Det är naturligtvis fritt för var och en att tycka vad man vill, men i detta fall håller jag inte med dig.
Javisst får man tycka vad man vill - med det får ju jag också.
Vad man vill åstadkomma som fotograf, i alla fall som hobbydito, så inte avsikten är att få bröd på bordet, är väldigt olika.
Själv gillar jag action. När jag lyckas sätta en bild på ett roligt ansiktsuttryck, när någon dyker upp i skogen, och jag dessutom får skärpan precis där den ska vara under den bråkdel av en sekund som tillfället finns kvar, då är jag glad. Digitalteknikens möjlighet att öva på bokstavligen tiotusentals bilder utan att bli lika bokstavligen ruinerad bara på förbrukningsvarorna har i alla fall utvecklat min teknik mycket mer än alla de tusentals bilder som jag ändå faktiskt tagit på likadana motiv, med film i kameran, med allt mindre hjälp av tekniken ju längre bak jag tittar i historien.
Omedelbart svar på tal där ute i skogen, när jag byter teknik, ändrar någon inställning, följer motivet på ett annat sätt - det slår all feedback jag kunde få när diarullen kom tillbaka från framkallning eller när jag såg en kopia uppenbara sig i mörkrummet (jodå, jag har provat det också).
Här är ett exempel på en
bild som jag är glad över att jag fick till. I centrum är det action (full fart mot mål), skärpan sitter där den ska och exponeringen är bra, med tanke på den stora kontrasten mellan det klara solskenet och skuggan och så blir den dessutom humoristisk, med tanke på att deltagaren till höger, mitt i tävlingshetsen, har tagit sig tid att släpa hem en stor svamp också.
Jag var så upptagen med att försöka följa grabben i mitten, sittande i vått gräs på en dikesren (inte rutscha ner i diket), med kameran pekande genom ett glest buskage (inte fokusera på grenar), att jag inte ens såg svampplockaren förrän jag kom hem.
Det är att lyckas fånga ett sånt ögonblick som ger mig glädje med det här fotograferandet, inte att slabba fram bilden i mörkrummet efteråt.
Så gör precis som ni finner bäst, men ta det inte för självklart att ni utvecklas mer som fotografer bara för att ni fotograferar med film. Däremot blir ni bättre kemister (inte analoger!).