Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)

xavslut

Avslutat medlemskap
Det är lika bra att säga det rakt ut: jag börjar tröttna på Fotosidan! Eller åtminstone den mentaliteten som verkar sprida sig mer och mer.

[Redigerat av ADMIN - URL borttagen. Nu blir inlägget lite haltande, men det funkar nog ändå]

Hans kommentar är ingalunda den enda - jag har fått den ett flertal gånger, även över mejl.

Inte för att jag på något sätt vill försvara mig, men så här är det i verkligheten:

1) Just för att det är min bild - blir det en fyra istället för en femma!
2) Jag får så mycket uppmärksamhet redan - alltså får jag mindre kommentarer numera än många andra!
3) Många väljer att låta bli att kommentera mina bilder - av en lång rad olika anledningar.

Är så förbannat trött på att ständigt få dessa efterslängar... Varför ska jag skämmas för den jag är? Vad har det med mina bilder att göra?

Är jag för stor för Fotosidan? Trodde verkligen inte det själv, men jag börjar undra med tanke på endel av de kommentarer jag får - dels till bilderna, i gästboken, i frågehörnan och över mejl.

Dessutom ska de medlemmar som väljer att kommentera mina bilder också hängas ut! De kommenterar mina bilder och sväljer allt jag gör - JUST för att det är mina bilder. Vad tror ni kontentan blir av detta? Mindre kommentarer, givetvis...

Less på att pekas ut...

Terje
 
T o m jag tycker det börjar gå för långt, och kan förstå Terjes frustration. Det börjar nästan likna förföljelse, och då är iaf inte jag med längre. Är det så att du som inte gillar en bild bara för att den är signerad Terje, tänk en andra gång innan du skriver ner den. Visst, Terje är en av de mest välkända figurerna på fotosidan, det betyder dock inte att han har helt avsaknad av känslor.
Jag föreslår att den som har problem med att Terjes bilder får sådan enorm respons vänder sig i första hand till de som kommenterar och inte till Terje.

Jag tror de flesta är överrens om att Terje inte behöver fotosidan.se, dock behöver vi Terje. Hans kunskaper från decennier av fotande är guld värd, dock finns det egentligen ingen anledning för honom att dela med sig, vilket han, thank god, bortser från och gladeligen spenderar mycken av sin tid här till att sprida fotokonstens frön vidare.

Nåväl, kan vi inte bara ha kul istället? Genom denna lyckade satsning som heter fotosidan.se har vi ju världens chans att skapa gemenskap, utbyta tips och nya idéer, få nya kontakter osv.


Björn (dock inte den som refererades till ovan)
 
Senast ändrad:
jag börjar också tröttna på fotosidan. Forumet är jättesegt och de mesta handlar om natur - undrar om inte en systersite (som barnsidan.se) vore på plats. foto är ju alltid foto, och jag kan bli hur imponerad som helst av bilder på björnar eller blommor, men det krävs ju det där lilla extra för att man överhuvudtaget ska komentera en bild. (vilket flera av Terjes bilder har).

Hur var det med den där regeln - en komentar, +1 uppladdningsbar bild på kontot.
 
Det finns många duktiga fotografer på fotosidan. En av dem är Terje. Det finns oxå många nybörjare. De allra flesta tror jag är vi som tror oss veta att vi kan bli mycket bättre än vad vi är och har ambitioner att bli det. Man kan lite skämtsamt kalla oss "wannabees" ;)

Kan det vara så att några med "ambitioner", några wannabees, helt enkelt är lite outtalat avundsjuka på dem som är riktigt bra - i synnerhet då Terje eftersom han genom sin stora aktivitet på fotosidan syns mest.

Är det avundsjuka som leder till att man inte kan ge Terje kommenterer eller 5:eek:r? Ja, jag tror det är vad det handlar om.

Jag har bara givit ett fåtal kommentarer till Terje. Att det inte blivit fler beror i mitt fall på att jag inte tycker mig vara så fotografiskt mogen att jag kan kommentera dem. Vem är jag att bedöma dessa enormt bra bilder....??

Jag vet ju självklart att det är fel att resonera så. Jag vet ju att jag egentligen borde kunna kommentera hans bilder precis som jag vill att nybörjare skall kommentera mina, men jag behöver lite tid till för att komma över "Jante", men vänta bara! ;)
 
Hmm.. Jag skulle vilja säga att just forumet inte innehåller speciellt mycket av någonting. Möjligen då alla dessa frågor om diverse digital-kompak-allt-i-allo-kamerorna, samt dSLR. Detta är ju ganska naturligt just nu. Att det pratas mycket om natur har jag inte märkt, men om det är så, så är det för att det är bilder som människan oftast uppfattar som vackra. Men nu handlade diskussionen om mentaliteten på FS.

Jag skulle vilja vända lite på dina punkter Terje. Du får oftast en femma, just för att det är du som tagit bilden..(min åsikt). Naturligtvis tycker även jag att du kan få till det otroligt snyggt. Kanske hade förslaget på att fotografen ska vara anomym det första dygnet, gett ett annat resultat, där man ser bilden och inte fotografen? Förvisso är det nog ganska lätt att upptäcka en Terje-bild, då dessa vanligtvis sticker ut lite extra.

Jag håller dock med dig på mentaliteten som förändrats på FS. Men allt eftersom vi blir fler och fler medlemmar så tror jag det blir svårt att hitta tillbaka till den känslan som fanns i början då vi bara var 4-5000 medlemmar.

Det är mycket tråkigt att medlemmarna här attackerar dig (gäller förstås alla som blir attackerade). Dessutom tycker jag det är e x t r e m t tråkigt att man inte kan läsa de regler och riktlinjer som finns på FS. T.ex. att du får frågor utanför ditt kunskapsområde och att man i övrigt beter sig/uttrycker sig på ett klantigt sätt. Detta bottnar i grunden på att det är ett opersonligt forum och att det inte känns lika farligt att ta till starka ord som om man skulle befunnit sig öga mot öga.

Så min uppmaning till alla medlemmar (gamla såväl som nya) är att ta det lungt, andas in, andas ut, tänk efter före..

Mvh

Jeppe
 
Håller med bjanha till 100%!

Och jag hoppas att Terje inte tröttnar helt och hållet utan blir kvar på FS och fortsätter sprida kunskap och inspiration!

Jesper
 
Terje skrev:

Dessutom ska de medlemmar som väljer att kommentera mina bilder också hängas ut! De kommenterar mina bilder och sväljer allt jag gör - JUST för att det är mina bilder. Vad tror ni kontentan blir av detta? Mindre kommentarer, givetvis...

Less på att pekas ut...

Terje

Trist tillställning när det går så långt,kan för egen del bara säga att Terjes bok (och bilder) har varit min husbibel sen den kom och jag inte hade en aning om vem karln var.Han,och många andra på sidan,sprider inspiration och bildglädje.
Fortsättningsvis håll käften tills hjärnan har kommit ifatt truten annars riskerar Fotosidan att mista många bra och trevliga fotografer (och bilder).
mvh/gunte..(som håller med,om man får lov till det)
 
Dessutom ska de medlemmar som väljer att kommentera mina bilder också hängas ut! De kommenterar mina bilder och sväljer allt jag gör - JUST för att det är mina bilder. Vad tror ni kontentan blir av detta? Mindre kommentarer, givetvis...

Ursäkta om jag skriver lite oklart... Jag menar givetvis såhär:

Varför ska de medlemmar som väljer att kommentera mina bilder också hängas ut! Är det verkligen så att de kommenterar mina bilder och sväljer allt jag gör - JUST för att det är mina bilder. Vad tror ni sedan kontentan blir av detta? Mindre kommentarer, givetvis...

Det var så jag menade - hoppas ni inte missuppfattat mig.

Terje
 
Själv hör jag till dem som beundrar Terje och hans underbara foton.

Varför jag väljer att inte kommentera bilderna, kan bero på att jag inte anser mig veta tillräckligt om den sorten av konstnärligt fotograferande som Terje (oftast) ägnar sig åt.

Jag gillar fortfarande bäst bilder som är skarpa och där man tydligt ser vad det är. Sedan är det ju så att jag är här för att lära mig. Därför tittar jag gärna på en duktig killes alster och försöker lära mig andra sätt att tolka bilder, förutom mitt eget.

Om en bild är väldigt fin och vacker i mina ögon, då säger jag det och hoppas att det räcker. Mitt tekniska kunnande är inte så stort ännu. Jag lägger in mycket känsla i mina kommentarer, inte så mycket teknik. Jag bryr mig inte om vem som har tagit den. Jag lägger namnet på minnet, men det påverkar oftast inte vad jag skriver, eller betyget.

Terje: Jag hoppas verkligen att du väljer att stanna kvar på fotosidan! Du är en otrolig inspirationskälla för många, inklusive mig själv!
Jag satt just i går kväll och läste din bok Naturen som fotomotiv och försökte bli en bättre fotograf.

Med vänliga varma hösthälsningar
Catarina
 
Jag kastar mig in i diskutionen och säger

Kim Wallung, och Terje H var just dom som väckte mitt fotointresse med ett par fina komentarer på 2 bilder som jag laddade upp.
Jag kunde inget om foto, jag la upp dom på rent måfå.

Jag måste säga att fotosidans (utan att smutskasta någon) bilder, och forum har blivigt otroligt dåligt.

Jag har försökt att göra David och fotosidans ledning uppmärksam på detta. Men det verkar inte ha gått fram

Jag är sällan på fotosidan längre, just för att man bara blir förbannad över att de flesta kritik bilderna är totalt skräp, och för att forumet är som en enda dejavu med frågor om kameror och inte det vi igentligen ska rikta oss på, Foto med stora bokstäver.

Jag håller med om att just Terje är utsatt i detta ämne.
Jag håller med om att det kanske är lite "rövslickeri" på vissa medlemmar och detta retar jag mig på också. Men vi är alla här som individer och måste respektera varandras åsikter.

Jag läste Edwards inlägg mot Terje. Han har rätt på många sätt, men att angripa just Terje är helt fel.

Att uppskatta en fotografs verk är något jag trode var fotosidans.

Jag håller med CaMa om att om jag ser att en bild är bra (i mina ögon) så skiter jag i vem som har tagit den

Jag vet att det var på förslag för ett tag sedan om annonyma kritikbilder. att ex terje eller någon annan skulle kunna få kritik på en bild som han har tagit utan att behöva skriva ut sitt namn.
Vad det blev av detta vet jag inte.

Nu ska jag dra mig ut och göra det jag tycket om bäst, Fotografera enligt min stil.

Tack till alla som har varit en inspiration och till er som uppskattar en fotografs verk.

/Adam
 
Själv har jag vistats på Fotosidan mycket den senaste veckan, därför att jag är sjukskriven och har tid. Jag är ingalunda ny som besökare, men har i vanliga fall väldigt få tillfällen att göra annat än läsa sporadiskt i forumen eller kika på en eller annan bild.
I mitt fall är det det som är orsaken till att jag inte brukar kommentera bilderna. Jag har förvisso saknat en möjlighet att kommentera fotografens arbete rent allmänt, t.ex. Terjes eftersom han ofta och gärna diskuteras, och jag har inte fått kläm på hur man lägger en kommentar på ett helt album.

Jag tror, efter att ha kikat runt lite här i dagarna, att det faktiskt inte är det allra viktigaste i bildbedömningarna att få tekniska kommentarer om komponenter i bilden. Det viktigaste är troligen att få en aning om huruvida bilden berör eller ej. Märk väl att jag inte säger eller menar att det andra är oviktigt, bara att vem som helst, med eller utan kunskaper om teknik och hårdvara eller ens fotografin som konst eller vetenskap, kan ge värdefull feedback till den som framställt bilden.

Vi tittar nämligen på bilder av så många olika skäl, med så olika utgångspunkter och med så olika behov.
Att fotografera är ett sätt att kommunicera intryck och det är långt ifrån alltid som det intryck vi kommunicerar är: "detta är vad som hände just när jag fotograferade.."

Snarare är det: "Detta är hur jag såg det som hände.."

Därför, tror jag, kan en betygsättning, även utan kommentar, vara av värde för fotografen.
Ett "bra" betyg ger en hint om att han kommunicerat på rätt sätt och det skulle helt säkert kunna vara så att en bild som berör trots att man inte kan tekniskt förklara varför är en så mycket bättre kommunikation.

- Vet inte varför, men jag tyckte mycket om den bilden.. skulle alltså kunna vara ett av de bästa betyg man kan få.

Terjes bilder förmedlar till mig en oerhört seriös hållning till att försöka kommunicera. Jag kan känna den tålmodiga väntan, förstå brännvidds- och filmvalet när jag ser utsnitt och färgsättning och tydligt se hans vilja att göra mig delaktig i hans naturupplevelse.

Terjes bilder är exempel på bilder jag själv skulle välja att ha på väggen, hemma.. kan det bli så mycket bättre?

Sedan kan Terje också lyckas mer eller mindre, bättre eller sämre, i sitt kommunicerande. Precis som alla andra. Det vore väl kostigt annars?

Men Terje är en av många framstående fotografer som ger mig genvägar till upplevelser jag kanske skulle kunnat uppleva i första person.. om jag hade tålamodet och obegränsat med tid och kunskap.

Det har jag tyvärr inte, men lider inte så mycket av det.

Tacka Terje, och många andra, för det!
 
Jag går tillbaka till din artikel "Det störande stået" och säger precis som jag gjorde då, när jag läste den; att det andas enorm ensamhet i fotovärlden för dig Terje.

Jag står för det och tolkade texten mer åt det hållet än åt strået i sig.

Varför ska det vara så?


Ibland kan man känna att ens egen lilla kommentar är en fjärt i rymden när Terje har 30 kommentarer före. Men jag skriver vad jag tycker och jag vet att Terje bryr sig om den lika mycket som dom andra.

Att det är fler som uppmärksammar Terjes bilder ligger nog inte i att han är känd, utan att han har så förbannat bra bilder.

Jag tycker det var jättetråkigt när Terje var borta i nästan ett halvår och blev riktigt glad när han återkom med mer inspiration och glädje.

Tråkigt att det ska bli på detta vis.

Samtidigt sitter jag och frågar mig själv: "Var det inte lite det du själv ville visa med Oskar, att du får en del kommentarer gratis"

Nu tyckte jag dock inte att just Björns inlägg var så fruktansvärd, dessutom förklarade han vad han menade. Många andra har fått extremt mycket värre kommentarer och ibland undrar jag hur dom orkat fungera vidare.

Jag ursäktar inte att du känner som du gör Terje, för det du känner är antagligen alldeles rätt.
Som Janne säger i ett av forumrubrikerna "Låt inte knäppisarna styra fotosidan"

Jag vill med hela mitt hjärta ha kvar en av mina stora musor. Jag har börjat fota på ett helt annat sätt tack vare dig och Gunte, så gud förbjude att ni inte orkar med tyngden som man tyvärr verkar vara skyldig att bära med sig.
 
När jag läser mitt eget inlägg känns det lite som om jag skriver "Skyll dig själv".

Men jag hoppas att Du, Terje känner mig så väl att det inte är det jag vill säga.

Jag vill med mitt inlägg tillsammans med "oskar-teorin" visa att det är tråkigt att ärlighet inte också kan vara snällhet.
Lite kommentarer på Oskar-bilden visar att man kanske får en extrakänsla av namnet bakom bilden, men namnet bakom bilden ska tydligen också tåla vad som helst, bara man vet hur man ska ta en bild. Fruktansvärt!



/Efwa (som håller andan och väntar)
 
Stå på dej Terje !!!

Byter med lätthet bort de 18000 passiva medlemmarna mot några aktiva positiva själar som driver det positivt frammåt !!!

Bort med de som tär och belöna de som när !!!

Jag håller med dej i varenda ord Terje. Flera kreativa människor har redan lämnat fotosidan och det verkar inte redaktionen ta så allvarligt på, jag hoppas att de förstår nu när du som är en av de största inspirerarna reagerar.

/Kristian
 
Jag vill erkänna..

När jag tittar på Terjes bilder så brukar jag avstå att skriva något om dem eller ge betyg. Jag ser inte at Terje skulle Vinna något på en kommentar från mig. Nästan alla Terjes betyg är 4 och 5, vilket jag också skulle satt om jag kommenterade dem. Om en bild är perfekt och 30 personer inann mig skrivit det så tycker inte jag det är någon mening att skriva. Nästan alla kommentarer är också likadana!
Att jag inte sätter betyg på bilderna betyder inte att bilderna inte säger mig någonting utan tvärt om och det mesta är redan sagt.

Terje är min största fotografiska förebild och hoppas inte att han tycker illa om mig för att jag "särbehandlar" honom genom att inte kommentera hans bilder bara för att de är hans!
 
Vissa bilder får mycket uppmärksamhet liksom naturligvis vissa fotografer. Att Terje får mycket uppmärksamhet är inget att förvånas över.

Vad vi som får mindre uppmärksamhet har att göra är att acceptera läget, och att genom vårt foto jobba på att få mer uppmärksamhet själva - om det är det vi vill ha.

Kommentarer typ den som Björn gav - där han antyder att Terjes bild fått för mycket kommentarer - ser jag inte att de tillför annat än dåliga stämningar. Man kan ju ställa sig frågan varför Björn kommenterar en sådan bild...

Det bästa är nog att vi kommenterar de bilder som väcker vår uppmärksamhet, och vi har något konstruktivt att säga om - och samtidigt jobbar på att själva göra bilder som väcker andras uppmärksamhet. "Klagomål" kring att andra får för mycket uppmärksamhet tillför bara irritationer på en i övrigt bra fotosidan.se.

Jag håller med Kristian:
Bort med de som tär och belöna de som när !!!
 
Hej på er,
jag håller med Terje, Kristian, Janne med många fler. Jag tror och tycker att fotosidan skulle kunna vara mycket mer än vad den är idag, och jag tycker nog att det delvis beror på en för passiv redaktion...

För *lite foto- & bildglädje*, tycker jag. För lite uppmuntran till de som är aktiva och bidrar (till vilka jag inte räknar mig själv längre).

Det har under det senaste halvåret framförts en lång rad konstruktiva förslag om vad göra för att liva upp fotosidan (tråden i somras exempelvis). Det enda resultatet är mer _regler_...

Ett *konkret förslag* som vår käre Ulf Uven Fågelhammar framförde för ett år sedan:

Att låta en medlem i månaden lyfta fram sina tio mest populära bilder i en artikel/album/whatever, och förklara vad de gillar i bilderna osv. Förstasidan på denna sajt är full med text - var är bilderna? Eller kanske ett editor's choice, som usefilm har?

Ett annat förslag: Jag tycker att redaktionen skulle knyta till sig (och släppa fram) en-flera erfarna fotografer, att bredda redaktionsgänget lite. (Det är bara ett ödmjukast förslag, den kära red bestämmer givetvis osv.)

David, gå nu inte i taket utan lyssna gärna på dom som är mer aktiva och engagerade. Mig kan du ignorera. :)
-Christian
 
Terje, Jag förstår dina känslor. Jag har också sett hur man ibland hackat på dig, dina bilder och dina åsikter. Jag tror att en orsak i det kan bero på att ett stort antal yngre personer har blivit medlemmar här. Som ung vill man ofta ifrågasätta auktoriteter, och dit får man väl räkna dig. Detta tycker jag yttrar sig i både bildmaterialet och kommentarerna från en del. Detta är väl i sig egentligen inte något fel, men ibland går det överstyr hos vissa.

