Annons

Börja fota analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej,

Jag är lite sugen på att utmana min egen kreativitet lite och börja fota analogt. Jag kör just nu D90 och gillar den kameran mycket, men är ändå sugen på en analog systemkamera.

Jag är ute efter något som är enkelt att använda men ändå proffskvalitet och som ska hålla länge. Jag är ganska säker på att Nikon F100 är kameran för mig, eller hur?

Dessa kameror kan ju fås rätt billigt, och en annan anledning till detta är att jag vill se hur mina FX-gluggar (24/2.8, 50/1.8, 35-70/2.8, 85/1.8, 105VR och 70-300VR) beter sig på fullformat och hur brännvidden känns. Om några år kanske jag vill köpa en digital FX-kamera...

Jag behöver lite tips för att komma igång (förutsatt att jag hittar en beg. kamera):

* Vilka filmtyper bör jag köpa? Jag vill nog främst testa svartvitt, men även färg.

* Var är det bäst att lämna in filmen för inscanning? (Jag vill enbart ha bilder digitalt, till att börja med.) Jag bor i Norrköping, finns det några tips på ställen som levererar bra kvalitet?

* Andra tips mottages också tacksamt. Tänk på att jag alltså är nybörjare på att fota med analog systemkamera (har testat någon enstaka gång bara...).

Hoppas jag inte postat i fel forum.
Tack på förhand!
 
Det är roligt att det är några som vill tillbaka till det analoga.

När det gäller filmvalet för svartvitt så är Kodak Tri-X en bra film att börja med. Många gillar kornet i den och den är ganska förlåtande mot "fel" exponering. Dock kräver den speciell framkallning, ganska lätt att göra själv, men tyvärr är det få ställen som gör detta nuförtiden. Förmodligen får du skicka filmen till något mer professionellt labb. Det finns en svartvit "färgfilm" som framkallas enligt samma process som negativ färgfilm. Den processen kallas C-41 och filmen heter Kodak CN-400 (hette så förut iaf, har inte fotat analogt på ett tag :) )

När det gäller färgfilm antar jag att du avser negativ film, och där finns det flera sorter som alla har lite olika egenskaper. Börja med en som är lätt att få tag på, eller om det finns en fotobutik nära dig, den de har.

De flesta labb kan idag scanna negativen vid framkallningen, och leverera digitala bilder. Dock, vilka som gör detta i närheten av Norrköping har jag ingen aning om. Mitt tips är Crimson www.crimson.se då de är bra och trevliga att ha att göra med. De har ett antal olika alternativ för framkallning och scanning.

Om du fastnar för det analoga fotograferandet är nästa steg att börja framkalla svartvit film själv, och även göra förstoringar från filmen. Det är spännande att stå i mörkrummet och se bilderna växa fram i framkallningskaret. Det finns ettt forum för analogfoto här på Fotosidan, fråga där efter fler tips om framkallning och kopiering.
Fundera också på att skaffa ett billigt manuellt kamerahus och några äldre manuella gluggar, inte särskilt dyrt, men fantastiskt roligt och utvecklande.

Att börja med en F100 är bra, den kan använda dina gluggar fullt ut. Alternativt skulle en F90/F90x funka bra, kommer dock inte ihåg just nu om VR fungerar på den kameran.

Hoppas att du fick svar på dina frågor.

//Patrik
 
Vilket sammanträffande!

Idag har jag laddat F601 med en ny fräsch Fuji-rulle. Jag är också novis när det gäller analogfoto.

Jag skruvade på 50/1.8. Det första jag noterade var hur mycket större bilden är i sökaren. Jag jämförde samtidigt med en D40x med 35/1.8 som väl ger ganska lika utsnitt; enorm skillnad.

Det andra jag noterade var att F601 låter, eller rättare sagt, den väsnas!

Det tredje jag noterade var att bländarinställning med bländarringen var ovant men lätt.

Det fjärde jag noterade var att jag efter tagit några bilder tittade på baksidan för att kontrollera resultatet!! Jag får nog vänta lite med resultatkollen...

Det känns verkligen roligt det här.
 
Det är inte alla analoghus som ger dig möjlighet till AF med AFS-optik eller VR med dina VR-optiker.
F100, F5, F6 gör det

Gissar att F4 F90 kanske funkar.

Läs manualerna till kamerorna så ser du.
601AF & 801/801s ger inte AF med AFS-optik.

Vad är det du vill vinna eftersom du fortfarande vill jobba med bilderna i datorn?

Norrköping har säkert en fotoklubb, GÅ DIT!
Det är troligtvis bland de roligaste fotobeslut du någonsin tar.
De hjälper dig säkert med att framkalla svartvitt.
 
Det är inte alla analoghus som ger dig möjlighet till AF med AFS-optik eller VR med dina VR-optiker.
F100, F5, F6 gör det

Gissar att F4 F90 kanske funkar.

Läs manualerna till kamerorna så ser du.
601AF & 801/801s ger inte AF med AFS-optik.

Vad är det du vill vinna eftersom du fortfarande vill jobba med bilderna i datorn?

Norrköping har säkert en fotoklubb, GÅ DIT!
Det är troligtvis bland de roligaste fotobeslut du någonsin tar.
De hjälper dig säkert med att framkalla svartvitt.

F4 funkar med AFs men inte med VR.

M
 
Vilket sammanträffande!

Idag har jag laddat F601 med en ny fräsch Fuji-rulle. Jag är också novis när det gäller analogfoto.

Jag skruvade på 50/1.8. Det första jag noterade var hur mycket större bilden är i sökaren. Jag jämförde samtidigt med en D40x med 35/1.8 som väl ger ganska lika utsnitt; enorm skillnad.

Det andra jag noterade var att F601 låter, eller rättare sagt, den väsnas!

Det tredje jag noterade var att bländarinställning med bländarringen var ovant men lätt.

Det fjärde jag noterade var att jag efter tagit några bilder tittade på baksidan för att kontrollera resultatet!! Jag får nog vänta lite med resultatkollen...

Det känns verkligen roligt det här.


Jag tycker sökarna var bättre på äldre kameror, som på min fina F-801s
 
[QUOTETycker att det är roligare och enklare att titta på, publicera och ev. redigera bilderna i datorn. Dessutom tar dom mindre plats på en hårddisk, och är enkelt att göra backuper på.[/QUOTE]

Jag lovar att den dagen du framkallat och kopierat din första bild så kommer du tycka tvärtom, sen så är ju en papperskopia alltid den säkraste backupen.
 
För mig är bilden färdig när den hänger på väggen!

Varför skall jag då ta analogt när livet är så mycket enklare digitalt?
Och ja, jag har i begynnelsen plaskat mycket i mörkrum.
 
Hej,

Jag är lite sugen på att utmana min egen kreativitet lite och börja fota analogt. Jag kör just nu D90 och gillar den kameran mycket, men är ändå sugen på en analog systemkamera.

Jag är ute efter något som är enkelt att använda men ändå proffskvalitet och som ska hålla länge. Jag är ganska säker på att Nikon F100 är kameran för mig, eller hur?

Dessa kameror kan ju fås rätt billigt, och en annan anledning till detta är att jag vill se hur mina FX-gluggar (24/2.8, 50/1.8, 35-70/2.8, 85/1.8, 105VR och 70-300VR) beter sig på fullformat och hur brännvidden känns. Om några år kanske jag vill köpa en digital FX-kamera...

Jag behöver lite tips för att komma igång (förutsatt att jag hittar en beg. kamera):

* Vilka filmtyper bör jag köpa? Jag vill nog främst testa svartvitt, men även färg.

* Var är det bäst att lämna in filmen för inscanning? (Jag vill enbart ha bilder digitalt, till att börja med.) Jag bor i Norrköping, finns det några tips på ställen som levererar bra kvalitet?

* Andra tips mottages också tacksamt. Tänk på att jag alltså är nybörjare på att fota med analog systemkamera (har testat någon enstaka gång bara...).

Hoppas jag inte postat i fel forum.
Tack på förhand!


Om du vill fota negativ färg, så kan du prova Fuji Superia 200. Tolerant allroundfilm jag själv gillar. (Läs recension av den här på fotosidan)

Det är bara en grej som stör utav H med analogt negativ färg...Svårigheten/omöjligheten att få papperskopior utan "färgstick" på vissa bilder i helt normalt dagsljus.

Det är som proffslabb som gäller, för kvaliteten & lite mer seriös scanning. (Men man kan ha flyt på vanliga mindre labb ibland oxå)

/John
 
Hittar ingen F-100 i Norrköping, däremot en F-801! Jag inser att VR inte kommer fungera med F-801 men jag tror jag kommer använde mest kortare brännvidder ändå.

Men är det några fler funktioner som jag kommer sakna jämfört med F-100? Eller klarar jag mig lika bra med F-801?
 
Hittar ingen F-100 i Norrköping, däremot en F-801! Jag inser att VR inte kommer fungera med F-801 men jag tror jag kommer använde mest kortare brännvidder ändå.

Men är det några fler funktioner som jag kommer sakna jämfört med F-100? Eller klarar jag mig lika bra med F-801?


F100 (som jag fattat det) får man nog ändå säga är vassare totalt & betydligt nyare, ett bättre val för dig!?, & du kan anv. fler/dina nyare objektiv, som någon skrev. (Jag är inte insatt i F100:ans funktioner, någon annan med större erfarenhet av den, får uttala sig mer detaljerat)

Men om man som jag har äldre AF zoomar som typ Nikkor AF 35-70 2.8, Nikkor AF 70-210 4-5.6, och även äldre manuella fasta objektiv...Då är ett fint ex. av F-801s en mkt prisvärd analog kamera, som JAG är väldigt förtjust i...

/John
 
Senast ändrad:
F100 (som jag fattat det) får man nog ändå säga är vassare totalt & betydligt nyare, ett bättre val för dig!?, & du kan anv. fler/dina nyare objektiv, som någon skrev. (Jag är inte insatt i F100:ans funktioner, någon annan med större erfarenhet av den, får uttala sig mer detaljerat)

Men om man som jag har äldre AF zoomar som typ Nikkor AF 35-70 2.8, Nikkor AF 70-210 4-5.6, och även äldre manuella fasta objektiv...Då är ett fint ex. av F-801s en mkt prisvärd analog kamera, som JAG är väldigt förtjust i...

/John

Du ville ha kamera av "proffskvalitet" läste jag högre upp....F100:an är iaf. mer en sådan än F801s. Rejälare, bättre gummigrepp m.m. F801s brukar kallas klassisk "semi-proffs" kamera.

En knepiggrej med att köpa beg. F100, är ju att den just kan ha varit "proffskörd" & småsliten. Svårt att avgöra....

/John
 
Jag lovar att den dagen du framkallat och kopierat din första bild så kommer du tycka tvärtom, sen så är ju en papperskopia alltid den säkraste backupen.

En papperskopia (eller negativ för en delen) är svår att göra massor av identiska kopior av (särskilt utan kvalitetsförlust) och förvara på olika ställen för att säkra för inbrott, brand mm.
Just backup osv är, som jag ser det, en av de stora nackdelarna med analogt.
 
F100 (som jag fattat det) får man nog ändå säga är vassare totalt & betydligt nyare, ett bättre val för dig!?, & du kan anv. fler/dina nyare objektiv, som någon skrev. (Jag är inte insatt i F100:ans funktioner, någon annan med större erfarenhet av den, får uttala sig mer detaljerat)

Men om man som jag har äldre AF zoomar som typ Nikkor AF 35-70 2.8, Nikkor AF 70-210 4-5.6, och även äldre manuella fasta objektiv...Då är ett fint ex. av F-801s en mkt prisvärd analog kamera, som JAG är väldigt förtjust i...

/John

Det enda jag funderat på är min moderna AF-S 35/1.8G på F-801. (Ja, jag vet att det är ett DX-objektiv och kommer vinjettera, men jag kan bortse från det.)
Eftersom den är G så har den ingen bländarring och fungerar alltså bara i P och S-läge, eller hur? Enligt Ken Rockwell kommer den även fungera i A- och M-läge men bara på bländare 1.8, om jag fattat det rätt?
 
Det enda jag funderat på är min moderna AF-S 35/1.8G på F-801. (Ja, jag vet att det är ett DX-objektiv och kommer vinjettera, men jag kan bortse från det.)
Eftersom den är G så har den ingen bländarring och fungerar alltså bara i P och S-läge, eller hur? Enligt Ken Rockwell kommer den även fungera i A- och M-läge men bara på bländare 1.8, om jag fattat det rätt?

Nej det kommer att ha minsta bländare i A och M-läge.

M
 
Det enda jag funderat på är min moderna AF-S 35/1.8G på F-801. (Ja, jag vet att det är ett DX-objektiv och kommer vinjettera, men jag kan bortse från det.)
Eftersom den är G så har den ingen bländarring och fungerar alltså bara i P och S-läge, eller hur? Enligt Ken Rockwell kommer den även fungera i A- och M-läge men bara på bländare 1.8, om jag fattat det rätt?

(35mm AF-S 1.8G, är precis det objektiv jag är sugen på & tittar på till min lilla D3000, bara en detalj) :)

Om du är registrerad på www.nikon.se så kan du prata med deras support i Sthlm (kostar som vanligt samtal), du kan även kontakta dem via mail. De borde kunna ge dig den bästa mest tillförlitliga upplysningen, om vilka kombinationer som funkar. Man kan även hitta en del "matnyttigt" på deras support sida.

Kolla där...

/John
 
Tack för alla tips hittils!

Tycker det är roligare och enklare att titta på, publicera och ev. redigera bilderna i datorn. Dessutom tar dom mindre plats på en hårddisk, och är enkelt att göra backuper på.
Med dem argumenten så hade jag varit kvar i det digitala.
Ser inte att du vinner ngt med ett analogt snedsprång.

Men var & en är salig i sin tro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.