ANNONS
Annons

Bajonett - Canon 300

Produkter
(logga in för att koppla)

henkrikroos

Aktiv medlem
Mitt 300 f4 is från -03 har börjat glappa.
Har letat mig fram till att fattningen heter cy1-2497 , men mina googlekunskaper tar slut därefter. Jag får bara upp till 70-200 etc och med andra siffror på slutet.
Är det någon som kan säga om det skiljer mellan de olika cy1-2497-xxx eller kan peka mig mig i rätt riktning var jag kan hitta rätt fattning?

Bilagor

• B9E43505-1757-4A6B-BF35-BEF45B660980.jpeg
    B9E43505-1757-4A6B-BF35-BEF45B660980.jpeg
    358.6 KB · Visningar: 33
Mitt 300 f4 is från -03 har börjat glappa.
Har letat mig fram till att fattningen heter cy1-2497 , men mina googlekunskaper tar slut därefter. Jag får bara upp till 70-200 etc och med andra siffror på slutet.
Är det någon som kan säga om det skiljer mellan de olika cy1-2497-xxx eller kan peka mig mig i rätt riktning var jag kan hitta rätt fattning?

Hur glappar det, får inte objektivet kontakt med kameran eller glappar det vid objektivets bajonettfattning?
Om kontaktproblem googla på CY1-2786 Main PCB

Flyttade en sådan ring från ett 70-200 f2.8 L till ett 300 f2.8 L IS och den passade så det är mycket möjligt att det är samma artikel, alla från början av 2000-talet..

Objektivet är alltså ett Canon EF 300 f 1:4.0 L IS USM

Gjordes detta med mer än en typ av fattning menar du, Tony?
Jag missförstod att han bara ville byta fattningen. Fick för mig att han letade efter nytt objektiv och ville veta vad fattningen hette (när han letade objektiv). Då hade kameramodellen spelat roll ifall han hade en fullformatare (canons ef-s mfl. - objektiv går ju inte att montera på fullframe)

Den där blanka ringen kan du köpa på Ebay. Kostnad 5-600 kr.

Ja jag har försökt leta men hittar inte. Kamerateknik och canon rcc vägrar svara på om bajonettringen fortfarande finns eller utgått. Dom vill att jag ska skicka in den bara. Kul att betala för att dom ska se på objektivet och sedan säga att ringen inte finns längre.. i min värld är det tre skruvar som ska lossas. Jag fick ett pris på 3000kr för detta……

Som sagt, den enda bajonettringen jag hittar med 2497 har ytterligare siffror bakefter sig, och där står inte 300 f4 is usm i kompatibilitetslistan.

Beakta att Canon, till skillnad från flera andra tillverkare inte använder tunna distansringar för att justera små skillnader i bak- eller framfokus. Det gör att fattningen finns i lite olika tjocklekar. Byter man till en annan EF fattning kan registeravståndet bli lite fel med konsekvent back- eller frontfokus. Detta är nog FFA ett problem om det används på en DSLR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar