Annons

Backup för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Den inbyggda hårddisken är för liten för alla bilder, så upplägget är att jag jobbar mot en extern hårddisk. Den ska backup:as med jämna mellanrum på en annan extern hårddisk. Klarar Timemachine av att sköta backup:er av en extern hdd mot en annan?

Japp det klarar TM.

Hej!
Jag vågar inte svara på det det. Får helt enkelt testa hemma för att kunna svara på det.
Är hårdiskarna trådlösa eller är de alltid kopplade via USB eller liknande?
Jag tror inte det ska vara någon omöjlighet. Så länge du inte kör en mac hårddisk utan en tex Lacie där inställningsmöjligheterna är större.

Den inbyggda hårddisken är för liten för alla bilder, så upplägget är att jag jobbar mot en extern hårddisk. Den ska backup:as med jämna mellanrum på en annan extern hårddisk. Klarar Timemachine av att sköta backup:er av en extern hdd mot en annan?

Ok, funkar det alltså att med Timemachine,

1. Först göra en backup av allt som finns i datorn, iställningar och sånt, mot en extern håddisk.

2. Sedan plugga i två andra externa hårddiskar, varav en är den jag normalt arbetar emot, och synka dem mot varandra (i stort sett enbart bilder)?

Känner Timemachine igen respektive av alla tre externa håddiskarna?

Jag har för närvarande:
-2x Western Digital My Book 1TB USB, som jag har bilderna på (den ena är backup), och
-2x Western Digital My Book 320 GB USB som kan användas till backup av det som finns på datorn.

Tids nog ska jag byta till nåt med firewire, dessutom vill jag ha ytterligare en backupdisk, men nu vill jag bara få ordning på systemet med det jag har, om det är möjligt.

Senast ändrad:
Ja, i princip samma fråga som trådskaparen hade, men tre och ett halvt år senare.

Har en Macbook P och har alla bilder på en extern hårddisk. Jag vill kunna backup:a den externa mot en annan identisk extern hdd. Det ska göras genom att endast ändrade filer rörs.

(Det interna ska backup:as med Timemachine mot en annan hdd.)

Är det någon som har något program att rekommendera till detta?

Tacksam för svar!

Jag kör denna http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=11468
Tips ä'r att maila Lacia. De svarar snabbt.

Ok, funkar det alltså att med Timemachine,

1. Först göra en backup av allt som finns i datorn, iställningar och sånt, mot en extern håddisk.

2. Sedan plugga i två andra externa hårddiskar, varav en är den jag normalt arbetar emot, och synka dem mot varandra (i stort sett enbart bilder)?

Känner Timemachine igen respektive av alla tre externa håddiskarna?

Jag har för närvarande:
-2x Western Digital My Book 1TB USB, som jag har bilderna på (den ena är backup), och
-2x Western Digital My Book 320 GB USB som kan användas till backup av det som finns på datorn.

Tids nog ska jag byta till nåt med firewire, dessutom vill jag ha ytterligare en backupdisk, men nu vill jag bara få ordning på systemet med det jag har, om det är möjligt.

För att förtydliga enligt ovan. Time Machine gör backup på alla diskar som är inkopplade om du inte aktivt säger att det inte skall ske. Dock så måste disken vara inkopplad via USB eller FireWire. NAS diskar kan det inte göras automatisk backup på. Dock så kan man ju köra en NAS disk som TM disk, det är inga problem.

Sedan så måste ju såklart diskarna vara inkopplade när backupen körs. Jag använder ett tillägg som heter TimeMachine Editor som gör att man kan styra hur ofta TM skall gör backup, jag tycker personligen att 1 gång i timmen är för mycket. Så jag har ställt in mi på tre ggr per dag, en på morgonen och en på eftermiddagen och en sent på kvällen. Funkar riktigt bra.

Inser att TM backup:ar hela innehållet på den interna disken (inställningar, filer, dokument, o s v...), till en extern. Det är väl det det går ut på gissar jag.

MEN vill bara dubbelkolla. Kan TM även sköta synkning mellan två externa hårddiskar, utan att blanda in den interna hårddisken (förutom för själva processen förstås)? Alltså, inte spara nån historik och bilder över hur systemet såg ut vid olika tidpunkter, utan endast rakt av synka de två externa med varandra på kommando.

Mac hårdisk.=Apple Hårddisk´=Time Capsule
jag vet inte hur många inställningsmöjligheter. Jag har inte räknat.

Jag använder endast Time Capsule som back up. Tycker det fungerar fantastiskt bra. Den gör en back up varje timma som min dator är igång på mitt trådlösa nätverk hemma. Allt sker i bakgrunden och jag märker inte av det (förutom en liten ikon som snurrar). Behöver inte oroa mig för att jag skulle glömt göra en back up.

/D

Inser att TM backup:ar hela innehållet på den interna disken (inställningar, filer, dokument, o s v...), till en extern. Det är väl det det går ut på gissar jag.

MEN vill bara dubbelkolla. Kan TM även sköta synkning mellan två externa hårddiskar, utan att blanda in den interna hårddisken (förutom för själva processen förstås)? Alltså, inte spara nån historik och bilder över hur systemet såg ut vid olika tidpunkter, utan endast rakt av synka de två externa med varandra på kommando.

Ja i princip så kan du ju i TimeMachine inställningspanelen välja att exkludera hela din interna HDD och bara ha kvar din externa i backup syncen. Dock så vet jag inte om det är optimalt. Det får du ta ställning till själv. Svaret är iallafall att det går.

Svaret är iallafall att det går.
Det beror på hur man definierar "att det går". Det blir bökigt att konfigurera om TimeMachine för att göra en kopia på en extern disk till en annan extern disk om man vanligtvis använder TimeMachine för att säkerhetskopiera övriga diskar. Dessutom blir inte kopian en exakt kopia, den innehåller information skapad av TimeMachine. Det är mycket enklare och säkrare att använda ett program som är framtaget för uppgiften, t.ex. "SuperDuper!".

Det beror på hur man definierar "att det går". Det blir bökigt att konfigurera om TimeMachine för att göra en kopia på en extern disk till en annan extern disk om man vanligtvis använder TimeMachine för att säkerhetskopiera övriga diskar. Dessutom blir inte kopian en exakt kopia, den innehåller information skapad av TimeMachine. Det är mycket enklare och säkrare att använda ett program som är framtaget för uppgiften, t.ex. "SuperDuper!".

Jag håller inte med om att det skulle vara svårt att konfigurera, men det beror kanske på hur man har satt upp sin miljö. Det blir ju inte en exakt kopia i den meningen att man ansluter backup disken och kan bläddra på den på samma sätt som disken man gjort backup på. Men det är ju inte så TM är uppbyggt.

Men Super Duper är ett väldigt bra alternativ om man vill ha en exakt kopia på disken hela tiden. Den har dock strulat för mig några gånger förut så numera kör jag bara med TimeMachine och det funkar ypperligt. (För mig.)

SuperDuper skriver över filer som ändrats, det gör inte TimeMachine. Sedan så tycker jag att sättet att bläddra bland andra backuper är överlägset i TM jämfört med Superduper som ju inte har den möjligheten.

Jag håller inte med om att det skulle vara svårt att konfigurera, men det beror kanske på hur man har satt upp sin miljö.
Tycker du verkligen inte att det blir bökigt att konfigurera om TimeMachine före och efter varje tillfälle man vill göra en backup av den externa disken med bilder? Önskemålet var ju att fortsätta använda TimeMachine för de vanliga diskarna plus en ny metod för att göra backup av en extern disk till en annan extern disk (och endast kopiera de ändrade bilderna).

Tycker du verkligen inte att det blir bökigt att konfigurera om TimeMachine före och efter varje tillfälle man vill göra en backup av den externa disken med bilder? Önskemålet var ju att fortsätta använda TimeMachine för de vanliga diskarna plus en ny metod för att göra backup av en extern disk till en annan extern disk (och endast kopiera de ändrade bilderna).

Oj läste ursprungsfrågan slarvigt. Jo det är ju såklart lite besvärligt :) Nu läste jag Tomas fråga igen och jag håller med om att han borde nog köra SuperDuper istället.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto