Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

bandola83

Aktiv medlem
Hej,

1. Är det möjligt att ett av mina objektiv lider av backfokus när mina andra objektiv är ok?

2. Jag förstår inte var problemet med backfokus ligger. Är det kameran eller objektiven som strular när man har backfokusproblem?

Ja, om du bara har problem med en viss glugg och inte resten så är det gluggen som inte är 100%.

Problemet kan även ligga i kameran men det är nog ganska ovanligt. Och då har du problem oavsett vilken glugg du kör.

Men som sagt, det verkar ju vara optiken. Vilken glugg är det? Har du exempelbilder? Testat focustestchart

Objektivet som strular lite är Sony 50/1.4. När jag testar fotografera 'Testchart' så hamnar skärpeplanet 6 mm bort (backfokus).

Hur gör man igentligen för att justera ett objektiv? Eftersom fokuserings-sensorn i kameran tycker att det är skarpt så är det väl det? Fattar inte hur det kan bli fel.

Jag har läst nånstans att det finns ett offset-värde för fokus som kan lagras i objektivet.

Om nu bara nån kan svara på varför det behövs ett offset-värde för fokus?

David G skrev:
Jag har läst nånstans att det finns ett offset-värde för fokus som kan lagras i objektivet.

Om nu bara nån kan svara på varför det behövs ett offset-värde för fokus?

Kanske för att man ska ha något att ställa :)

hbengtsson skrev:
Ja, om du bara har problem med en viss glugg och inte resten så är det gluggen som inte är 100%.

Problemet kan även ligga i kameran men det är nog ganska ovanligt. Och då har du problem oavsett vilken glugg du kör.

Men som sagt, det verkar ju vara optiken. Vilken glugg är det? Har du exempelbilder? Testat focustestchart

Jag har läst mycket förvirrat om detta på FS och ingen verkar verkligen veta. Det blir ju heller inte bättre av att AF-systemet till sin huvuddel kan ligga i både hus och objektiv.

Förvirringen tycker jag verkar bestå i att ingen verkar veta om det räcker med att justera objektivet eller huset eller om man måste justera båda ihop. Om man måste justera båda ihop så undrar man ju hur man kan justera exv. ett hus så det kompenserar rätt för alla objektiv och inte bara ett. Man vill ju inte att kalibreringen av ett fel ska skapa tre nya istället (om man nu har 4 objektiv t.ex)

Jag läste trots allt om en begåvad lösning som tydligen finns inbyggd i någon av de senaste Canon- eller Nikon-modellerna. Där kan man kompensera ett ev. fokusfel genom att lagra den justering man själv gör så att kameran alltid kompenserar objektivens eventuella egenheter. Genom detta behöver man inte nödvändigtvis lämna in kameran för kalibrering utan kan kanske själv fixa nödvändig justering i nån inbyggd meny.

En sån lösning skulle ju också göra det möjligt att kompensera för om systemet ändrar sig över tid av nåt skäl

Som jag ser det (utan att ha erfarenhet eller tillräcklig kusnkap) så hade jag aldrig lämnat in hus OCH glugg för gemensam kalibrering. Antingen kalibreras en specifik glugg som det är fel på så den till slut funkar med huset (givetvis krävs det att servicestället har ditt hus på plats). Funkar inte det så fimpa gluggen. Att ge sig på huset därefter verkar vansinne såvida det inte rör sig om ett kardinalfel och huset fokuserar fel med samtliga objektiv.

Angående den nya lösningen, jag tror det är senaste 1D som har den? Verkar hur grymt som helst.

hbengtsson skrev:
Som jag ser det (utan att ha erfarenhet eller tillräcklig kusnkap) så hade jag aldrig lämnat in hus OCH glugg för gemensam kalibrering. Antingen kalibreras en specifik glugg som det är fel på så den till slut funkar med huset (givetvis krävs det att servicestället har ditt hus på plats). Funkar inte det så fimpa gluggen. Att ge sig på huset därefter verkar vansinne såvida det inte rör sig om ett kardinalfel och huset fokuserar fel med samtliga objektiv.

Angående den nya lösningen, jag tror det är senaste 1D som har den? Verkar hur grymt som helst.

Visst låter det bra? Hoppas fler inser värdet av den lösningen. Det är verkligen skitjobbigt med felfokuserande objektiv. Det är ju annars inte alltid så lätt att justera fokus manuellt med dagens kameror så det är ju rätt viktigt att AF verkligen funkar. Det kan faktiskt se OK ut i sökaren men ändå bli fel upplever i alla fall jag.

Kan annars bara hålla med. Skulle heller aldrig skicka in huset om ett objektiv strulade. Men ofta verkar ju folk som har garanti kvar försöka få en helt ny kamera om man får tro en del forum på FS. Men då handlar det väl om ett DSLR-kit av nåt slag antar jag.

Sen kan man ju ha otur som jag som valde ett objektiv med back focus (Tamron 24-135mm) som tillverkaren helt avsagt sig garantiansvar för. Men det blev man ju inte upplyst om direkt vid köpet. De objektiv som inte är DI objektiv (Digitally Integrated=för ananloga kameror) tar man inget överhuvudtaget inget ansvar för om de används med DSLR:er. Kan ju vara bra att veta om man är sugen på ett annars utmärkt reseobjektiv med nästan perfekt zoomspann (åtminstone för mig). Vill man ha hjälp så måste man se till att köpa rätt Tamron till rätt kamera - punkt.

Både Tamron och Sigma figurerar ju i många inlägg kring back focus problem på FS men det är verkligen svårt att veta om de verkligen är värre än andra leverantörer. Men ibland kan man ju undra över kvalitetsproblemen och om man överhuvudtaget testar prylarna innan de skeppas men det är det nog ingen som vill betala för.

Kolla den här ganska ingående beskrivningen på hur Canons af-system jobbar. Antar att de övriga tillverkarnas system fungerar likvärdigt.

Kamerans af-system kollar hur "fel" objektivet står, gör en beräkning på var fokus ska ligga och talar om för objektivet att köra dit. Då förutsätter kameran att fokus därefter ligger rätt och gör tydligen ingen andra koll. Lite märkligt kan jag nog tycka men det finns säkert en anledning till det.

Det vittnar ju iofs om att vissa objektiv därför mycket väl kan felfokusera eftersom det ställer sig i fel läge efter informationen från kamerahuset. Riktigt vad man i så fall kalibrerar i objektivet framgår inte men sannolikt offsetvärdet som varit på tal tidigare.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/241524

js1 skrev:

Kamerans af-system kollar hur "fel" objektivet står, gör en beräkning på var fokus ska ligga och talar om för objektivet att köra dit. Då förutsätter kameran att fokus därefter ligger rätt och gör tydligen ingen andra koll. Lite märkligt kan jag nog tycka men det finns säkert en anledning till det.

http://www.fredmiranda.com/forum/topic2/241524

Tack för info. Kompromissen med den öppna loopen borde väl vara prestandarelaterad. Det är ju viktigt med så snabb autofokus som möjligt. Att göra en koll till (eller feler) för att svänga in mot ett "perfekt" fokusläge om man kört för långt eller kort tar ju tid (det är väl det som kallas transient svar antar jag). Om man kalibrerat rätt så utgår man väl ifrån att man kommer hamna i princip rätt vid första försöket. Det blir ju i alla fall snabbast även om det inte finns nån garanti för att det blir helt rätt. Undrar hur det mekaniska påverkar detta övertid. Saker förändras ju rent mekaniskt av slitage och smuts.

Fast det jag tycker är konstigt är att det inte blir rätt om man försöker fokusera om, inte ens om man fokuserar manuelt och använder fokusindikatorn blir det rätt, iallafal inte med mitt felfokuserande gamla sigma-objektiv.

Objektivet lägger fockus på ungefär halva avståndet så det syns jätte-tydligt i sökaren att det är fel, varför ser inte kameran att det blir fel när jag gör det?

Edit: Verkar som om nåt i objektivet säger till kameran att fokus inte är där det faktiskt är.

Felet finns både med en Dynax 5D och en Dynax 4.

Senast ändrad:
David G skrev:

Edit: Verkar som om nåt i objektivet säger till kameran att fokus inte är där det faktiskt är.

Felet finns både med en Dynax 5D och en Dynax 4.

Kan vara så att objektivet rapporterar tillbaks till kameran "att nu står jag i det läge du ville", kameran är nöjd och exponerar bilden.
Om sen objektivet kört dit själv eller du vridit det manuellt struntar kameran i eftersom det inte finns nån återkoppling.

Så ska jag lämna in kamera+optik eller bara optik?

Och om jag lämnar in kamera+optik så ska jag be dom bara justera optiken?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto