PhotoAnders
Medlem
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!
Anders
Anders
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Nyfiken på hur ni väljer att göra Back up på era bilder och fördelen med det valet. Ha en bra dag!
Anders
Anders
Anders
Anders
2) Då och då, med c:a 1-2 mån mellanrum, skifta extern backup-HD. Den som inte för tillfället funkar som kontinuerlig backupdisk förvarar jag på jobbet. Det här borde betyda att om huset exploderar eller töms av tjuvar så förlorar jag ”bara” 1-2 månaders filer (men i alla fall inte hela livets produktion).
Jag kör Backblaze som kostar 5usd/månad. Tjänsten sparar dessutom alla ändrade filer 30dgr tillbaks.
Hur upplever du Backblaze? Själv kör jag med Crashplan men de lägger ner sin tjänst för privatpersoner snart och jag letar alternativ. De vann ett test i PC för alla men det säger ju inte allt...
mvh
Ola
Anders
Anders
Ett tips: i Win7 (och jag antar i Win10) finns ett backupprogram: "robocopy" i kommandodelen som är fantastiskt bra. Använd det! Det blir lite lättare om man har viss vana vid gamla DOS-kommandon. Fungerar alltid och verkar vara väldigt stabilt och är mycket snabbt. Man kan spara kommandofiler och köra dem med jämna mellanrum. Väldigt enkelt (när man greppat det) och framför allt: man har full kontroll, vilket inte alltid är fallet med alla backupprogram. Ibland gör de saker "bakom ryggen" på en. Man vet liksom inte om backupen har lyckats eller inte.
Jag använder det som heter "Backup and restore (Windows 7)", och sedan "Create a system image". Då får man en hel avbild av sin disk, inkl os mm. Denna avbild går att köra som virtuell hårddisk vilket blir ett enkelt sätt att verifiera backup:en.
Hur upplever du Backblaze? Själv kör jag med Crashplan men de lägger ner sin tjänst för privatpersoner snart och jag letar alternativ. De vann ett test i PC för alla men det säger ju inte allt...
mvh
Ola