Det är värre när vuxna personer ger sig på andra. Dessa angrepp kan bottna i avundsjuka (varför får xx kommentarer när inte jag får?) eller i rena mobbningsbeteenden. Där har redaktionen ett viktigt jobb att fylla, och hinner dom inte med får dom ta hjälp. Det blir såklart svårare och svårare att hantera när medlemsantalet ökar i rasande takt. Men, om inte detta sköts kommer sidan att gå under på sikt är jag övertygad om.

Jag själv känner mig skyldig till en sorts särbehandling av dig och ett antal andra mycket duktiga fotografer. Jag lämnar inga kommentarer till er eftersom jag inte anser mig kunna tillföra något. Bilderna är i mitt tycke perfekta, och jag kan på sin höjd skriva att jag tycker mycket om bilden, och möjligen varför, men jag kan inte lämna förslag till förbättringar. Jag vet inte om du vill ha sådana kommentarer?

I det stora hela känns det som om atmosfären blivit mer fientlig på senare tid, och det är en mycket tråkig utveckling. Jag vet inte hur man kan komma tillrätta med det, men jag tror att fler regler inte är den rätta vägen. Uppmuntra positiva beteenden som t.ex. att du lämnar en kommentar, och inför fler morötter så för de som är aktiva så tror jag att det blir bättre här.

Till sist, stanna kvar Terje, vi uppskattar din närvaro här.
 
Senast ändrad:
Hehe, Jag har stulit Kristians ordspråk...
"Bort med de som tär och belöna de som när"

Det finns många som när och närt på fotosidan. Terje är en viktig person bland dessa. Det finns massor av folk som är engagerade och älskar fotosidan. Helt naturligt har alla dessa närande fotografer - i forum och säkert också i massor av mail till er - också massor med positiva och konstruktiva idéer och förslag som kanske skulle göra en bra sida ännu bättre.

Vad händer med all denna positiva och närande energi om idéerna inte tas om hand?

David, Christer och Erik:
Jag vet att ni inte har hur mycket tid som helst att avsätta för arbete med fotosidan. Jag vet att detta är ett "hobbyprojekt", men just därför...

Lyssna på Christian W! Involvera positiva människor att hjälpa er att ta hand om allt positivt som kommer upp i forum och mail. Folk skriker ju om att vilja hjälpa er att göra en bra site ännu bättre!

Ni gör ett jättebra jobb, men om idéer möts på ett mer pedagogiskt sätt än med "Redaktionen styr - detta är ingen demokrati", och om fler idéer kan tas om hand, kanske denna ström av idéer från Terje och andra närande medlemmar kan fortleva.
 
Senast ändrad:
Jag förstår att det kan kännas jobbigt ibland Terje. Är man duktig så råkar man så klart ut för en hel del trista kommentarer. Men mest positiva så klart. Vet man själv med sig att man är bra på det man gör, så kan man kanske lättare skaka av sig påhoppen? Jag tillhör ju de som nyss börjat fota och kan absolut inte tillräckligt mycket för att kunna kommentera alla sorters bilder. Avstår så klart att skriva kritik på sådant jag inte är kunnig nog att bedöma. Skulle bara vilja berätta om hur det kan vara att vara ny och inte så duktig. Vi drabbas också av elaka kommentarer. Riktigt elaka! Sådana som alls inte har med kvalitén på bilden att göra. Bara påhopp rätt upp och ner. Jag har läst kommentarer som nästan fått mig att lipa. Har själv bara råkat ut för en sådan elak person hittills men nog kändes det tufft alltid. Läste på en annan amatörfotografs sida och där gick det hetare till. Den personen fick veta att han kunde ta sitt fisköga och stoppa upp någonstans. Ungefär så stod det. Gissa hur man mår när man läser sådant? Vi som just upptäckt hur roligt och givande fotandet kan vara, vi får en rejäl knäck skall du veta. Kanske ger vi helt upp? Allt detta har kanske inte med ditt inlägg att göra, men jag kände bara att jag måste berätta lite om hur det kan blåsa på oss också.
Ge inte upp!! Skratta åt det hela!:)
Bara att klappa ihop och komma igen, eller hur det nu var en känd skidåkare uttryckte det:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.