Annons

Badminton

Produkter
(logga in för att koppla)

saramaria74

Medlem
Hej alla vänliga människor på fotosidan.se!

Jag ska hjälpa till, alltså fotografera, vid ett stort mästerskap i början av maj och behöver lite tips vid olika idrotter. Därför har jag startat några diskussioner, fast alla diskussionerna gäller samma ställe men de olika diskussionerna är uppdelade, alltså egen diskussion om "varje idrottgren" om ni förstår det...?
Jag ska "reka" alla ställen, där tävlingarna ska pågå.

I den här diskussionen vill jag så gärna få tips/"bra att veta" om badminton...

* Är det någon som har fotograferat badminton inne i någon hall?

* Stör blixten badmintonspelarnas koncentration under matchen? Jag har tänkt att pröva med slowblixt, så blir det lite mer rörelse i bilderna. Så bättre att göra det vid uppvärmningen eller fråga spelarna personligt? Eller blir det för mycket för dom?

* Vad ska jag tänka på för att kunna ta bra bilder? Förutom ha ett ljusstarkt zoom-objektiv och kolla vitbalansen i hallen...

Tacksam för all tips/råd!

Hälsningar // Sara

Kör inte med blixt. Bilderna blir lätt lite platta och tråkiga då. Ljuset borde vara ganska dåligt så vird upp till 1.8 och ISO1600.

Det finns en risk att då aldrig fångar bollen om du inte kör med blixt.
Den är liten, rör sig fort och det är dåligt ljus i hallarna => långa slutartider och rörelseoskärpa på bollen som är flera gånger längre än vad bollen är.

Det ser lite tokigt ut om alla spelarna slår i tomma luften. En boll skulle tillföra mycket fartkänsla.

viktor1623 skrev:
Kör inte med blixt. Bilderna blir lätt lite platta och tråkiga då. Ljuset borde vara ganska dåligt så vird upp till 1.8 och ISO1600.

Problemet är isåfall att jag har 300D och det syns mycket brus om jag använder iso1600 inne i hallen och jag har inte så bra objektiv, alltså ljusstarka.

Jag har tänkt mig att ha blixt då med iso 800 eller 400 och då men då istället med långsam slutare, så får man lite fartkänsla i bilden ändå på något sätt.
Men jag är mest rädd att jag kommer att störa spelarna då, har tänkt att köra det vid uppvärmningen istället och självklart fråga spelarna om det är ok för dem.

Men jag ska försöka ta i något ljusstarkt objektiv som jag kan låna...

Ja, vi får se hur det blir, jag kan gärna lägga upp bilderna efter jag har varit i Malmö och plåtat. =) så får vi se om det blivit bra eller inte... :D

// Sara

Du kan vara helt säker på att du inte får fotografera med blixt. Helt uteslutet att någon av spelarna tillåter att du slår en blixt i ögonen på dem under spelet.

Jag är själv badmintonspelare, och blixt är tyvärr helt uteslutet. Även på uppvärmningen lär det bli svårt, iom att det antagligen spelas matcher på banorna runtomkring.

Du bör jobba med tider kring 1/400 skulle jag tippa. Det är en väldigt snabb sport. Kan nog vara ganska svårt att följa spelarens rörelseschema till en början, men efter en stunds plåtande är du nog varm i kläderna. När det gäller spelbilder är det inte helt fel att t ex inrikta sig på ett visst hörn av banan och fota när spelaren kommer till det hörnet.

Serve/serveretur är det enklaste att fota. När det gäller idrottsbilder är det ju för den delen inte fel att plåta ansiktsuttryck och kroppsspråk heller.

Då jag själv fotat har jag använt mig av ett 50/1.8, men då gäller det att ha tillträde till platser alldeles vid sidan om banan...

Var ska du fota? Aurahallen? Kan intyga om att den är mööörk ;)

Vad handlar det om för tävling?

själv badmin-spelare, glöm blixtenn.

ett tips på effektfulla bilder är att stå vid ett av hörnen, komponera så att alla spelare syns i bilden (2-4) och vänta på en hoppsmash från bakre delen av planen. ta bilden lite innan träff av bollen (2 dm ca). hyffsat snabb slutartid. kroppen skarp, armen lite suddig, rack/boll relativt suddig.

en bra bild iaf.

viktor1623 skrev:
ISO1600 är inga problem på 300D. Jag tycker att det är fullt acceptabelt.

kanske för dig, ja men inte för mig. Bruset stör skärpan mycket i bilderma...

Jag har alltid använt ISO1600 i idrotthallarna och jag märker att de flesta av bilderna kunde ha blivit bättre OM bruset inte stör så mycket.

Jaja, det spårar lite ur nu men det är ju en smakfråga för alla fotografer, så ISO1600 smakar inte så skärpa för mig... ;o)

//Sara

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar