Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja fota svartvitt - tips önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

jonwam

Aktiv medlem
Hej!

Efter att ha varit heldigital ett tag har jag bestämt mig för att skaffa även en analog kamera (blev en EOS 100). Ska främst fota svartvitt, och det är därför jag gärna vill ha lite tips och råd från er erfarna fotografer...

1. Vilken film ska jag välja? Har inte tänkt börja framkalla själv (i alla fall inte till att börja med) så det blir kanske enklast med Ilford XP2 eller Kodak BW 400 CN för C-41? Vilken av dessa är då att föredra?

2. Någon som kan rekomendera bra webbsajter eller någon lämplig bok att börja lära från?

Har hittat fått i alla fall ett delsvar på min fråga om val av svarvit film, så jag får tacka Håkan på Crimson.se för denna rekomendation:

"Det är inte någon skillnad i pris att framkalla en C41 svartvit jämfört med en traditionell svart/vit film .
Vill du kunna göra en perfekt svart/vit kopia från ditt negativ, då är ett välexponerat svart/vitt negativ klart att föredra.
Att skanna till bilder i normalstorlek och om du inte har mycket goda kunskaper i fotografisk teknik, då är den svart/vita filmen för process C41 att föredra.
Alla bilder skannas i RGB, alltså även svart/vitt, och då får alla kanalerna rött, grönt och blått samma värde."

Så jag har bestämt mig för att börja fota C-41 svartvitt, och till en början blir det Kodaks BW400CN som sitter i kameran nu...

Sen får Crimson ta hand om framkallning och skanning tills vidare i alla fall.

/Johan

Jag tror att det är helt rätt av dig att välja en svartvit C41-film om du inte har tillgång till ett mörkrum. I övrigt finns det hur mycket som helst att säga...

Jag tänker olika beroende på om jag fotograferar i svartvitt eller i färg men det är väl något som jag har tränat upp. Ett komplement är att titta på andras bilder. De flesta bibliotek har några böcker med gamla svartvita mästare. Man kan givetvis rota runt på webben men jag tycker inte att det riktigt blir samma sak.

Jag kan också rekommendera tidningen Black & White Photography som innehåller lite bilder, lite krönikor och lite teknik men inte så mycket utrustning. Sedan finns även B&W Magazine som i princip bara har bilder.

Jag ser att du bor i Umeå. Varför inte gå med i en fotoklubb i stan? Eller skaffa dig en fotokompis med kunskap om klassisk fotografi.

Varför inte använda färgneg film - så kan du ju själv välja hur konverteringen till svartvitt ska ske. Om du ändå ska använda C-41-film och skanna?

Magnus Wahlgren skrev:
Varför inte använda färgneg film - så kan du ju själv välja hur konverteringen till svartvitt ska ske.
En konvertering som inte alltid är lätt att få bra men visst... prova. Det blir kanske tillräckligt bra.

Sedan kan jag tycka att det finns en pedagogisk poäng i att begränsa sig men det finns säkert andra som ser en pedagogisk poäng i att inte göra det. Du känner dig själv bäst.

Angående att göra färgbild till svartvitt så skulle inte det vara några problem, har en 10D så det är bara att köra i photoshop. Men tycker inte det ger så mycket, en del bilder blir iofs bra, men jag har bestämt mig för att köra lite film igen. Så jag köpte mig ett begagnat EOS 100 hus häromveckan...

Inbillar mig att jag lär mig lite mer genom att köra med svarvit film och försöka tänka rätt från början.

Sen är det ju helt klart att 20mm ger en helt annan dimension när det sitter på EOS 100:an jämfört med när det sitter på min 10D...

Så nu blir nästa veckas projekt att vänta på den första rullen, samt ett besök på biblioteket!

/Johan

En fördel med att fota med C-41 istf. att konvertera från färg neg (eller dia för all del) - är att om du har sv/v film i kameran så lär du dig snabbare vad som funkar i det mediet. Annars måste du konvertera varje bild och testa. Med sv/v film får du ju sas. färdiga provkopior (försök stoppa dom att kasta korten efter dig!) och kan snabbt få en ganska fin uppfattning av vad som gör sig i sv/v.

Vill du sedan avancera och börja med att pressa film och jobba med högkontrast/lågkontrastmotiv blir det kanske i alla fall sv/v film som ger det bredaste utbudet. (Du BEHÖVER inte framkalla själv - labben pressar gärna filmerna om du ber om det.)

Kan fö. nämna att en foto-kollega här i England har gett ut en kalender i sv/v i 18 års tid - ALLA bilder tagna på Ilford XP2 och framkallat på 'entimmes-labb'. (Och har fått 2:a pris i internationell kalendertävling - placerad efter Pirellis...) Det är alltså ganska stora bilder det rör sig om - och kvaliteten absolut inget att anmärka på! (Men det är klart; bilderna scannas i proff scanner. Där föreligger en skillnad - men inte så att man faller baklänges. Det handlar också om att hantera efterarbetet med säkert öga. Mycket av scannerskillnaderna kan kompenseras med bra PS-jobb.)
/Gitte

Låter bra att det går att få fin kvalitet även från c-31 svartvit film. Min tanke är helt enkelt att låta labbet framkalla och skanna samt få mindre papperskopior. Vill jag senare förstora något stort har jag ju alltid negativet...

Är det någon som kan upplysa mig om ifall det är någon större skillnad mellan Kodak BW400CN och Ilfords XP2?

/Johan

Det är ju även väldigt enkelt och inte särskilt dyrt att framkalla själv. Det är ju rätt schysst att direkt kunna framkalla filmen när man kommer hem.. tar bara en timma ungefär. Jag fotar mest med Ilford FP4 och Kodak plus-x som jag tycker är lättframkallade och ger bra resultat.

Kanske kommer så småningom. Men det kräver ju vissa investeringar för att kunna se bilderna. Har inte plats för något mörkrum så det skulle i så fall få bli en negativskanner.

Men helt klart, börjar jag fota mycket svartvitt så är det nog vägen att gå...

/Johan

Klart det är roligare med s/v film än konvertering från färg i bildbehandlingsprogram.

Innan jag framkallade själv körde jag med Kodak 400CN och tycker den är vansinnigt bra.
Lite färgstick i kopiorna vid framkallning kan det bli. Ibland på gott och ibland på ont, men negativen är toppen att arbeta fram egna kopior från.
Jag har nog några exempel på webben om du ville se från den filmen. Andra s/v C41 har jag aldrig testat så jämföra kan jag tyvärr inte, utan bara rekommendera det jag vet är bra alltså.

Annars är det lätt och kul att framkalla själv. Tänkte du ge dig på det så är Efke en fin och bra film som är tålig för felexponeringar och felframkallning.

Har framkallat ett par filmer BW400CN nu.
Och det är ju KUL! Kommer helt klart fortsätta fota svartvitt!
Får tacka er alla för era tips och bifogar en av de bättre bilderna från första rullen.

/Johan

EDIT: Framkallat och scannat på Crimson...

Bilagor

• clara med solbrillor.jpg
    clara med solbrillor.jpg
    46.1 KB · Visningar: 278
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar