ANNONS
Annons

Backup på externa hårddiskar till ReadyNas?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Jag skulle vilja göra backuper på min Mac Book Pro samt mina 3 externa hårddiskar. Totalt ca. 4TB, jag har kikat på Netgears ReadyNas men jag hittar ingen info om backup av externa hårddiskar. Klarar den göra backuper av externa hårddiskar? Idag gör jag all backup manuelt vilket tar väldigt lång tid.
 
Jag skulle vilja göra backuper på min Mac Book Pro samt mina 3 externa hårddiskar. Totalt ca. 4TB, jag har kikat på Netgears ReadyNas men jag hittar ingen info om backup av externa hårddiskar. Klarar den göra backuper av externa hårddiskar? Idag gör jag all backup manuelt vilket tar väldigt lång tid.

Du kan köra Apples Time Machine.
Jag lagrar alla mina bilder på en Netgear Ready NAS i RAID konfiguration på så sätt har jag all data i automatiskt uppbackat. Är totala datamängden 4TB behöver du kanske två - tre NAS Servers

//Leif
 
Jag skulle vilja göra backuper på min Mac Book Pro samt mina 3 externa hårddiskar. Totalt ca. 4TB, jag har kikat på Netgears ReadyNas men jag hittar ingen info om backup av externa hårddiskar. Klarar den göra backuper av externa hårddiskar? Idag gör jag all backup manuelt vilket tar väldigt lång tid.

Varför vill du ha 3 externa diskar som säkerhetskopieras till en nätverkslösning? Kör du en nätversklösning med ett "säkert" filsystem (typiskt raid 5) så är väl den det primära lagringsarean och som det sedan skall göra backup på?

Ett alternativ till ReadyNas (Klarar upp till 10Tb lagring.)
http://www.dustin.se/pd_5010443506.aspx
 
Sorry, såg inte vart länken i inlägget ovanför mitt gick.
Har en polaresom kör skolfoto och backar på Drobo, nöjd? Yess
 
Jag jobbar med både video och foto och jag tror att det blir alldeles för segt att jobba direkt mot en server därför kör jag med två stycken firewirehårdiskar, en med 1TB video och en med 1TB foto. Fotodisken börjar däremot bli full så jag är inne på en tredje disk. Jag brukar ibland ha mina hårddiskar med mig och när jag kommer hem skulle jag vilja kunna plugga in dessa i datorn och synka mina "tillagda eller ändrade" bilder och filmer.

Är detta möjligt med Drobo?
 
Jag jobbar med både video och foto och jag tror att det blir alldeles för segt att jobba direkt mot en server därför kör jag med två stycken firewirehårdiskar, en med 1TB video och en med 1TB foto. Fotodisken börjar däremot bli full så jag är inne på en tredje disk. Jag brukar ibland ha mina hårddiskar med mig och när jag kommer hem skulle jag vilja kunna plugga in dessa i datorn och synka mina "tillagda eller ändrade" bilder och filmer.

Är detta möjligt med Drobo?

Det hänger väl mer på backupprogramvaran är på servern. Rätt programvara löser detta utan något problem.
 
Precis!

Men vilken programvara skall jag köpa?

Hur gör ni andra som jobbar med stora filer? Finns det någon som använder Drobo eller någon liknande Nas som gör backuper på externa hårddiskar som kan rekommendera en bra mjukvara? Jag vill gärna veta att det fungerar lika smidigt i praktiken som i teorin.
 
Börja med att prova det program som oftast följer med. De brukar vara lite enklare alt. någon "light" version av ett riktigt backup program som fungerar utmärkt till att säkerhetskopiera urvalda kataloger eller vissa filtyper.

/Håkan
 
Precis!

Men vilken programvara skall jag köpa?

Hur gör ni andra som jobbar med stora filer? Finns det någon som använder Drobo eller någon liknande Nas som gör backuper på externa hårddiskar som kan rekommendera en bra mjukvara? Jag vill gärna veta att det fungerar lika smidigt i praktiken som i teorin.

Du kör ju Mac, då finns Timemachine vilket är jätteenkelt, drobo har jag för mig har stöd för det.
Annars finns ju rsync, en gammal klassiker som klarar det mesta för hemmabruk och finns på Mac via kommandottolken. (gratis är ju trevligt)

Om jag fattat det hela rätt så vill du ta din lap-top + tre diskar med dig ut.
Du jobbar mot de tre externa diskarna även när du är hemma av prestandaskäl.
Du vill du säkerhetskopiera nytt data på diskarna till en säker lagring på lokalt nätverk.

Jag hade nog använt rsync till det, det är en så pass enkel backupprofil fast jag är ju en UNIX-nörd och är klart färgad i mina val av verktyg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.