Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&W Filter till Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)
necromancer skrev:
Fungerar det, någon som vet?

Hasselblads filter är så himla dyra. Såg att B&W sålde 60mm filter.
B&W tillverkar Hasselblads originalfilter, så det bör inte vara några problem. De gör även filter till Rollei och Leica, Många fotografer använder B&W i stället för original till Hasselblad.

Förvirrad

Tack för svaret! Du skriver att det bör fungera och sedan skriver du att många fotografer använder dom!!?!?! :O)

Det som kan strula till det är ju gängerna, att dom har en annan stigning.

Tjena
Det finns ringar som gör att du kan använda vanliga filter med gänga på din bladare, Photax säljer dom, bara ett tips.

Re: Förvirrad

necromancer skrev:
Tack för svaret! Du skriver att det bör fungera och sedan skriver du att många fotografer använder dom!!?!?! :O)

Det som kan strula till det är ju gängerna, att dom har en annan stigning.
Har inte Hasselblad bajonettfattning på filtren?
Vad jag menar med att de bör fungera är att jag inte har testat dem själv, men däremot vat jag att många använder dem vilket talar för att de fungerar.

På min gammla 80-glugg satt det först en filteradapter med snabbfattning (för objektivet) med filtergänga 60mm.

Re: Re: Förvirrad

Lex skrev:

Har inte Hasselblad bajonettfattning på filtren?
Vad jag menar med att de bör fungera är att jag inte har testat dem själv, men däremot vat jag att många använder dem vilket talar för att de fungerar.

Det är sant! Så långt tittade jag aldrig... Det är ju inga gänger! Får väl kolla med photax istället, dom har konverters så att man kan använda vanliga filter.

Re: Re: Re: Förvirrad

necromancer skrev:

Det är sant! Så långt tittade jag aldrig... Det är ju inga gänger! Får väl kolla med photax istället, dom har konverters så att man kan använda vanliga filter.
Jag har för mig att B&W tillverkar filter med Hasselblads bajonett.

B+W har filter/adapterringar till Hasselblad

B+W filter har adapterringar för att gå från bajonett 60 HSB till 67 mm filter.
Artikel
43093 B+W RZN 67/B60HSB ADAPTERRING 621:- ex moms.

Vi har även filter filter i bajonett 50,60 HSB samt bajonett 1, 2,3 och 6 för Rollei.

Med vänliga hälsningar
Anders Forsslund
AIFO AB/ "B+W filter Sverige"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar