avtal som görs mellan den första köparen och säljaren, INTE den som köper det i andra hand. Nu är det ju så att det inte brukar vara något problem att utnyttja garantin som andra köpare men de har ändå rätt att neka att man får utnyttja garantin.
 
Förstår inte!
RF brukar ju framställas som en positiv feature i Nikons kataloger, typ som IF (Internal Focusing). När blir RF ett problem och inte en feature? Jag vet att detta är ett sidospår, men det vore intressant att få det utrett.

//Lasse
 
marooned skrev:
Konstigt? ingenting är konstigt. Jag skrev bara vad som gäller och det vet butikerna också. Utan överlåtbara garantier blir det svårt att sälja. Sen om garantierna är lagstadgade eller inte, det har ingen betydelse så länge allt rullar på.

Men om aftonbladet drar en snyftstory om nån som har köpt en fet plasma från Blocket som har självdött och butiken vägrar fixa det under garantitiden, lär det bli ett jävla liv. Det vet butikerna om och de reparerar snällt. För butikerna spelar det ingen roll vem som äger produkten. De tar en risk med att lämna garanti och det är inkalkylerat i priset.

:) det är väl bra att allt rullar på.

/MVH
Paul L.
 
RF och "bakfokus" är inte alls samma sak.

RF, rear fokus, innebär att objektivet fokuserar genom att röra endast de bakre linselementen. Ungefär som internfokusering. Fördelen är att fokuseringen går snabbare och att objektiven nomralt har incke rörlig frontlins/filtergänga.

"Bakfokus" är ett problem som vissa kameror/objektiv har. Fokus hamnar inte där man tänkt. Normalt beror på det SBS, skit bakom spakarna, dvs fotografen har inte koll på hur fokusensorerna arbetar. I vissa fall blir det trots noggrann inställning fel och då måste kamera/objektiv justeras. Felet är att fokussensorn och filmen/sensorn inte har exakt lika avstånd från objektivet.
 
Jag har nu varit i kontakt med två lokala Nikonåterförsäljare och båda två erbjuder sig att åtgärda problemet. Den ena butiken låter mig betala frakten till och från Nikons serviceställe (Ca 200kr), i den andra butiken fick jag inget svar angående detta.

Klart är i alla fall att båda butikerna åtar sig problemet mot uppvisande av garanti, förmodligen är det väl ett ställningstagande i hur mån man är om sina kunder i valet om att kräva att endast första köparen får utnyttja garantin.

I mitt fall kommer valet av butik att falla på den butik där jag köpte min D70, förhoppningsvis känner de lite mer behov kundservice.
 
Det må vara frivilligt enligt lag, men jag vill påstå att merparten av handlarna faktiskt hedrar garanti även vid sekundära köpare som goodwill.
 
objernulf skrev:
RF och "bakfokus" är inte alls samma sak.

RF, rear fokus, innebär att objektivet fokuserar genom att röra endast de bakre linselementen. Ungefär som internfokusering. Fördelen är att fokuseringen går snabbare och att objektiven nomralt har incke rörlig frontlins/filtergänga.

"Bakfokus" är ett problem som vissa kameror/objektiv har. Fokus hamnar inte där man tänkt. Normalt beror på det SBS, skit bakom spakarna, dvs fotografen har inte koll på hur fokusensorerna arbetar. I vissa fall blir det trots noggrann inställning fel och då måste kamera/objektiv justeras. Felet är att fokussensorn och filmen/sensorn inte har exakt lika avstånd från objektivet.

SBS, säger du...hur kan jag påverka autofokusen..? Vad är det man bör känna till ang fokussensorerna för att inte drabbas av backfokus?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar