Annons

Backup på CD eller DVD?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
JAg gör i nuläget min foto backup på CD-R.
Hur länge håller detta?
Håller en DVD-R (eller DVD+R) bättre eller sämre, eller lika?
Funderar nämligen på att köpa DVD-Brännare.


/Jocce
 
DVD-r/+r bör hålla längre eftersom dataskiktet är skyddat av plast på båda sidorna. På CD-R angrips skiktet (på baksidan) snabbare av luft och annat.
 
Extern hårddisk

Jag har köpt en extern hårddisk istället. Mkt lättare att köra backup och får plats med mkt mer. Tryck på en knapp och sen körs allt nytt in som backup. Finns upp till 250-300 Gbyte som förra våren kostade c. 2500kr.

/Peter
 
Peter>> har du bilderna på två hårddiskar då? annars har du ingen backup...

Jag kör månadens bilder på den interna hårddisken och en kopia på min externa. När månaden är slut räcker det till en DVD ungefär. Då bränner jag en sån o raderar det som ligger på den interna hårddisken...

Enligt nån facktidning som jag refererade till i nån annan tråd angående CD´s hållbarhet räknar man med att DVD är (ännu) sämre än CD vad gäller hållbarhet... men jag räknar med att hinna bränna om allt på nästa generations lagringsmedia också. Sen får barn o barnbarn ta över...
 
Re: Extern hårddisk

RosènMedia skrev:
Jag har köpt en extern hårddisk istället. Mkt lättare att köra backup och får plats med mkt mer. Tryck på en knapp och sen körs allt nytt in som backup. Finns upp till 250-300 Gbyte som förra våren kostade c. 2500kr.

/Peter
300GB, det är 42,8 stycken 700MB-cd. Skulle inte räcka för mig som lagring.
 
Re: Re: Extern hårddisk

Ni med riktigt stora behov av lagringskapacitet bör ta en titt på tape-backup system.

En snabb sökning på dustin.se ger bl.a. att ett 1.2TB tape kostar 1995:- till en läsare som i sig kostar 7-8kkr. Om jag nu tolkar det hela rätt - är ingen expert på backupmedia.
 
Re: Extern hårddisk

RosènMedia skrev:
Jag har köpt en extern hårddisk istället. Mkt lättare att köra backup och får plats med mkt mer.

Japp, jag köpte precis en 250gb extern backup HD (maxtor USB2) snabbare och bekvämare än CD..allt på samma ställe..enkelt och smidigt att ta med sig oxå.

Sen gör jag extra backup av de viktigaste bilderna på Kodak ultima oxå.

Ska jag göra "kopia" på många bilder (förutom de jag har på Backup HD:en) så använder jag DVD+R.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Extern hårddisk

Calle S skrev:
300GB, det är 42,8 stycken 700MB-cd. Skulle inte räcka för mig som lagring.

Nu har du väl räknat lite fel iaf? utan decimal stämmer bättre (428st)
för övrigt är det ju bara att köpa fler hårddiskar i så fall...kostnaden per GB är inte större.
 
hehe, det är inte många som kan räkna! =)

Rätt svar är 408 hela skivor, eftersom HD-tillverkarna använder en annan bas för sina megabyte.

300*1000^3/(700*1024^2)

Men vafan, det är fortfarande en hel hög skivor.
 
Hur många skivor det blir exakt som får plats hänger ju på formatering och hur väl man fyller upp en cd-skiva o.s.v..men runt 400..japp...det är mååånga skivor..använder man istället DVD+R (4.7 GB) så blir det inte lika fasligt många dock.
 
Re: DVD+RW

hakanv skrev:
Jag använder DVD+RW och ett program som heter Winbackup och en Pioneer DVR-106D som tar alla skivor jag har provat, och det fungerar suveränt. DVD+RW skivorna kostar från ca 19:- st, så det blir billigt per Mbyte.

Winbackup finns här: http://www.liutilities.com/products/winbackup/

/Håkan
DVD-brännarna börjar bli såpass billiga nu, så jag har börjat kolla lite. Vad är standard egentligen, finns ju både nåt som heter + och -?
Jag vill köra på det formatet som alla som har en DVD-läsare kan ta, typ ISO 9600 på vanlig cd idag.
 
Senast ändrad:
Som jag förstår det hela är CD-R formatet (ISO) standardiserat och ska fungera i alla läsare oberoende av operativsystem. Det är en orsak att hålla kvar vid CD-R fram tills dess det finns en etablerad DVD-R standard.

Med tanke på CD-R formatets spridning och att DVD-läsare tar det bör det ha åtskilligt med livslängd kvar.
 
janc skrev:
Som jag förstår det hela är CD-R formatet (ISO) standardiserat och ska fungera i alla läsare oberoende av operativsystem. Det är en orsak att hålla kvar vid CD-R fram tills dess det finns en etablerad DVD-R standard.

Jag förstår inte varför du inte skulle kunna bränna på dvd? det är ju inte så att i morgon kommer standarden ändra och alla dvdläser kommer gå sönder! :)
 
DVD kan bli en kortlivad episod i lagringshistorien... vi byter media fortare o fortare.

Blue-Ray (DVD G2) kan redan köpas o ger lagringsutrymme på 23 GB... men redan i början av 2005 kommer tredje generationens DVD som rymmer en TB, tusen GB... och det med mycket hög överföringshastighet. Räkna med ett års förskjutning innan de olika formaten når oss vanliga dödliga. Källa Elektronikvärlden 11/2003. Där testar man också CD och DVD´s livslängd under grymma betingelser...

Ser fram mot 1 TB microdrive... lär behövas när vi når 100 megapixelnivån...
 
Visst går allting snabbt fram - men det enda man då kan rekommendera är ju att inte hålla sig i framkanten!
CD och DVD är etablerade (blueray är det däremot inte, osv).
Har själv ett gäng 1Gb Jaz-skivor ifrån ca1995 som nu är helt värdelösa. Jag borde köpt några extra hårddiskar istället... Tji fick jag för att jag trodde det formatet skulle bli något.
 
ohls skrev:
Jag förstår inte varför du inte skulle kunna bränna på dvd? det är ju inte så att i morgon kommer standarden ändra och alla dvdläser kommer gå sönder! :)

Fråga de t.ex på SVT som försöker hitta Betamax spelare.... men visst kan du göra det om du ser till att lagra bilderna igen om den variant du valt verkar vara på väg bort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.