Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backup för hela datorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Cool. I princip lika länge som mig alltså. (Jag har dessutom hunnit med att ansvara för den nordeuropeiska IT-driften för världens största rederi i cirka nio år också, och har i min mobiltelefon tillgång till minst tre dussin MVP'er och cirka ett halvdussin personer med källkodsaccss till Microsofts produkter).

Men, jag trodde vi skulle diskutera vad som var problemet var med systemåterställning, och inte jämföra CV'n?

Så, vad är objektiviteten? vad du TYCKER rör mig inte i ryggen om du inte har några bra case studies att backa upp det med.

Jag uttryckte mig nog både slarvigt och lite drygt.
Microsofts variant är inte skräp, men det finns i mitt tycke andra produkter som är mer skottsäkra än Microsofts. Jag har vid ett antal tillfällen stött på problem med ms, medans andra jag använt aldrig fallerat. Men som sagt, du har helt rätt, Microsofts är inte skräp, den fungerar "nästan jämt".
 
Intressant läsning! Tyvärr så är jag en duvunge i detta sammanhanget. Här gäller det att lära. Skall läsa på clonezillas sida, och se hur långt jag hänger med.

Jag kom just från Kjell o company där jag frågat lite och fått svaret; "nej det är inte möjligt att göra en kloning av sin dator. Du får inte programmen till att starta igen, du måste ändå ominstallera dem."

"Teknikmagasinet har en "dockningsstation" (plexgear) där man sätter in en originaldisk och en mottagardisk i och sedan klonas originaldisken med ett knapptryck."


Det där lät enkelt. Fast jag uppfattar det som att jag skall plocka ut originaldisken ur min dator sätta in den och en extra disk i dockningsstationen - klona och sedan sätta tillbaka originaldisken. Blir inte så enkelt ändå om jag skall in i datorn och ta ut grejor.

Komplett.se säger också det går inte för det finns inställningar i Windows som inte kommer med om du lägger över informationen på en extern enhet. Lita istället på återställningspunkten i Vistas eget system.
 
Både Kjell och Komplett är ute och cyklar. Såvida du avser att läsa tillbaka din klon till samma fysiska dator vid en eventuell krash kommer allt fungera som när du gjorde klonen.
Du har rätt i att du behöver in och skruva i datorn för att få nytta av plexgear, och är man inte van vid sånt innebär bara det en inte försumbar risk.

Och nu får jag väl smäll på nosen av Janne igen, men det där med att lita på Vistas återställningspunkter? Jag är skeptisk, som man säger. Då är det inte diskkloning vi pratar om, utan något helt annat.
Jag har väl utfört ett 40-tal sådana, och jag skulle säga att ungefär 10-15 av dom resulterade i total ominstallation iallafall.
 
Jag tror ni pratar om varandra lite.

Clonezilla + extern USB-disk (eller liknande) ger dig en fullständigt image-recovery. Jag skulle (personligen) inte använda clonezilla av en hel radda anledningar, men det är en annan sak.

Windows Recovery är inte en erstättning för en backup. Så där ser jag ingen som helst anledning att bråka.
Windows Backup är dock en fullgod backuplösning, som dessutom gör mer än clone-zilla vad gäller möjlighet att återställa systemet till en _annan_ dator än den som kopian togs ifrån.
 
Nu sitter jag med flera stycken av Adobes svindyra program, inklusive ett Windows utan backup.

Jag har haft en datorkrasch en gång, där försvann massor av bilder så jag vill inte vara med om detta mer. Så alla mina bilder ligger på dubbla externa hårddiskar idag med sync toy som hjälp.

Men finns det någon backup till hela datorn så att man kan köra in både sitt operativsystem och sina program en gång till om oturen är framme. Eller eventuellt på en ny dator.

Eller är jag helt ute och cyklar i tankarna. Men som sagt - en datorkrasch stämmer till eftertanke och gör att åtminstone jag undrar hur jag skall förebygga.

Ifall du har en partition med en fin ren installation kan det vara bra att göra en image av den. Imagen kan med hjälp av bootimage (installationsskiva) återskapa filsystem och systeminstallation. Den behöver inte bli så stor utan arbetsfiler.

Arbetsfilerna kan du lägga på en annan backupdisk. De flesta externa HD brukar levereras med någon typ backup SW.
 
För en privatanvändare finns ingen anledning att köra något annat än den inbygda backupen i Windows. Den kommer med gratis och fungerar riktigt bra, ska du ha en bättre lösning så är det dom dyra alternativen som gäller och dom brukar vara ointressanta för privatpersoner pga kostnaden.
Den enda gången det kan vara bra att ta en backup med något annat verktyg är vid byte av windowsversion, för backuperna är av någon mystisk anledning inte alltid kompatibla mellan versionerna.

Windows backup tar backup på allt.

/Karl
 
Helt rätt.
Windows integrerade systemåterställning ska man hålla sig borta ifrån.
Det finns kod som nästlar sig in där nämligen.

Bättre med imagebaserade lösningar som gör en spegelbild av hela systemet (OS/installerade program/registret och ja...till och med papperskorgen)

En avgörande skillnad är att exempelvis Norton Ghost tar en spegebild (image) uelt fristående från Windows (man bootar maskinen från USB/floppy/CD eller liknande)

Men det kräver lite teknisk kunskap som kanske ligger över den genomsnittlige användaren. Inte för att det är så direkt märkvärdigt men ändå.


Har du någon substans bakom det där påståendet, eller du bara tycker att det är så?
 
En avgörande skillnad är att exempelvis Norton Ghost tar en spegebild (image) uelt fristående från Windows (man bootar maskinen från USB/floppy/CD eller liknande)

Jag ser det ju inte som någon fördel att behöva boota om från ett externt media för att lösa något som ShadowCopy kan göra online.
 
Helt rätt.
Windows integrerade systemåterställning ska man hålla sig borta ifrån.
Det finns kod som nästlar sig in där nämligen.

Bättre med imagebaserade lösningar som gör en spegelbild av hela systemet (OS/installerade program/registret och ja...till och med papperskorgen)

En avgörande skillnad är att exempelvis Norton Ghost tar en spegebild (image) uelt fristående från Windows (man bootar maskinen från USB/floppy/CD eller liknande)

Men det kräver lite teknisk kunskap som kanske ligger över den genomsnittlige användaren. Inte för att det är så direkt märkvärdigt men ändå.

Har du ens varit i närheten av windows backup sedan Windows Vista?

/Karl
 
Jag ser det ju inte som någon fördel att behöva boota om från ett externt media för att lösa något som ShadowCopy kan göra online.

Precis Windows Backup sedan Windows Vista jobbar på precis samma sätt som t.ex. Norton Backup Exec. Snapshot och så sparas allt från just den tidpunkten, samtidigt som du kan jobba vidare.

/Karl
 
Nej, vi har haft tredjepartslösningar med PXE boot för imaging/deployment över LAN.

Sen ledsnade jag på hela Windowsvärlden då jag fick en Macbook genom jobbet så jag har lämnat den världen för längesen.

Har MS köpt Norton Ghost eller är det en snarlik teknologi som används dvs. backupen körs helt fristående/hostless från operativet?

Har du ens varit i närheten av windows backup sedan Windows Vista?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.