Annons

Backup för Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har hittills använt .mac´s Backup för att backuppa mina bilder till en extern hårddisk men nu ska jag säga upp mitt .mac-abbonemang och därför behöver jag tips på bra program.

Det jag saknar när jag letar efter backup-programvara är inkrementell backup, alltså att programmet spårar förändrade filer och bara kopierar dessa. Det får gärna vara gratis eller väldigt billigt.

Retrospect är ju en komptetent gammal trotjänare:

http://www.emcinsignia.com/products/smb/retroformac/

+ Man kan göra fullständiga eller 'incremental' backups
+ Man kan applicera allehanda filter om man inte vill ha med alla filer på en disk/i en folder
+ Man kan göra backup till skivor, hårddiskar m.m.
+ Varje backup ger ett snapshot som kan återskapas (du kan t.ex. återfå en fil som du har råkat ändra på felaktigt och sedan gjort en ny backup (rsync skulle bara ha kvar den senaste felaktiga versionen t.ex.))

- Kostar pengar
- Krångligt gränssnitt innan man har förstått filosofin in programmet
- De är ganska sega på att uppdatera programmet för nya enheter (DVD-brännare etc)
- Inte uppdaterat för Intel-macar ännu (inte för att det spelar så stor roll då flaskhalsen är läsning/skrivning inte CPU-kraft)

Retrospect brukar ofta följa med externa diskar. Western Digitals MyBook Pro tex. Lacie diskarna har ju silverkeeper men det har jag inte provat.

Sedan ska det ju komma någon form av backup inbyggt i osx i nästa versiom men det är ju inte förren i höst.

M

Tack för alla tipsen.

Det ska bli spännande att se hur Time machine blir när nästa OSX släpps. Kan dock inte vänta utan måste skaffa programmet i juni någon gång.

Retrospect har jag försökt med tidigare men då stöddes inte mina hårddiskar.

Ska kolla resten av tipsen efter dagens målarpass i barnens rum.

Jag har nu köpt Sync backup från Decimus vilket kostade mig 170:- på ett ungefär. Känns lagom lättanvänt och befriat från funktioner som jag inte behöver. Gillar också att det kopierar över filerna som de är till backupenheten istället för att som Apples backup göra egna paket av dem.

edsjo skrev:

rsync skulle bara ha kvar den senaste felaktiga versionen t.ex.

Nja, man kan ju köra rsync till en ny katalog varje
gång, och använda --link-dest för att hårdlänka filer som
inte ändrats sedan förra körningen. På det sättet får man
en sorts "inkrementella snapshots" där bara de filer som
ändrats tar någon plats.

Backupprogram mac - drar liv i tråden

Ja, i princip samma fråga som trådskaparen hade, men tre och ett halvt år senare.

Har en Macbook P och har alla bilder på en extern hårddisk. Jag vill kunna backup:a den externa mot en annan identisk extern hdd. Det ska göras genom att endast ändrade filer rörs.

(Det interna ska backup:as med Timemachine mot en annan hdd.)

Är det någon som har något program att rekommendera till detta?

Tacksam för svar!

Hej!
TimeMachine om du kommer köra en Mac Burk. Det enda du behöver är en antingen trådlöst hårddisk eller en USB hårddisk.

(Jag kör en Lacie Network d2 ligger på 1500-3000 beroende på storlek. Tyvärr varken gratis eller billigt) .

Du kan även dela upp din inbyggda hårddisk i partiotioner om den är tillräckligt stor men mindre bra om den HDn kraschar.

edit: Man behöver inte köra Mac Hårddiskar bara för att man kör mac backups. Mac Hårdiskar är ju oftast dyrast =)

Jag har hittills använt .mac´s Backup för att backuppa mina bilder till en extern hårddisk men nu ska jag säga upp mitt .mac-abbonemang och därför behöver jag tips på bra program.

Det jag saknar när jag letar efter backup-programvara är inkrementell backup, alltså att programmet spårar förändrade filer och bara kopierar dessa. Det får gärna vara gratis eller väldigt billigt.

Hej!
TimeMachine om du kommer köra en Mac Burk. Det enda du behöver är en antingen trådlöst hårddisk eller en USB hårddisk.

(Jag kör en Lacie Network d2 ligger på 1500-3000 beroende på storlek. Tyvärr varken gratis eller billigt) .

Du kan även dela upp din inbyggda hårddisk i partiotioner om den är tillräckligt stor men mindre bra om den HDn kraschar.

Den inbyggda hårddisken är för liten för alla bilder, så upplägget är att jag jobbar mot en extern hårddisk. Den ska backup:as med jämna mellanrum på en annan extern hårddisk. Klarar Timemachine av att sköta backup:er av en extern hdd mot en annan?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto